Springen naar inhoud

Zijn branes nodig?

• Log in om te kunnen reageren

Dutch Leek

Dutch Leek

• 0 - 25 berichten
  • 20 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 06 april 2006 - 22:10

Ik ben leek en ben eigenlijk deze materie gaan lezen omdat de namen als uit een SF-roman kwamen (Kaluza-Klein, Calabi-Yau, ed.).
Het boek van R. Penrose, The Road to reality, ben ik al een half jaar aan het lezen en ben nu bij pagina 129, want het duurt een tijdje voordat ik alles heb geoefend en snap.
Laatst heb ik Lisa Randall's boek 'Warped Passages' gelezen en ik begrijpt het, in grove lijnen, wat zij zegt. Maar om de werkelijke impact van het verhaal te krijgen probeer ik me door de formules heen te worstelen.
Nu is het zo hoe meer in lees (met dank aan arXiv.org) hoe minder ik het nut van branes in zie.

kort:
5de-dimensie is oneindig en gekromd, gravitaty heeft 'vrijspel' in de bulk. Als overige tensors zich nu niet bevinden op een brane maar op het negatief gekromde deel (asymptotisch tot aan de zichthorizon) van die zelfde dimensie werken dan de interactie niet hetzelfde. En is dan de bonus dat het geheel toch in 4D beschreven kan worden.

Wat is het antwoord op het 'Onderwerp'.

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

snmsee

snmsee

• >25 berichten
  • 48 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 07 april 2006 - 21:59

Als ik het goed begrepen heb bestaan "branes" omdat het wiskundige model, waarop de super-string theorie is gebaseerd, het niet uitsluit maar toestaat. Het 'n beetje als de theoretische ontdekking van het anti-deeltje. Dirac bedacht deze om 'n bepaalde uitkomst van zijn wiskundig model te verklaren. Pas later werd er ook daadwerkelijk anti-deeltjes waargenomen.

Daarnaast geeft het wiskundige model van de super-string theorie ook ruimte (goede beschrijving) van spin-2 bosonen. Deze matchen op hun beurt met het graviton: het deeltje behorende bij de zwaartekracht.

Of branes ook daadwerkelijk bestaan weet men niet.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures