Springen naar inhoud

Lamarck geschikt alternatief voor Intelligent Design!

• Log in om te kunnen reageren

penpal

penpal

• >25 berichten
  • 87 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 07 april 2006 - 19:21

[Lamarck gelooft dat verworven eigenschappen zoals uitgerektere nek van Giraf aan nakomelingen doorgegeven kunnen worden. We zijn in de genetica op zoek naar een mechanisme dat het (te) grote aantal succesvolle mutaties moet verklaren. Dat is echt absurd hoog. Nu we meer weten van de genen blijkt de kans op 1 mutatietje van betekenis al te klein voor de leeftijd van de aarde, laat staan alles dat er in korte tijd tot bloei kwam... Tijd om Lamarck af te stoffen]

Qua evolutionist ben ik Lamarckiaan. Dat verworven eigenschappen niet aan kroost wordt door gegeven, is op absurde gronden terzijde geschoven. En bij de huidige erkenning van het onwaarschijnlijke tempo van 'doel'gerichte mutaties, wordt het hoog tijd dit inzicht weer eens af te stoffen en te rehabiliteren.

Men hakte muizen staarten af en constateerde dat de kindjes nog steeds met staarten geboren werden. Einde onderzoek, Lamarck terzijde geschoven.
Kwam natuurlijk omdat toevallige mutatie der genen beter lag in de tijdgeest en geheel ten onrechte nog steeds:
We houden ons allemaal zoet met 'aangeboren instinct-gedrag' 'in en uit de genen', mag dan de wens van de giraffe om een langere nek te hebben ook instinct heten en aangeboren zijn? (kom daar 's om bij die muis, primitievelingen...)

Zo worden de wenselijke, 'gewenste', maar verdacht talrijke, mutaties ingebed in erfelijke factoren die we allang collectief accepteren, en die ons evenzeer permanent voor raadsels stelt.

bijvoorbeeld dat alle mezen in 1 nacht leren de melkflessen bij de engelse achterdeuren open te maken, affijn er is ook cultuur bij dieren. Daarom kunnen dierentuinweesjes niet altijd terug naar de jungle, ze ontberen de kennis van moe -en soms pa-.

Ik geloof in Lamarck als alternatief voor intelligent design (maar dat sluit de schepping van de evolutie niet uit). Wie doet met mij mee?

is het tempo van de evolutie te moordend en te creatief om het bij Lamarck te laten.... Enerzijds houdt de schepper zich wellicht achter de schepping verborgen. Anderzijds getuigt die schepping wellicht van de schepper. Maar om elkaar dat wetenschappelijk op te dringen.... Haal je de verwondering eraf...

het liefst heb ik het over bewustzijn bij dieren, de natuur en het mysterie van dat bewustzijn, beeld-denken en beeld-communicatie bij dieren, instincyt-gedrag dat zich door middel van bewustzijn voltrekt:

10% van alle dieren van vlieg tot mens, wil heersen in de pikorde, of een andere, eigen pikorde beginnen (lijkt op individualisme maar is gewoon nieuwe wij-cultuur, meer van hetzelfde). 10% wil niet ondergeschikt zijn, wil niet 'deugen'.
Als vliegen kalm in hun wolk zweven tot ze elkaar ontmoeten en zich wervelend meten, een wint, een is ondergeschikt of gaat buiten de wolk vliegen....,.... dan kun je dit overal in de zomer observeren..

bewustzijn bij vlieg varken en mens, aangetoond via dit instinct gedrag dat zich zonder bewustzijn niet kan voltrekken. Tijd voor een vliegenhemel, etc..

bewustzijn dat holistisch mysterie dat dan weer deels uitvalt als er een klapje op de hersens gegeven wordt, dan weer lijkt te kunnen functioneren zonder enige biologische hersen waar dan ook...

bij mens en dier

daar zou ik het graag over willen hebben

wie kent nog het verhaal van hond Rikkie van Liesbeth den Uyl? Gekidnapped, veertien dagen weg, en opeens moet Liesbeth in de auto naar de ringweg scheuren en daar sjokt hij op zijn laatste benen. Kijkt amper op als ze hem roept, heist zich met moeite op de achterbank en ploft neer. Hij had haar geroepen. Zoals een andere keer haar dochtertje haar riep.(nu tweede kamerlid?) Was zelfs boos dat ze niet sneller kwam als dochterlief aan haar dacht van verre.

van die dingen....?
pen pal voor verwondering en ontferming ( liefde is gunnen )

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Menheffrin

Menheffrin

• >250 berichten
  • 545 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 07 april 2006 - 20:04

Penpal, heeft iemand weleens tegen je gezegd dat je uit nek kletst. Dat je net zo'n grote filosoof bent als de eerste de beste junkie die zich optrekt aan het idee dat hij een miskent talent is? Zeker, dit is een persoonlijke aanval, maar verwijder dan in hemelsnaam je onderschrift. Als je dat zou doen win je meer aan zelfrespect dan aan vooringenomen ontwikkeling kan worden gewonnen.

penpal

penpal

• >25 berichten
  • 87 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 07 april 2006 - 20:07

Penpal, heeft iemand weleens tegen je gezegd dat je uit nek kletst. Dat je net zo'n grote filosoof bent als de eerste de beste junkie die zich optrekt aan het idee dat hij een miskent talent is? Zeker, dit is een persoonlijke aanval, maar verwijder dan in hemelsnaam je onderschrift. Als je dat zou doen win je meer aan zelfrespect dan aan vooringenomen ontwikkeling kan worden gewonnen.

beste menheffrin

wie kent zichzelf? Misschien heb jij mij al beter door dan ik mij ooit krijg.. Misschien blijf ik gelukzalig onnozel overtuigd van mijzelf. Misschien schaam ik me morgen voor die tekst. Ik geef toe dat ik niet kan weten of hij waar is. Maar ik heb mij er in alle oprechtheid mee geprobeerd te presenteren..

penpal

penpal

• >25 berichten
  • 87 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 07 april 2006 - 20:18

die overeenkomst tussen mens en dier, heeft dat ethische consequenties?

En schrikken we daar voor terug vanwege de economische consequenties en culinaire gewoonten?

wuiven we de graad van bewustzijn en beleving van het dier daarom weg, en roepen we: éerst wetenschappelijk bewijzen!' terwijl we niets kunnen bewijzen, dus altijd kunnen door muggeziften en doorjagen, -fokken, -slachten en consumeren.

Wie wil nog terug naar de hondekar?

Nu we niet langer genoodzaakt zijn dier te consumeren (kalk, noot B12 alles is voorhanden) daagt nu niet de morele plicht om te verlangen naar de tijd dat wetten de exploitatie ter consumptie verbieden? Zullen we dan niet net zo terugblikken, als nu op de tijd dat de hondenkar nog niet verboden was? Kalm aan , we hoeven niet meteen in een crisistijd te belanden..

Ikzelf zit op sojamelk met kalk. Geen kalf wordt er meer voor mij geboren en/of geslacht. Hoewel, ik eet nog een beetje kaas. Vis kun je vervangen door noot. Studentenhaver in de pan. Lekkerder.

gek idee, al die dieren-cultuur die dan niet meer hoeft en nauwlijks mag. Zoals je haast geen trekpaard meer ziet, enz. Museum van mooi en gruwlijk verleden..

Fujaro

Fujaro

• >250 berichten
  • 646 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 07 april 2006 - 20:45

Ik doe mee! De grand unified biostabile kracht biedt ook een veel beter alternatief dan ID. Het verklaart waarom de wetenschappers denken dat de evolutietheorie werkt en laat tegelijkertijd ID ver achter zich (een beetje zielig is dat wel, maar ja it's a jungle out here). Het is ook transcedentaal wetenschappelijk, dus dat klinkt in ieder geval goed.

Langgerekte giraffenekken, het hondje van Liesbeth, alles maar dan ook alles wordt rigoreus verklaard door de grand unified biostabile kracht. Wat wil een mens nog meer :roll:
Skeptic by nature

penpal

penpal

• >25 berichten
  • 87 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 07 april 2006 - 21:47

Ik doe mee! De grand unified biostabile kracht biedt ook een veel beter alternatief dan ID. Het verklaart waarom de wetenschappers denken dat de evolutietheorie werkt en laat tegelijkertijd ID ver achter zich (een beetje zielig is dat wel, maar ja it's a jungle out here). Het is ook transcedentaal wetenschappelijk, dus dat klinkt in ieder geval goed.

Langgerekte giraffenekken, het hondje van Liesbeth, alles maar dan ook alles wordt rigoreus verklaard door de grand unified biostabile kracht. Wat wil een mens nog meer :roll:

leuk lekker enthousiast, ik nodigde je net uit in mijn reactie op jouw reactie, maar daar ben je al!

Wordt tijd dat ik iets van het concept (?) grand unified biostable force ga begrijpen. (Anders dan wat ik er zelf over kan bedenken, want dat ik dat kan weten we nu wel.)

Iedereen houdt de vraag: 'maar daarvOOr dan? Hoe begonnen? hoe ontstaan? Alleen op te lossen met een bij nader inzien eeuwig NU, maar waar dan vandAAn, waarom niet niks? Ik weet niets , maar het is een verukkelijk avontuur. En extra leuk als er na het leed weer wat nieuws is. Dit leed schept natuurlijk contrasten, heroiek, sterke staaltjes, reken maar dat er geen beter bioscoop is dan gewoon aan gene zijde naar ons kijken (?) Reden genoeg voor een schepping? Waarom vraagt iedereen aldoor alles aan mij? Heb ik soms alle antwoorden? He, he? O, ik vraag het zelf, sorry ..

welkom welkom

collegavanerik

collegavanerik

• >250 berichten
  • 675 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 07 april 2006 - 21:55

daarvoor was de onzichtbare roze eenhoorn die van gene zijde zich openbaart door het eten van sokken in de wasmachine, zij maakt gaten in het wasgoed met haar eenhoorn en openbaart zich soms aan enkele uitverkorenen in de vorm van roze wasgoed.

prijs haar want allen die niet in haar geloven vertrappelt zij onder haar hoeven.

penpal

penpal

• >25 berichten
  • 87 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 07 april 2006 - 22:09

daarvoor was de onzichtbare roze eenhoorn die van gene zijde zich openbaart door het eten van sokken in de wasmachine, zij maakt gaten in het wasgoed met haar eenhoorn en openbaart zich soms aan enkele uitverkorenen in de vorm van roze wasgoed.

prijs haar want allen die niet in haar geloven vertrappelt zij onder haar hoeven.

het klopt dat velen bij een geloof komen door angst, maar als ze de voldoening ontdekken, vragen ze zich nog eens verbaasd af waarom ze daarop hebben gewacht(op die angst):

1 omdat het eng is/lijkt
2 omdat de groep je een loser noem (een bangerik)
3 omdat je je verbeeldt dat je iets anders wel zeker weet
4 omdat je nooit iets beleefd hebt waar je niet onderuit kunt, en andermans beleving niet geteld hoeft te worden

en toch is die piekervaring bij een oprecht gevoel in de hartstreek doorslaggevend, allesbeslissend onbetaalbaar en maakt die piekervaring het leven de moeite waard.

Fujaro

Fujaro

• >250 berichten
  • 646 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 07 april 2006 - 22:46

Het begrip 'daarvóór' is helemaal niet nodig. De biostabile kracht kent geen tijdsdimensie. Het introduceert een revisionistisch illusoir tijdsbesef in dit universum, in onze koppies. Wij zijn slechts geschakelde momentopnamen, in volgorde gezet door de biostabile kracht die zich ontvouwt in een oneindige myriade van parallelle werelden. Tsjee, ben ik lekker op dreef...

Anders dan wat ik er zelf over kan bedenken, want dat ik dat kan weten we nu wel.

Yep. Het zou toch al te mooi zijn wanneer we al chit chattend op dit forum een nog veel betere theorie neerzetten dan ID. Misschien dat er een boek in zit.
Skeptic by nature

penpal

penpal

• >25 berichten
  • 87 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 07 april 2006 - 23:02

Wij zijn slechts geschakelde momentopnamen, in volgorde gezet door de biostabile kracht die zich ontvouwt in een oneindige myriade van parallelle werelden. Tsjee, ben ik lekker op dreef...

