Springen naar inhoud

Esterbereiding

• Log in om te kunnen reageren

Waterproof

Waterproof

• 0 - 25 berichten
  • 6 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 09 april 2006 - 10:14

Hallo,
IK heb een aantal vragen over een practicum dat ik heb moeten doen. Hier maakten we van 1-butanol en azijnzuur de ester 1-butylacetaat.
Dit zijn een paar vragen waar ik niet uit kom, hopelijk kan iemand me helpen!

1- Wat wordt bedoeld met het vastvriezen van het evenwicht??
2- Hoe kun je (experimenteel) vaststellen dat bij de bereiding van ester evenwicht is bereikt?
3- Leg uit, of de hoeveelheid katalysator invloed heeft op de grootte van de evenwichtsconstante K?
4- Waarom staat in de formule van Kz van een zwak zuur geen [H20] in de evenwichtsvoorwaarde en is dat in de evenwichtsvoorwaarde voor de esterbereiding wel zo?
5- Voor het berekenen van de K moet je de concentraties van de stoffen uit het evenwicht in de concentratiebreuk invullen.
Bij dit experiment kennen we het totale eindvolume van de stoffen in het evenwicht niet.
Leg uit of je met dit volume bij het berekenen van de K rekening had moeten houden. Zo ja, hoe en zo nee, waarom niet?

Het is een hele waslijst maar dit zijn nog maar een paar vragen die we moeten beantwoorden.
Heel erg bedankt als je mij hiermee verder kunt helpen!

Gr's Lynn

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Mrtn

Mrtn

• >1k berichten
  • 4220 berichten
  • VIP

Geplaatst op 09 april 2006 - 19:40

Het 'risico' van dit soort topics is dat we je huiswerk voor je gaan zitten maken. Dat is niet de bedoeling..
Om dat te voorkomen, zou ik het fijn vinden als je bij elk onderwerp zet hoe ver je zelf al bent en (dus) waar je vastloopt. Dan helpen we je daar graag mee verder :roll:
Of course, the theory of relativity only works if you're going west.
-Calvin-

hzeil

hzeil

• >1k berichten
  • 1379 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 10 april 2006 - 18:50

Waterproof heeft zelf al aangegeven waar hij of zij op vastgelopen is. Het zijn allemaal prima op inzicht gerichte vragen en we moeten ons eerder afvragen of we niet op de stoel van de docent gaan zitten als we op deze vragen in gaan.
De eerste vraag vereist veel inzicht om die goed te beantwoorden en daarmee mag Waterproof nog wel eens terug gaan naar haar docent.

1. Door een plotseling sterke afkoeling wordt een niet-evenwichtssituatie vastgevroren en niet een evenwicht! Want al zou er tevoren evenwicht zijn; dan is er na de afkoeling geen evenwicht meer. Een evenwichtskonstante K is nu eenmaal een functie van de temperatuur. En dat geldt ook voor de reaktiesnelheden in beide richtingen.

2. Je zou door meting van het electrisch geleidingsvermogen het verloop van de reaktie alcohol plus zuur geeft ester plus water kunnen volgen. Als het geleidingsvermogen niet meer daalt is er evenwicht.
Zou je de reaktie ook via pH meting kunnen volgen? Om twee redenen is dat minder gunstig: 1. De logarithmische relatie maakt de detectie van H+ ionen veel ongevoeliger. 2. Het waterarme milieu beinvloedt sterk de potentiaalinstelling van de glaselectrode. Tijdens de verestering neemt de H(+) concentratie af en de H2O concentratie toe. Op beide reageert de glaselectrode.

3. Een katalysator beinvloedt alleen reaktiesnelheden en niet de ligging van het evenwicht. Dus niet de waarde van K.

4. In de reactie alc. + zuur (-----) ester + water is het water een van de reagerende stoffen.
Bij de dissociatie van een zwak zuur HA (----) H(+) + A(-) is water niet een van de reagerende stoffen en verandert de Kz niet als we er extra water aan toevoegen.
Maar.. de dissociatiegraad van het zuur neemt daarbij wel toe met de verdunning.
Dit staat bekend als de verdunningswet van Oswald.

Al met al toch vrij moeilijke materie voor een scholier, dacht ik zo. H.Zeilmaker
Uitleggen is beter dan verwijzen naar een website

Jules Bronk

Jules Bronk

• 0 - 25 berichten
  • 1 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 21 september 2010 - 20:35

Hallo,

ik moet binnenkort voor school een ester gaan maken met een zo'n hoog mogelijke opbrengst en in een zo puur mogelijke vorm (1-butanol + azijnzuur). Ik heb zelf een beetje op internet gekeken en een Dean Stark trap lijkt mij de beste manier? Heeft verder iemand tips hoe ik dit het best kan bereiken? Welke katalysator, opstelling, alcohol, ethaanzuur etc.........

Bij voorbaat dank,

Jules Bronk

Marko

Marko

• >5k berichten
  • 8935 berichten
  • VIP

Geplaatst op 22 september 2010 - 09:58

Dit onderwerp past beter in het huiswerkforum en is daarom verplaatst.

Fijn om te zien dat je eerst wat zoekwerk hebt verricht. Ik neem aan dat je op die manier ook bij dit forum terecht bent gekomen.

Een Dean-Stark val is inderdaad een goede keus om de reactie naar volledige omzetting te drijven. Weet je ook waarom?
Wat had je zelf bedacht als opties voor de katalysator en de opstelling?
Voor het alcohol en het zuur heb je overigens weinig keus...

Cetero censeo Senseo non esse bibendum

PCM

PCM

• 0 - 25 berichten
  • 14 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 12 februari 2012 - 20:23

5- Voor het berekenen van de K moet je de concentraties van de stoffen uit het evenwicht in de concentratiebreuk invullen.
Bij dit experiment kennen we het totale eindvolume van de stoffen in het evenwicht niet.
Leg uit of je met dit volume bij het berekenen van de K rekening had moeten houden. Zo ja, hoe en zo nee, waarom niet?

Ik weet dat je het ook met het aantal mol kunt doen, want dit hebben we ook als vraag moeten oplossen in een voorbereiding. Ik heb daar de evenwichtsvoorwaarde al in x mol beginstof en y mol eindproduct geformuleerd in een verhouding. Maar waarom kun je ook het aantal mol voor en na gebruiken om de K te berekenen?

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures