Cassini-sonde ontdekt twee nieuwe Saturnus-manen

Moderators: Michel Uphoff, jkien

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 69

Cassini-sonde ontdekt twee nieuwe Saturnus-manen

Cassini-sonde ontdekt twee nieuwe Saturnus-manen



(Belga) De Europees-Amerikaanse ruimtesonde Cassini-Huygens heeft twee nieuwe Saternus-manen ontdekt, zo is dinsdag van NASA vernomen. De manen hebben een respectieve diameter van drie en vier kilometer en zijn daarmee vermoedelijk de kleinste die ooit rond de planeet werden ontdekt.

De twee manen, die voorlopig worden aangeduid met de namen S/2004 S1 en S/2004 S2, liggen op 194.000 kilometer en 211.000 kilometer van Saturnus. S/2004 S1 zou al eerder te zien zijn geweest op een foto die 23 jaar geleden door de NASA-sonde Voyager werd genomen, maar wetenschappers slaagden er toentertijd niet in om het bestaan van de maan de bevestigen. "Eén van onze grootste doelstellingen bij de terugkeer naar Saturnus was het bestuderen van het gehele systeem om zo nieuwe hemellichamen te ontdekken en we kunnen nu dus wel degelijk het bestaan van twee nieuwe manen rond Saturnus bevestigen", verklaarde Carolyn Porco, verantwoordelijke van het Cassini camera-team van het Space Science Institute van Boulder (Colorado). De Cassini-Huygensmissie is een gemeenschappelijk programma van van het Amerikaanse ruimtevaartbureau Nasa, zijn Europese zusterorganisatie ESA en de Italiaanse ruimteorganisatie ASI. (LAN)
I love zoology! De ware wetenschapper verliest nooit het vermogen zich te verbazen.Het is de essentie van zijn bestaan. Darwin,1809-1882

Wallace,1823-1913

Gebruikersavatar
Berichten: 1.210

Re: Cassini-sonde ontdekt twee nieuwe Saturnus-manen

woehoe nog eens 2 extra manen voor saturnus en wat een kanjers :shock:

hopelijk iets grotere ontdekkingen als huygens afdaalt :?:

meer info over heel dit gedoe: klik hier
If you don't think you can reach the stars, that's fine cause it just leaves more for me to grab.

Re: Cassini-sonde ontdekt twee nieuwe Saturnus-manen

Foei,Noortje.Met maantjes moet je niet spotten.Uit wraak brengen ze je horoscoop in de war.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.210

Re: Cassini-sonde ontdekt twee nieuwe Saturnus-manen

roger,

het is wat je maantjes noemt. Ik heb al vele lessen gegeven over manen in ons zonnestelsel, terwijl velen ze enkel zien als een aanhangsel van een planeet.

de maantjes die nu nog ontdekt worden zijn 99% ingevangen ruimtestenen.

ik geloof niet in astrologie en denk dus niet dat zelf een maan dat 1.000.000 keer groter is dan de maantjes die ontdekt zijn een invloed hebben op mijn leven.
If you don't think you can reach the stars, that's fine cause it just leaves more for me to grab.

Re: Cassini-sonde ontdekt twee nieuwe Saturnus-manen

Noortje,zo hoor ik het graag.Dat je niet stom bent,dat weet ik al.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.210

Re: Cassini-sonde ontdekt twee nieuwe Saturnus-manen

het duurt niet lang meer of Huygens begint aan de afdaling naar titan :shock: WE moeten nog een goede 1.5 maand wachten (daalt af midden januari)

ondertussen zijn er wel al vele mooie foto's genomen door cassini.

klik hier voor de officiele cassini-huygens site van NASA
If you don't think you can reach the stars, that's fine cause it just leaves more for me to grab.

Reageer