wat zou er kunnen gebeuren als de maan ''verdwijnt''?

Moderators: Michel Uphoff, jkien

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 224

wat zou er kunnen gebeuren als de maan ''verdwijnt''?

he hallo,

ik heb een vraag, de tittel had eigenlijk moeten zijn ;

'' wat zouden de effecten op aarde, zonnestelsel en het verdere universum zijn als de maan langzaam van de aarde verwijderde en uiteindelijk verdween?

wat verandert er dan zo al, bv het getijdenverschil( eb en vloed)?

hoeveel zou het zeewater dan stijgen bv?

zouden er nog meer veranderingen ontstaan? welke? waarom ?enz

groeten pangeaman.
''Niemand is slim genoeg om zijn eigen domheid te bevatten''.

Berichten: 582

Re: wat zou er kunnen gebeuren als de maan ''verdwijnt''?

pangeaman schreef:he hallo,

ik heb een vraag, de tittel had eigenlijk moeten zijn ;

'' wat zouden de effecten op aarde, zonnestelsel en het verdere universum zijn als de maan langzaam van de aarde verwijderde en uiteindelijk verdween?  

wat verandert er dan zo al, bv het getijdenverschil( eb en vloed)?

hoeveel zou het zeewater dan stijgen bv?

zouden er nog meer veranderingen ontstaan? welke? waarom ?enz

groeten pangeaman.
Is uitgebreidt op discovery geweest.

Het weer en de getijden worden ontstuimiger, de aarde krijgt meer precessie. Zomers en winters worden wispelturiger .
Het eerste wiel was echt niet rond

Gebruikersavatar
Berichten: 789

Re: wat zou er kunnen gebeuren als de maan ''verdwijnt''?

Ik vraag me af , heeft de aantrekking van de maan, niet net als bij het getijden-verschil op onze wateren van onze planeet, een bepaalde aantrekkende invloed op het bloed dat 'naar ons hoofd stijgt' ?

Verklaart dat mogelijk een ander gedrag rond het tijdstip van 'volle maan', als dat zo blijkt te zijn ?

Gebruikersavatar
Berichten: 186

Re: wat zou er kunnen gebeuren als de maan ''verdwijnt''?

eb en vloed zouden bijna helemaal verdwijnen

want de aan trekkings kracht van de zon is niet heel erg sterk :roll:

Gebruikersavatar
Berichten: 224

Re: wat zou er kunnen gebeuren als de maan ''verdwijnt''?

wombat schreef:Is uitgebreidt op discovery geweest.

Het weer en de getijden worden ontstuimiger, de aarde krijgt meer precessie. Zomers en winters worden wispelturiger .


het was gisteren eigenlijk een gedachtenspinsel van me, en wist niet goed wat ik bij google eigenlijk moest intypen om over dit onderwerp wat te vinden. dus vandaar mijn plaatsing hier.

enige keywoorden voor de googlezoekmachine zijn welkom.

jammer dat ik de aflevering bij discovery heb gemist.

groeten pangeaman.
''Niemand is slim genoeg om zijn eigen domheid te bevatten''.

Gebruikersavatar
Berichten: 17.653

Re: wat zou er kunnen gebeuren als de maan ''verdwijnt''?

Sjorssnors schreef:Ik vraag me af , heeft de aantrekking van de maan, niet net als bij het getijden-verschil op onze wateren van onze planeet, een bepaalde aantrekkende invloed op het bloed dat 'naar ons hoofd stijgt' ?

Verklaart dat mogelijk een ander gedrag rond het tijdstip van 'volle maan', als dat zo blijkt te zijn ?
Als ik het me goed herinner had de aantrekkingskracht van de maan hier niets mee te maken, heb ik enige tijd geleden nog wat over gelezen. Ik zal het vanavond proberen op te zoeken, help me ff herinneren als ik dat vergeet.
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -

Gebruikersavatar
Berichten: 367

Re: wat zou er kunnen gebeuren als de maan ''verdwijnt''?

Het blijft interessant, onze naaste buur in de ruimte en haar invloed op ons.

Google biedt veel maar ook dit forum heeft een zoekfunctie.

Daarom even een quote uit deze draad.
De aarde gaat tollen, net zoals de planeet Mars dat doet. De maan houdt namelijk de aarde in balans.
Dat lijkt me het grootste effect dat het verdwijnen van de maan sorteert.

(reeds aangestipt in deze draad) De gevolgen zijn enorm.
Living on Earth can be expensive, but it does include a free trip around the sun.

Gebruikersavatar
Berichten: 17.653

Re: wat zou er kunnen gebeuren als de maan ''verdwijnt''?

Sjorssnors schreef:Ik vraag me af , heeft de aantrekking van de maan, niet net als bij het getijden-verschil op onze wateren van onze planeet, een bepaalde aantrekkende invloed op het bloed dat 'naar ons hoofd stijgt' ?

Verklaart dat mogelijk een ander gedrag rond het tijdstip van 'volle maan', als dat zo blijkt te zijn ?
Zoals beloofd:

Uit: prof. dr. Hans-Ulrich Keller, Van supernova's tot zwarte gaten
Er zijn verschillende mogelijkheden wover hoe de maan invloed kan uitoefenen. Ten eerste is er de zwaartekracht. De aantrekking van de maan veroorzaakt eb en vloed, waarvan het ontstaan eenduidig op de maan en -in mindere mate- op de zon kan worden teruggevoerd. Planten, dieren en mensen bestaan voor het grootste deel uit water. Waarom zou de maan dan geen biologische getijden kunnen veroorzaken? Bij nieuwe en volle maan versterken de aantrekkingskrachten van de zon en de maan elkaar. Er kunnen dan springvloeden ontstaan, terwijl er tijdens halve maan doodtij optreedt. Wat ligt er meer voor de hand om te denken aan dergelijke "biologische getijden" als er rond de tijd van de syzygy's (volle respectievelijk nieuwe maan) bepaalde verschijnselen vaker optreden? Deze hypothese van biologische getijden, die door sommigen zeer serieus wordt genomen, houdt echter geen stand na nauwkeurige onderzoeken, tot droefenis van zijn voorvechters. De getijdeversnelling van de maan is namelijk niet alleen vanwege de koppeling met de aantrekking door de zon afhankelijk van de maanfase, maar in grotere mate van de afstand van de maan. De versnelling van de getijden neemt namelijk af met de derde (!) macht van de afstand tot de maan. Zo kan het gebeuren dat de getijdekracht bij halve maan eve groot is als de maan in het perigeum (dichtst bij de aarde) staat als tijdens een fase van volle of nieuwe maan.

(...)

Als men de moeite neem werkelijk de getijdekrachten te bepalen en deze te vergelijken met de waarschijnlijk van de maan afhankelijke biologische processen, dan verdwijnen de statistische verbandne in het niets. Uitgebreide, met computers uitgevoerde onderzoeken hebben geen verband kunnen aantonen tussen de gerijdekrachten en de agressie van mensen. Ten slotte moet men er nog rekening mee houden dat de zwaartekracht van de maan in feite heel erg klein is. Deze werkt slechts met een driehonderdduizendste van de aardse zwaartekracht. Als de maan in het zenit staat dan is een mens een driehonderdduizendste lichter door zijn aantrekking. Hetzelfde effect krijgt men ook als men een meter hoger gaat staan. Talloze mensen leggen dagelijks vaak meerdere malen een hoogteverschil af van 10 meterm zonder dat een merkbaar biologisch effect is waar te nemen! De zwaartekracht van de maan is dus uit te sluiten als een biologische maatgever.
Vervolgens gaat het nog door over de lichtinvloeden en de magnetische invloeden. Hieruit blijkt dat licht geen invloed heeft, maar het magnetisch veld wel. Het blijkt invloed uit te oefenen op enzymen, en dan met name op het enzym HIOMT. Dit is echter weer een heel ander verhaal, wat vooral te maken heeft met bioritme. Ik wil dit best eens posten, maar dan niet hier, aangezien het niet te maken heeft met dit topic.
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -

Berichten: 312

Re: wat zou er kunnen gebeuren als de maan ''verdwijnt''?

Sjorssnors schreef:Ik vraag me af , heeft de aantrekking van de maan, niet net als bij het getijden-verschil op onze wateren van onze planeet, een bepaalde aantrekkende invloed op het bloed dat 'naar ons hoofd stijgt' ?

Verklaart dat mogelijk een ander gedrag rond het tijdstip van 'volle maan', als dat zo blijkt te zijn ?
Bij volle maan heeft de maan niet meer massa, dus ook niet meer aantrekkings kracht. :roll:
The most dangerous aspect of searching the truth is that you might find it.

Reageer