Springen naar inhoud

uitlaat van autos op diesel

• Log in om te kunnen reageren

Rudie

Rudie

• 0 - 25 berichten
  • 24 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 05 april 2006 - 21:15

Hallo allemaal,

Ik heb hier thuis een discussie gaande!!!
Volgens mij hebben auto's op diesel een gebogen uitlaat naar de weg.
De reden hiervan ben ik niet zeker over. Ik verwacht dat het iets te maken heeft met de uitstoot van roet. Dat dit zo weinig mogelijk door de omgeving wordt verspreid.
Dit is echter niet het geval bij diesel auto's met roetfilter.

Ben ik hierin juist? Wie weet hier meer van?

MvG Ruud

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44881 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 05 april 2006 - 22:00

Ik heb twee dieselauto's gehad, een golf turbodiesel en een ford transit. Allebei met normale recht naar achter spugende uitlaat.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

8000rpm

8000rpm

• >25 berichten
  • 78 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 07 april 2006 - 13:34

Tegenwoordig zie je bij de personenwagens inderdaad de eindpijpjes in een bochtje naar beneden lopen. Ik heb ooit eens gelezen dat dit net even wat vriendelijker was voor de overige verkeerdsdeelnemers. Overigens mogen in Nederland de uitlaatgassen niet aan de rechterkant de auto verlaten om zo de fietsers en voetgangers te sparen in de stad.

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44881 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 07 april 2006 - 14:15

Overigens mogen in Nederland de uitlaatgassen niet aan de rechterkant de auto verlaten om zo de fietsers en voetgangers te sparen in de stad.

Dan rijden er in Nederland een heleboel illegale auto's rond. :roll:

o.a. mijn Ford Transit en mijn fiestaatje... met APK en kentekenbewijs (niet illegaal verkregen) en al.
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...

Giel_5

Giel_5

• >25 berichten
  • 68 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 07 april 2006 - 14:33

Overigens mogen in Nederland de uitlaatgassen niet aan de rechterkant de auto verlaten om zo de fietsers en voetgangers te sparen in de stad.

o.a. mijn Ford Transit en mijn fiestaatje... met APK en kentekenbewijs (niet illegaal verkregen) en al.

Nee ik neem aan dat jou Transit rechts-achter de uitlaat had.
8000rpm bedoeld aan de rechter kant van de auto. Je ziet weleens bij vrachtwagens dat de uitlaat aan delinkerkant zit, maar nooit aan de rechterkant.

shimmy

shimmy

• >1k berichten
  • 1123 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 07 april 2006 - 17:04

Bij veel diesels is de uitlaat inderdaad richting wegdek gebogen. Ik heb altijd begrepen dat dit is ter voorkoming van roet aanslag op de achterkant van je eigen auto.

Bas

Bas

• >250 berichten
  • 824 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 07 april 2006 - 23:30

Een of twee meter verder van een uitlaat maakt voor een persoon die daarbij in de buurt is niets uit, de troep krijg je toch wel binnen. Evenzo zal de vorm van de uitlaat er niet toe doen. Met een flinke boog om de stad heen fietsen is een betere oplossing... :wink:
Ik wou dat ik een elektron was, dan kon ik altijd paren

Rudie

Rudie

• 0 - 25 berichten
  • 24 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 09 april 2006 - 14:29

Een of twee meter verder van een uitlaat maakt voor een persoon die daarbij in de buurt is niets uit, de troep krijg je toch wel binnen. Evenzo zal de vorm van de uitlaat er niet toe doen. Met een flinke boog om de stad heen fietsen is een betere oplossing...  :wink:

Helemaal niet mee eens..
Shimmy heeft opzich wel `n punt. Het zal dan ook wel zijn voor de aanslag op de auto achter je. Het krijgt namelijk door de kromming in de uitlaat, meer tijd om te 'vernevelen' voordat het op de volgende auto is...?!

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44881 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 09 april 2006 - 14:32

Shimmy heeft opzich wel `n punt. Het zal dan ook wel zijn voor de aanslag op de auto achter je. Het krijgt namelijk door de kromming in de uitlaat, meer tijd om te 'vernevelen' voordat het op de volgende auto is...?!

Shimmy schreef:

Ik heb altijd begrepen dat dit is ter voorkoming van roet aanslag op de achterkant van je eigen auto.

Shimmy bedoelt volgens mij roetaanslag achterop de roetende auto zelf...
Dus de fabrikant zou zoiets kunnen doen als de luchtbewegingen rond de auto in een windtunnel daartoe aanleiding geven.

Rudie

Rudie

• 0 - 25 berichten
  • 24 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 09 april 2006 - 16:43

Shimmy schreef:

Ik heb altijd begrepen dat dit is ter voorkoming van roet aanslag op de achterkant van je eigen auto.

Shimmy bedoelt volgens mij roetaanslag achterop de roetende auto zelf...
Dus de fabrikant zou zoiets kunnen doen als de luchtbewegingen rond de auto in een windtunnel daartoe aanleiding geven.

en dan zeg ik dat t waarschijnlijk ook voordelige gevolgen heeft voor de andere auto's qua aanslag!

Jammergenoeg dat niemand zekerheid kan geven over iets

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44881 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 09 april 2006 - 17:18

en dan zeg ik dat t waarschijnlijk ook voordelige gevolgen heeft voor de andere auto's qua aanslag!

Dan heb ik een idee voor een nieuwe bumpersticker: :roll:
Als uw voorruit zwart wordt, rijdt u te dichtbij!!!

shimmy

shimmy

• >1k berichten
  • 1123 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 09 april 2006 - 17:42

Ik bedoelde in eerdere post inderdaad met "eigen auto" de roetende auto. Onderstaand bericht van autoweek over sportuitlaten bij diesel auto's suggereert dat dit inderdaad de reden is.

http://www.autoweek....1437342,1439756

8000rpm

8000rpm

• >25 berichten
  • 78 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 10 april 2006 - 10:17

Nee ik neem aan dat jou Transit rechts-achter de uitlaat had.
8000rpm bedoeld aan de rechter kant van de auto. Je ziet weleens bij vrachtwagens dat de uitlaat aan delinkerkant zit, maar nooit aan de rechterkant.

Dat bedoelde ik inderdaad. Zodra je een lotus-sevenkloon wilt gaan bouwen en je komt aanzetten bij de keuring met een uitlaat aan de rechterkant kan je goedkeuring wel vergeten. Desondanks zijn er inderdaad wel modellen (bestelwagens?) waarbij de uitlaat aan de rechterkant (de zijkant bedoel ik daar mee) zit en die toch goedgekeurd zijn. E.e.a. zal misschien ook te maken hebben met de europeesche regelgeving.

Ow ja, om weer wat meer richting de basis van het topic te gaan. De gedachte achter dat naar beneden gerichte einpijpjes vriendelijker zouden zijn rust op de aanname dat roetdeeltjes dan aan het wegdek zouden kleven.

Schwartz

Schwartz

• >250 berichten
  • 691 berichten
  • Verbannen

Geplaatst op 10 april 2006 - 13:04

Stel je staat met je fiets met een hagelwitte broek, gewassen met de nieuwste OMO, achter een diesel auto te wachten?
De uitlaat is niet gebogen en staat pal tegen je broek aan te blazen....

In het leger hadden we autos die bij het starten zoveel oliedruppeltjes en roet afgaven dat je broek meteen een vlek opliep als je voor de uitlaat stond.
Een computertaal is voor mensen, niet voor de computer.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures