singulariteit

Moderators: Michel Uphoff, jkien

Reageer

singulariteit

Wat betekend precies de singulariteit,

als een ster ineenstort tot een zwart gat, dan is er in het midden de singulariteit of zoiets???

maar ik zou niet weten wat ik me er bij moet voorstellen...

Re: singulariteit

(i) De ster wordt kleiner qua volume, maar de massa blijft behouden, waardoor je een enorme massadichtheid krijgt.

(ii) citaat: 'een punt met oneindige massadichtheid'

Vraagje hier omtrent, hoe kan dat punt nu een oneindige massadichtheid hebben ? Aangezien massadichtheid = massa / volume.

De massa is niet oneindig, dus moet het volume '0' ( zou zeer vreemd zijn ... ) zijn zodat de massadichtheid oneindig is?

Of is het louter een 'zegswijze' (aangezien het volume zéér klein, zal de massadichtheid 'praktisch, bijna' (?) oneindig zijn, dus laten ze die bijna weg ofzo?)

albert²

Gebruikersavatar
Berichten: 106

Re: singulariteit

ik denk niet dat het oneindig zal zijn, want ook de materie dat erin zit een een volume en kan niet kleiner. maar de materie-deeltjes gaan alleen veel dichter op elkaar zitten, maar er kunnen geen 2 materie-deeltjes dezelfde ruimte delen dus oneindig klopt niet

Gebruikersavatar
Berichten: 166

Re: singulariteit

je moet het woord oneindig ook niet beschouwen als iets dat in de werkelijkheid kan voorkomen, het is een theoretisch begrip

Re: singulariteit

Het is de bedoeling, dat dit over een tijdje in de cursus relativiteitstheorie terugkomt

Gebruikersavatar
Berichten: 106

Re: singulariteit

ze zouden het toch 2 keer per week doen, het is anders meer 1 keer per week

Re: singulariteit

Singulariteit is iets wat zich niet houdt aan de natuurlijkewetten. Verder komt in een singulariteit geen materie voor er is alleen een volume van 0 en een dichtheid van oneindig dus, het begrip oneindig kan zeker wel van toepassing zijn in een singulariteit.

groeten,

gast

Gebruikersavatar
Berichten: 36

Re: singulariteit

als de ster in mekaar klapt en een zwart gat vormt, is de theorie dat de massa zo groot is dat de ster 'oneindig' in mekaar klapt, verklaart dus ook waarom word gezegt dat de massadichtheid oneindig is....

Berichten: 20

Re: singulariteit

Een singulariteit is gewoon als de wiskundige formule funky dingen gaat doen, zoals een oneindig getal (niet mogelijk natuurlijk, maar je snapt het wel) produceren. Overigens is de massa oneindig voor zover ik weet, niet de massadichtheid. En het is niet oneindig, maar het benadert oneindigheid (zoals je al zei, volume = 0 is niet echt logisch want elk reëel 'deeltje' moet een volume hebben.. het volume wordt steeds kleiner maar nooit 0.

Gebruikersavatar
Berichten: 166

Re: singulariteit

het zou ook de plaats zijn waar tijd ophoudt te bestaan...

Berichten: 10

Re: singulariteit

.... Overigens is de massa oneindig voor zover ik weet, niet de massadichtheid....
volgens mij kan de massa niet echt oneindig zijn (zelfs ook niet zo groot dat we het als oneindig kunnen beschouwen.)

want:

F=G*m1*m2/(r^2) (met G = 6.67*10^-11 ofzoiets)

=> F = oneindig / eindige afstand (aangezien we zwarte gaten(of hun gevolgen) waarnemen)

=> F = oneindig, wat betekend dat we met een ongeloofelijke snelheid het gat invliegen...

Natuurlijk is dit pure mugezifterij :-)

Gebruikersavatar
Berichten: 36

Re: singulariteit

volgens mij kan de massa niet echt oneindig zijn (zelfs ook niet zo groot dat we het als oneindig kunnen beschouwen.)


mee eens, de massa kan nooit oneindig zijn. want een zwart gat heeft wel gewoon een massa, net als elk ander object. de massadichtheid kan wel oneindig zijn, daar moeten we het dus maar eens over hebben.

Re: singulariteit

Een singulariteit is gewoon als de wiskundige formule funky dingen gaat doen, zoals een oneindig getal (niet mogelijk natuurlijk, maar je snapt het wel) produceren. Overigens is de massa oneindig voor zover ik weet, niet de massadichtheid. En het is niet oneindig, maar het benadert oneindigheid (zoals je al zei, volume = 0 is niet echt logisch want elk reëel 'deeltje' moet een volume hebben.. het volume wordt steeds kleiner maar nooit 0.


De massa kan niet oneindig zijn, wat voor gewicht versta jij onder oneidige massa. Volgens de theorie is de volume dus 0 en de massadichtheid oneindig waardoor je dus een oneidige een singulariteit krijgt.

Re: singulariteit

Op discovery channel hoorde ik dat de massa van de ster wordt omgezet in energie in de vorm van 'gamma-ray bursts' Als een ster 'dood' gaat is dit waar te nemen als een flits. De energie komt in 1 klap vrij en is 'about a million trillion times as bright as the Sun' lees ik hier op deze site:

http://imagine.gsfc.nasa.gov/docs/science/..._l1/bursts.html

jur

Gebruikersavatar
Berichten: 174

Re: singulariteit

Je krijgt enkel een singulariteit in een zwart gat als je enkel de relativiteitstheorie gebruikt. Meestal wanneer je 'oneindig' uitkomt bij een natuurkundige berekening, is dat het teken dat er iets fout is. Daarom denk ik dat het ook fout is om enkel de relativiteitstheorie te gebruiken.

De oplossing ligt volgens mij (en vele anderen) in de snarentheorie.
You can't predict a fool's behaviour

Reageer