DT - fouten

Moderator: Rhiannon

DT - fouten

hoe komt het dat hier belachelijk veel dt fouten worden geschreven :shock:

geldt die regel in nederland niet ofzo??

sorry, ben een beetje allergisch aan zulke fouten

Gebruikersavatar
Berichten: 3.437

Re: DT - fouten

sorry, ben een beetje allergisch aan zulke fouten


Is het niet "allergisch voor zulke fouten"?
Never underestimate the predictability of stupidity...

Berichten: 67

Re: DT - fouten

Omdat, en dit lijkt me ook niet volledig onlogisch op een wetenschapsforum, meer mensen een wiskundige/logische knobbel hebben dan een talenknobbel me dunkt. Ikzelf heb ook heel lang zeer veel dt fouten gemaakt. Nog steeds trouwens, maar sinds een paar jaar heb ik eindelijk eens de "logica" (voor zover die er is) van de dt regels een beetje door. De meeste mensen hebben, in de tijd dat ze het op school kregen, gewoon nooit onder de knie gekregen, hetzij door die knobbel, hetzij door een slechte uitleg. Ik had van beide last. Ik heb dus heel lang problemen gehad, maar sinds ik een heel mooie uitleg gekregen heb van een goede vriendin is eht me al veel duidelijker. Nog een groot probleem is dat vele mensen kritiek geven op mensen die dt fouten maken. Maar deze fouten worden wel nooit verbeterd! Daardoor krijgen mensen vaak complexen. Ik heb het ook nooit durven vragen. Dus ipv steeds kritiek te geven, geef hen raad en verbeter hun fouten. Ze zullen je er dankbaar voor zijn (ik ook ja :shock: )

Greetz

Draco

Gebruikersavatar
Berichten: 1.210

Re: DT - fouten

dt is op zich niet erg moeilijk, je moet er aandacht voor hebben en als je ergens over aan het typen bent, zit je aandacht by het onderwerp en niet bij het taalkundig aspect.

dt fouten maken het niet moeilijker om iets te lezen of te begrijpen, chattaal daarentegen...
If you don't think you can reach the stars, that's fine cause it just leaves more for me to grab.

Berichten: 717

Re: DT - fouten

toch moet ik er over nadenken. Is het een persoonlijk voornaamwoord, is het voltooid deelwoord? Ik doe het vaak goed, maar ook regelmatig foudt.. ;p

Gebruikersavatar
Berichten: 589

Re: DT - fouten

sorry, ben een beetje allergisch aan zulke fouten


IK mis hier een onderwerp!

Berichten: 67

Re: DT - fouten

sorry, ben een beetje allergisch aan zulke fouten
Waarom eigenlijk. Je bent heus niet alleen die daar niet tegen kan, maar ik heb eigenlijk nooit echt verstaan waarom. of ik nu "ik word", "ik wordt", "ik wort" of mss zelf "ik wor" schrijf, je begrijpt me toch steeds?

Ik heb trouwens al ferm zitten denken om zelf eens een taaltje uit te vinden. Zoals o.m. onze aller beste J.R.R. Tolkien gedaan heeft. Nuja, voor mij zal het wel een droom blijven, aangezien ik niet zo thuis ben in de taalkunde. Maar het zou niet enkel een mooie, vlotte taal zijn, maar ook in het mate van het mogelijke een "logische" taal zijn. Daarmee bedoel 'k niet dat het machinetaal zou zijn (eentjes en nullekes), maar echt wel een taal waar men mee kan comuniceren. Gebaseerd op bestaande talen. Geen moeilijkheden meer met vrouwelijke of mannelijke woorden, geen moeilijkheden meer met vervoegen van werkwoorden, en waarom zou je zowel een i als een ie hebben, als die twee toch hetzelfde worden uitgesproken? Maar ik besef wel dat dit jammergenoeg amper haalbaar zou zijn, zelf al had ik een ferme talenknobbel...

Greetz

Draco

Gebruikersavatar
Berichten: 1.107

Re: DT - fouten

noortje schreef:dt is op zich niet erg moeilijk, je moet er aandacht voor hebben en als je ergens over aan het typen bent, zit je aandacht by het onderwerp en niet bij het taalkundig aspect.

dt fouten maken het niet moeilijker om iets te lezen of te begrijpen, chattaal daarentegen...
Inderdaad, als je nadenkt over zo'n onderwerp, wil je snel iets typen, dan maak je weleens fouten, is dat erg: ik denk van niet

Gebruikersavatar
Berichten: 166

Re: DT - fouten

het is op zich inderdaad helemaal geen ramp, en zo'n fouten zijn snel getypt, maar toch erger ik mij er ook aan, hoewel ik hélemaal niet kan zeggen waarom.

ik denk dat ik het overgekregen heb van onze leerkrachten uit het middelbaar, we hebben dt er in gestompt gekregen, en zo'n fout werd bijna aanzien als een "schande"... :?:

nuja, ben blij dat ik de regeltjes nu toch wel helemaal beet heb, en dus hopelijk niet al te veel dt-fouten meer maak :shock:

Gebruikersavatar
Berichten: 589

Re: DT - fouten

het is op zich inderdaad helemaal geen ramp, en zo'n fouten zijn snel getypt, maar toch erger ik mij er ook aan, hoewel ik hélemaal niet kan zeggen waarom.

ik denk dat ik het overgekregen heb van onze leerkrachten uit het middelbaar, we hebben dt er in gestompt gekregen, en zo'n fout werd bijna aanzien als een "schande"...  

nuja, ben blij dat ik de regeltjes nu toch wel helemaal beet heb, en dus hopelijk niet al te veel dt-fouten meer maak


1) Ik mis hoofdletters.

2) zo'n = zulke.

3) In de laatste zin mis ik een onderwerp.

4) Een punt achter de laatste zin.

:wink:

Gebruikersavatar
Berichten: 166

Re: DT - fouten

hehe, ja, ok, ik hou men mond al :shock:



:?:

Gebruikersavatar
Berichten: 589

Re: DT - fouten

hehe, ja, ok, ik hou men mond al


1) Ik mis een hoofdletter.

2) 3 komma's kan dat?

3) hou = houd.

4) men = mijn.

5) Geen punt.
How will it end?

Gebruikersavatar
Berichten: 166

Re: DT - fouten

Ja, ok. Maar een dt-fout is toch een heel ander soort fout dan typen hoe je spreekt (als je het over iets niet al te serieus hebt).

Een dt-fout zou je namelijk ook gemaakt hebben als je braafjes volgens de regeltjes van de spelling zou getypt willen hebben (met alle woorden mooi voluit getypt, hoofdletters, komma's, punten, etc). Niet omdat je te lui bent om overal een punt of een vraagteken achter te zetten...

Maar zo zwaar til ik er nu ook weer niet aan hoor. :wink:

Gebruikersavatar
Berichten: 742

Re: DT - fouten

Jongens het is heel gemakkelijk. Als er een werkwoord met een d in komt denk dan gewoon aan wat een werkwoord zonder d zou doen. Ik schrijf ook fouten maar dat is gewoon uit slordigheid.
Zeg nooit: 'Ik kan me niet voorstellen dat dit-of-dat zich heeft kunnen ontwikkelen door natuurlijke selectie' en neem iemand die dat zegt nooit serieus. Keer op keer blijkt het een inleiding te zijn tot een intellectuele bananenschil-ervaring.(Dawkins)

Gebruikersavatar
Berichten: 581

Re: DT - fouten

Jongens het is heel gemakkelijk. Als er een werkwoord met een d in komt denk dan gewoon aan wat een werkwoord zonder d zou doen.
Inderdaad, het werkwoord 'Smurfen' leent zich hier uitstekend voor!
De kortste weg tussen twee punten is nooit een rechte lijn...

Reageer