Het zou toch al te mooi zijn wanneer we al chit chattend op dit forum een nog veel betere theorie neerzetten dan ID. Misschien dat er een boek in zit.

op google blijkt het een commerciele modeterm. Wellicht een weblink ter documentatie? Zo te zien loopt het de kans een vrij onprecies boekje te worden.. Zijn we het samen aan het uitvinden? Dan lijkt de kameleontologie de voorkeur te verdienen. is al op afgestudeerd, met veel genoegen, mopper mopper, affijn beter dan niks....pom pom pom, kan het rustig zeggen, der leest toch niemand...

penpal

penpal

• >25 berichten
  • 87 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 08 april 2006 - 12:44

sjorssnors als je overal reageert doe dat dan ook hier dan houden we het zaakje leuk bij elkaar?

leek me leuk

ik broed nog op een reactie op jouw 'schema' met ' intuitie' etc..

penpal

penpal

• >25 berichten
  • 87 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 08 april 2006 - 14:02

ik ontmoet veel weerstand bij de notie 'bewustzijn bij vliegen'

toegegeven emotioneel maar toch weerstand die bereid lijkt elke stap van de bewijsvoering dwars te liggen

(ja bewijsvoering, terwijl ik ook vind dat het allemaal best nog heel anders kan zitten dat al dat bewustzijn en instinct-informatie immers niet noodzakelijk uit de genen hoeft voort te komen, zoals bij die mezen met al die melkflesjes in engeland in een en dezelfde nacht... maar toch bewijsvoering bij de huideige stand van biologie psychologie en zelfobservatie -maar die is in de psuchologie in dit geval allang geaccepteerd zoals die asymetrisch geplaatste kern van de maan ook allang bekend bleek)

ons instinct gedrag vermomd zich in ons bewustzijn als spontane hele goede reden om iets te doen, later kunnen we zien dat ons instinct ons bewustzijn gebruikte om het instinctgedrag te voltrekken
(bijv. in competitiedrift een argument om boos te mogen worden zoeken, waarvan je op dat moment echt denkt dat je juist over dat argument echt boos bent, later blijkt , ook als anderen het eens doen en het jou eens overkomt, dat de behoefte aan boos mogen zijn het argument bij de emotie deed zoeken, dat was nou competetief instinctgedrag)

Pikorde wordt nog altijd bepaald door wie het recht heeft om boos te zijn op wie, ga maar na, kijk maar naar 'Lotte' (of any old soap) maar vooral kijk naar de ape(n)rotsjes om je heen.

Mijn Punt:

instinct gebruikt bewustzijn om instinctgedrag te vertonen....in het hele dierenrijk! Bij je hond hoef je daar niet aan te tweifelen.

Maar nu schiet de wetenschap mij in tal van documantaires te hulp:

Juist de jongen die niet wil deugen omdat ie alleen maar de baas in de pikorde wil zijn, dan maar een eigen pikorde , juist die heeft nieyt door dat instinctgedrag voltrekt en waant zich volstrekt origineel en oorspronkelijk gemotiveerd 'voor zich zelf te beginnen'als was het zonder groep om te domineren..

10% van de mensen leidt aan deze kwaal! dat is veel..... meer dan anderhalfmiljoen nederlanders die allemaal alleen maar voorzichzelf kunnen beginnen. (een mooie sloot VVD stemmers)

maar niet alleen 10% van de mensen, nee 10% van de varkens, van de vissen, van de vliegen, wil 'niet deugen of de baas zijn' .....Allemaaal hetzelfde instinct....en nu komt de sprong......allemaal een bewustzijn ...door middel waarvan zich het instinctgedrag voltrekt terwijl ze zich beleven als volstrekt spontaan gemotiveerd....!!

Alsof je bij observatie niet gewoon hun bewustzijn kunt zien, is het hiermee langs wetenschappelijke omweg bewezen....allemaal een bewustzijn.

hoe je het bij vliegen kunt zien?
Als je kijkt naar de vliegen in de wolk waarin ze vliegen en je ziet ze kalm hun rechte curven vliegen met hier en daar een bocht tot ze elkaar ontmoeten en samen plotseling eventjes de meest fantastische capriolen uithalen (natuurlijk pikorde gedrag om de geschikste voortplanter te bepalen) (waarna in tien procent van de gevalllen de lager vliegende buiten de wolk voor zichzelf begint) en vervolgens weer kalm zweven tot de volgende wervelende meting enzovoort, dan zie je gewoon bewustzijnen, je stond er alleen nooit bij stil, maar het als een nest spelende jonge katten..

legio voorbeelden van staaltjes....als een wesp boos wordt op een grooot beest heeft ie geen enkele moeite de bil met de kop te identificeren, concept van individu!......een spin ontweek in een amerikaans moeras de voet vban mijn zoontje en sprong omhoog op diens hand, hij stond, en beet, hij huilde (?) weet ik niet was er niet bij heb verslag gehoord en beet gezien twee puntjes... die spin was boos op voet en nam wraak op hand, concept van individu: voet zit vast aan hand straf voor de een is straf voor de ander..

