schaduw

Moderator: physicalattraction

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 166

schaduw

Kan iets, buiten Lucky Luke, sneller bewegen dan zijn schaduw?

Of : als een deeltje beweegt aan lichtsnelheid, loopt zijn "schaduw" dan achter?

(het deeltje heeft dan wel geen volume, en bijgevolg ook geen schaduw, maar versta hier schaduw dan als : de projectie van dat lichtdeeltje op een onderliggend vlak, en die projectie gebeurd aan lichtsnelheid...)

Gebruikersavatar
Berichten: 106

Re: schaduw

volgens de relativiteits theory kan niets sneller dan het licht, en schaduw is iets waar geen licht is. ( ik weet het op het moment ff niet anders te zeggen) en als iets sneller dan het licht zou kunnen zou je het in werkelijkheid geen spoor achter te hoeven laten want als het licht van alle kanten komt zal er wel licht in zijn spoor zijn. maar als een evenwijdige lichtbron (bv een laser) achter het deeltje zou schijnen. en het object zou bv 2 keer zo snel als het licht gaan zou er in werkelijkheid wel een schaduwspoor zijn. maar omdat het licht evenwijdig is zul je als je er naast staan niets van zien want het licht berijkt je ogen niet

Gebruikersavatar
Berichten: 589

Re: schaduw

Als je versnelt ga je sneller dan je schaduw.

Je schaduw is namelijk van een tijdje terug, toen jij langzamer bewoog dan nu. :wink:

Gebruikersavatar
Berichten: 166

Re: schaduw

hmm, nee, dit is niet echt wat ik bedoelde...

ik bedoel dat als iets heel snel beweegt, of dat er dan een tijdsverschil is tussen de effectieve beweging en de overeenkomstige beweging in een schaduw

je kan het probleem denk ik ook zo stellen:

je hebt een een laserpennetje, dit beweegt in de x-richting vooruit met 0.70c, en schijnt in de y-richting op een, voor de gemakkelijkheid, oneindig groot vlak. is er dan een afbuiging van deze lichtstraal?? dus , blijft die achter?

ik dacht misschien dat het zo zat: als het laserpennetje beweegt met een consante snelheid, dan zal er geen afbuiging zijn,

versnelt het laserpennetje echter, dan is er wel een afbuiging, dit is in overeenkomst met de algemene relativiteitstheorie, die zegt dat er geen onderscheid te bemerken valt tussen een stysteem dat eenparig versnelt, of een systeem dat zich in een zwaartekrachtveld bevindt, en aangezien de zwaartekracht een lichtstraal afbuigt, zal dus de lichtstraal van het versnellende laserpennetje ook afbuigen...

ik ben alleen niet helemaal zeker of dat dit probleem analoog is aan mijn eerst gestelde probleem :shock:

ja, inderdaad doemdenker

de "hmm, nee, dit is niet echt wat ik bedoelde" was tegen tettha

Gebruikersavatar
Berichten: 589

Re: schaduw

ik dacht misschien dat het zo zat: als het laserpennetje beweegt met een consante snelheid, dan zal er geen afbuiging zijn,


Dit klopt denk ik wel. Bekijk het eens vanuit het referentiekader van de laserpen... Dan komt er een oneidig vlak voorbij, dit heeft natuurlijk geen invloed op de laserstraal.

Reageer