DT - fouten

Moderator: Rhiannon

Re: DT - fouten

De truuk met het woord te vervangen door een woord zonder d, pas ik ook altijd toe als ik twijfel en deed mij lange tijd denken dat ik de mensen kon helpen door hen dit truukje ook aan te leren. Wie schetst mijn verbazing toen ik ontdekte dat mensen die dt-fouten maken ook fouten maken in woorden zonder d (bvb. hij schrijfd een brief).

Bemerking: wat mij opvalt; woorden die beginnen met "be-" of "ge-" worden foutievelijk bijna altijd met d geschreven (bvb. hij beloofd, hij geloofd). Bemerk dat deze woorden geen d in de stam hebben, wat weer aantoont dat ons truukje waarschijnlijk alleen werkt voor mensen die het willen begrijpen.

P.S.: Ik vind inderdaad veel meer dt-fouten op Nederlandse sites dan op Belgische. Nederlanders kunnen dus niet alleen slechter Frans en Engels dan Belgen, maar ook slechter Nederlands (wat schrijven betreft tenminste, maar praten, hoho).

Berichten: 67

Re: DT - fouten

(wat schrijven betreft tenminste, maar praten, hoho).
Met alle respect, maar heb je ooit al eens een Nederlander Frans of Engels horen praten? Het is echt wel hillarisch hoor! ;)

No offence hoor. Het is trouwens een van de bewijzen dat Nederlanders veel meer lef hebben als het op communicatie aankomt. Ooit eens een Nederlandse vrouw zien uitleggen dat ze een ei wou in een simpel winkeltje in Frankrijk. Begon ze toch wel geen kip na te doen zeker? :shock: Was echt wel fun om zien als je een klein pagatter van 8 ofzo bent :?:

Greetz

Draco

Gebruikersavatar
Berichten: 5.679

Re: DT - fouten

maar sinds een paar jaar heb ik eindelijk eens de "logica" (voor zover die er is) van de dt regels een beetje door
Ik begrijp niet goed hoe je de "logica" kunt missen, in tegenwoordige tijd komt er in bij hij/zij/het/er altijd een t achter (en bij 'jij' ook als het ervoor staat). En verder (verleden tijd of voltooid deelwoord) is er nooit sprake van dt.
Waarom eigenlijk. Je bent heus niet alleen die daar niet tegen kan, maar ik heb eigenlijk nooit echt verstaan waarom. of ik nu "ik word", "ik wordt", "ik wort" of mss zelf "ik wor" schrijf, je begrijpt me toch steeds?
Er stond destijds een topic ergens op een nieuwssite: "Pim Fortuyn besmeurt met taart". Zoals het daar stond kan het maar één betekenis hebben, namelijk dat Pim zelf iemand anders besmeurde met taart. Wat ze bedoelden was waarschijnlijk compleet iets anders, namelijk: Pim Fortuyn besmeurd met taart.

Nu was dit nog een luchtig nieuwsberichtje waarvan de strekking intuïtief wel een beetje duidelijk was, maar je kunt je voorstellen wat er gebeurt als zulke fouten in rechtszaken gemaakt worden.
In theory, there's no difference between theory and practice. In practice, there is.

Berichten: 67

Re: DT - fouten

Ik begrijp niet goed hoe je de "logica" kunt missen, in tegenwoordige tijd komt er in bij hij/zij/het/er altijd een t achter (en bij 'jij' ook als het ervoor staat). En verder (verleden tijd of voltooid deelwoord) is er nooit sprake van dt.
Welja, zou het niet logischer zijn moest alles wat klinkt als t ook een t is en alles wat als d klinkt een d?
Rogier schreef:Er stond destijds een topic ergens op een nieuwssite: "Pim Fortuyn besmeurt met taart". Zoals het daar stond kan het maar één betekenis hebben, namelijk dat Pim zelf iemand anders besmeurde met taart. Wat ze bedoelden was waarschijnlijk compleet iets anders, namelijk: Pim Fortuyn besmeurd met taart.

Nu was dit nog een luchtig nieuwsberichtje waarvan de strekking intuïtief wel een beetje duidelijk was, maar je kunt je voorstellen wat er gebeurt als zulke fouten in rechtszaken gemaakt worden.
Hierin kan ik je volledig volgen. Maar ik noem dit dan de "zwakte" van een taal. Zoiets zou niet mogen voorkomen in die taal die ik (in mijn dromen) wil ontwikkelen.

Greetz

Draco

Gebruikersavatar
Berichten: 5.679

Re: DT - fouten

Welja, zou het niet logischer zijn moest alles wat klinkt als t ook een t is en alles wat als d klinkt een d?
Yep, de meeste talen (en Nederlands vooral) is erg onlogisch. Om te beginnen zou het al prettig zijn als een d als een d klinkt, en niet soms als een t afhankelijk van het woord waarin hij staat :shock:
Hierin kan ik je volledig volgen. Maar ik noem dit dan de "zwakte" van een taal. Zoiets zou niet mogen voorkomen in die taal die ik (in mijn dromen) wil ontwikkelen.
Da's inderdaad een zwakte van de taal. In het Engels vind ik het wel minder erg, maar ook dat lijdt aan mankementen.

Hoe zit dat eigenlijk in Esperanto, zitten daar dit soort ambiguïteiten in?
In theory, there's no difference between theory and practice. In practice, there is.

Gebruikersavatar
Berichten: 742

Re: DT - fouten

Nee het is logisch zoals het nu is. De werkwoorden met een d gedragen zich net hetzelfde als de werkwoorden zonder d. Als we zouden toepassen wat jij logisch noemt dan zouden werkwoorden met een d uitzonderingen vormen op de normale vervoeging en dat is niet logisch.
Zeg nooit: 'Ik kan me niet voorstellen dat dit-of-dat zich heeft kunnen ontwikkelen door natuurlijke selectie' en neem iemand die dat zegt nooit serieus. Keer op keer blijkt het een inleiding te zijn tot een intellectuele bananenschil-ervaring.(Dawkins)

Gebruikersavatar
Berichten: 5.679

Re: DT - fouten

Ja tuurlijk, dat dt-verhaal is inderdaad logisch (als één van de weinige dingen trouwens, snap ook niet wat veel mensen daar toch zo moeilijk aan vinden).

Maar in het algemeen zitten er in het Nederlands een hoop inconsistenties. Niet voor niets verandert de spelling om de paar jaar, omdat bepaalde warhoofden weer nieuwe regels verzinnen.

Een d of een t bij het voltooid deelwoord vind ik bijvoorbeeld al smeriger. Het "kofschip" werkt in het algemeen wel (even letten op instinkers als valse f's of s'en: "ik ben verhuisd") maar welbeschouwd is de logica daarvan eigenlijk ver te zoeken.
In theory, there's no difference between theory and practice. In practice, there is.

Gebruikersavatar
Berichten: 742

Re: DT - fouten

Dat is waar, maar het probleem daarbij is dat de taal is uitgevonden voor de regel is uitgevonden :shock:

Het is te zeggen, de d of de t van het voltooid deelwoord hangt af van de vorm die een werkwoord in de verleden tijd aanneemt en niet van het kofschip, dat er maar later bijverzonnen is om het gemakkelijker te maken. In het Nederlands is dat één van de moeilijke dingen, vooral voor mensen die de taal niet als kind leerden spreken. Maar we hebben ook een paar voordelen: zo hoef je in het dagelijkse taalgebruik absoluut niet te weten welk geslacht een woord heeft om je foutloos uit te drukken. Als ik in Brussel kom, lijk ik wel een idioot omdat ik nooit de moeite gedaan heb om de geslachten van de woorden te blokken en ik moet dus elke keer gokken of het 'le' of 'la' is.
Zeg nooit: 'Ik kan me niet voorstellen dat dit-of-dat zich heeft kunnen ontwikkelen door natuurlijke selectie' en neem iemand die dat zegt nooit serieus. Keer op keer blijkt het een inleiding te zijn tot een intellectuele bananenschil-ervaring.(Dawkins)

Berichten: 27

Re: DT - fouten

< >

logisch? wat voor de een logisch is is voor de ander abracadabra

t k f s ch p zijn allemaal harde scherpe klanken en daar hoort een harde t bij

b d g l m n r v w enz. (en klinkers) zijn wat zachter en daar hoort een zachte d bij

maar dit verzin ik ook maar ter plekke.

en gaat het niet om de stam?

verhuiz-en z niet in t kofschip
IK mis hier een onderwerp!
inderdaad dit gaat toch nergens over

ergernissen zijn om af te leren

zeker als t om kleine uiterlijke dingen gaat

niet dat ik zo goed ben hoor maar dit is wat ik vindt.

is dit betere taal?

</ >

Gebruikersavatar
Berichten: 75

Re: DT - fouten

komaan mensen, als er 1 spellingsregel is die logisch is in deze ongestructureerde, verwarrende taal, dan is het toch wel de dt regel !

dat kan je echt volledig leren, ZONDER uitzonderingen !

ok, iedereen maakt er wel eens fouten tegen (onoplettendheid, mistypt...).
True knowledge is knowing that you know nothing

Gebruikersavatar
Berichten: 166

Re: DT - fouten

ik vindt
:shock:

Berichten: 67

Re: DT - fouten

ik vindt
:shock:
Hihi...

Wel, dit vind IK nu eens onlogisch zie. Waarom wordt er bij de eerste vorm enkelvoud geen t gezet, en bij de tweede en derde wel? Logischer zou toch zijn overal eent ofwel geen t? Zoals in het engels, daar hebben ze toch ook geen probs mee? Alleen jammer dat ze dan bij derde vorm enkelvoud een s moeten zetten. Is daar mss een verklaring voor? In ieder geval, zoals de Engelsen hun vervoegingen vormen is 't toch een stuk makkelijker (en naar mijn mening logischer), maar hun tijden zijn dan weer onnoemelijk moeilijk (imho again)...

Greetz

Draco

Re: DT - fouten

Mja, maar zo onlogisch is het toch ook weer niet? Je zegt toch ook niet "ik komt" ofzo? :shock:

Gebruikersavatar
Berichten: 5.679

Re: DT - fouten

Mja, maar zo onlogisch is het toch ook weer niet? Je zegt toch ook niet "ik komt" ofzo?   :shock:
Ja maar de vraag is: waarom eigenlijk niet. Waarom in vredesnaam heeft iemand ooit bedacht dat het "ik kom, jij komt, hij komt" is. :?:

Maar goed dat kun je je bij alles wel afvragen. Waarom heeft enkelvoud een andere vorm dan meervoud, waarom zijn er sterke en zwakke werkwoorden, enzovoort..
In theory, there's no difference between theory and practice. In practice, there is.

Berichten: 67

Re: DT - fouten

Mja, maar zo onlogisch is het toch ook weer niet? Je zegt toch ook niet "ik komt" ofzo?   :shock:
Dit is volgens mij enkel zo omdat we het anders gewoon zijn, maar moesten het ons aangeleerd zijn als ik komt zou het niet meer dan normaal zijn.

Greetz

Draco

Reageer