Als je grote zweefvliegen hun territorium zie bewaken dan zie je me toch eeen staaltje scherpte allertheid, gewoon geforceerd om dat voor mogelijk te houden zonder bewustzijn,.......en dan komen ze met 'instinct'......maar voor instinctgedrag is bewustzijn nu juist vooronderstelt... dus in plaats van 'het' bewustzijn weg te verklaren, erken je het juist op die manier....(zie boven, waarom)

penpal

penpal

• >25 berichten
  • 87 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 09 april 2006 - 20:59

de idee dat gedachten -vooral bij beelddenken zonder lexicalisatie ? - sneller (kunnen) gaan dan licht, werpt een heel ander licht op bewustzijn bij mens en dier.

instinctgedrag, collectief gedrag en gedragsverandering kan in eeen moment worden doorgegeven: zoals die mezen die in engeland in eeen nacht overal in engeland hadden geleerd de kapjes van de melkflessen bij de voor- of achterdeur te pikken, daar is die nacht een jubel tam tam rondgegaan, mogelijk draadloos, mogelijk materieloos. Na de oorlog kwamen de kapjes terug. en de vogels konden het nog..

waar komen onze onvrijwillige prikkels die ons bewustzijn vermomd tot keuzen toch vandaan? echt uit onszelf? en wie of wat is dat? Zou 'beheersen van die -on-vrijwillige impulsen' niet de hoogste kennis kunnen behelzen, ook als er net als overal elders niets te bewijzen valt -maar het altijd werkt?- Bijvoorbeeld door bijstand van de grote super anti-materie ? Wat kan ons dat bewijs schelen... dat we het lef moeten hebben ergens vanuit te gaan, dat weten we nu wel.. toch ?

vriendelijke groet penpal

Sjorssnors

Sjorssnors

• >250 berichten
  • 768 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 10 april 2006 - 12:20

Als 'biologische invloeden' z'n inpact hebben op de biologische huishouding van mensen, en ook aangetoond is dat veel eigenschappen doorgegeven worden door middel van genen, temeer ook dat veranderingen in die door te geven eigenschappen (mentale en lichaamlijke gesteldheid) momenteel veelal worden toebedeeld aan die biologische invloeden, lijkt het me verklaarbaar dat genen op een natuurlijke manier positief en negatief beïnvloed kunnen worden. Dat lijkt me dan weer z'n doorwerking te hebben op het evolueren van mensen, ten aanzien van een bepaalde structuur. het lijkt me dan niet meer dan een logisch gevolg van elkaar (zonder design, maar wel met een bepaald einddoel, qua ontwikkeling)

-=zweistein=-

-=zweistein=-

• >100 berichten
  • 237 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 13 april 2006 - 21:17

http://users.skynet....es/evolutie.gif
Een grappig bewijs dat een mens nooit een kromme rug heeft gehad :roll: Een aap gebruikt zijn benen en armen om op de grond te staan en zo de zwaartekracht tegen te werken. Soms zie je een aap alleen zijn benen gebruikten maar niet voor lang!! Een “moderne mens” staat loodrecht op de grond dus al zijn gewicht komt op zijn benen en gebruikt daardoor zijn armen niet (hij zou er meer last van krijgen als hij zijn armen zou gebruiken). Je ziet een “primaat” altijd met een kromme rug afgebeeld. Probeer maar eens voor een paar uur met een kromme rug te lopen, ik denk niet dat je de volgende dag uit je bed kunt geraken! Logica! Iemand met een kromme wordt door de zwaartekracht naar voor getrokken en hij moet daarom een tegengestelde kracht op uitoefenen. Welk dier dan ook houdt het niet vol om met zo’n rug te lopen!
The first writing, science, mathematics, law and philosophy in the world, making the region the center of what is called the "Cradle of Civilization" - Iraq

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures