Springen naar inhoud

Fysica meets heidegger?

• Log in om te kunnen reageren

jwz

jwz

• >25 berichten
  • 61 berichten
  • Verbannen

Geplaatst op 07 april 2006 - 16:44

Ik heb een foute interpretatie gemaakt van heidegger maar hierdoor wel inzichten gedaan.

Uit een boek van Ad Verbrugge:

1 Schijn is een zich tonen van iets :als: iets wat het niet is, maar dit wel pretendeert te zijn. Als zodanig is alle schijn 'parasitair' op het fenomeen.
2 Verschijning is 'een zich melden van iets wat zich niet toont door iets wat zich toont'

Dus mijn vragen:

"zijn de egienschappen van metafysisch-zijn destilleerbaar van "verschijende-fenomenen" of simpelweg "ook-zijn-ansich & ook-fenomeen-voor-zichzelf",

Ik heb 2 problemen in het achterhoofd:

Kan een fenomeen zichzelf laten zien? Kunnen sommige fenomenen zich laten zien?

En de eigenschap in mijn ogen "vormt" andere dingen.

Kan iets zichzelf laten zien als iets? Kan je een intuitie van zijn krijgen als je een gedeelte van iets waarneemt? Kan een fenomeen door een ander fenomeen observeerbaar worden?

Majah.. Ik begin net met heidegger :roll:

De fysica part zit hem erin dat een interpretatie kan zijn dat een foton een fenomeen is dat andere fenomenen laat zien.. Maar dat doet geen recht aan heidegger.

Mijn vraag is dan ook, iemand die de twee weet te verenigen? Of maby doen we dat gaandeweg?

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures