Springen naar inhoud

[Natuurkunde] Geluid, decibel en vermogen

• Log in om te kunnen reageren

Stef31

Stef31

• >250 berichten
  • 609 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 09 april 2006 - 11:50

Beste studenten, docenten

Graag zou ik dat er iemand de werkwijze geeft (formules) om de volgende 2 opgaven op te lossen want weet niet goed wat ze vragen.

Opgave 4
======

De grootste druk die ons oor kan verdragen bedraagt ongeveer 48 W/m˛. Bepaal de intensiteit van dit geluid in dB?

Opgave 5
======
Een geluidsbron heeft een vermogen van 120W. Bepaal de intensiteit in dB op een afstand van 3m. Bepaal eveneens de afstand tot de bron waarop het geluidsniveau gedaald is tot 40dB

Er waren er 25 enkel die twee zou ik graag opgelost zien door julie, heb geen uitwerking nodig enkel de formules en de stappen.

Met vriendelijke groeten
Student KHBO IWT Elektronica ICT

Edit Moderator Strangequark: Zoals ik ook al zei bij het Pendulum vraagstuk: Niet groot in het blauw je vragen stellen is vervelend en onbeschoft. Verder hoef je niet steeds te groeten, maar dat is minder vervelend. Kijk nog even naar de regels die je rechtsboven in je scherm kan vinden.

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

StrangeQuark

StrangeQuark

• >1k berichten
  • 4160 berichten
  • VIP

Geplaatst op 09 april 2006 - 13:09

Zelfde verhaal als in pendule vraagstuk.

Wat weet je:
Een geluidsdruk

Wat moet je weten:
Decibel

Zoek vervolgens een formule die daar voor kan zorgen.

Je berekent de geluidsdruk vanuit de intensiteit met de volgende formule (Die gewoon in je boek en binas staat)

LaTeX

Waar LaTeX

Dan is het een kwestie van gewoon uitrekenen. Ik zou zeggen dat je rond de 136 decibel moet uitkomen ofzoiets.

Opgave5:
Dit kan ik fout hebben omdat het zo'n tijd geleden is. Maar je meet het als het goed is op 1 meter. Als je nu 3x zover gaat staan dan neemt de intensiteit kwadratisch af, dus 9x lager. Dit komt omdat het naar alle kanten verdunt. Zie het geluid als een bol die steeds groter wordt, dan moet de druk kwadratisch over de ruimte verdeeld worden. Dus 9x mindere geluidsintensiteit. Dan zal je ongeveer op 110.5 dB uitkomen, met de formule kan je het exact uitrekenen.
De tekst in het hierboven geschreven stukje kan fouten bevatten in: argumentatie, grammatica, spelling, stijl, biologische of scheikundige of natuurkundige of wiskundige feiten kennis. Hiervoor bied StrangeQuark bij voorbaat zijn excuses aan.

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44894 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 09 april 2006 - 13:30

StrangeQuark schreef:

Opgave5:  
Dit kan ik fout hebben omdat het zo'n tijd geleden is. Maar je meet het als het goed is op 1 meter. Als je nu 3x zover gaat staan dan neemt de intensiteit kwadratisch af, dus 9x lager. Dit komt omdat het naar alle kanten verdunt. Zie het geluid als een bol die steeds groter wordt, dan moet de druk kwadratisch over de ruimte verdeeld worden. Dus 9x mindere geluidsintensiteit. Dan zal je ongeveer op 110.5 dB uitkomen, met de formule kan je het exact uitrekenen.

Volgens mij (maar wie ben ik) moet dit een tikje anders aangepakt worden. Ik heb een puntbron met een vermogen van 120 W. Op drie meter afstand is dit vermogen verdeeld over het aantal vierkante meters oppervlak van een bol met een straal van 3 m.
opp bol is 4 :roll: r2 = 113 m2
Dat is dus een intensiteit I van 120/113 = 1,062 W/m2
Dat ingevuld in SQ's correcte formule voor opgave 4 levert 120 dB
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

StrangeQuark

StrangeQuark

• >1k berichten
  • 4160 berichten
  • VIP

Geplaatst op 09 april 2006 - 14:14

Mmmh, in ieder geval heb ik voor opgave vijf 120dB gelezen ipv 120 W. En volgens mij klopt het niet helemaal wat je zegt Jan, maar dat kan ik fout hebben. Je zegt dat je een puntbron neemt, maar als je een straal neemt van minder dan een meter dan wordt het een hoger wattage. Vind ik tegenstrijdig klinken. Maar zoals ik al zei, het is een tijd terug.
De tekst in het hierboven geschreven stukje kan fouten bevatten in: argumentatie, grammatica, spelling, stijl, biologische of scheikundige of natuurkundige of wiskundige feiten kennis. Hiervoor bied StrangeQuark bij voorbaat zijn excuses aan.

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44894 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 09 april 2006 - 14:25

Je zegt dat je een puntbron neemt, maar als je een straal neemt van minder dan een meter dan wordt het een hoger wattage. Vind ik tegenstrijdig klinken. Maar zoals ik al zei, het is een tijd terug.

nee hoor, niks aan de hand. Straal bol 0,5 m, ==> oppervlakte bol = 3,14 m2 ==> intensiteit = 120/3,14 = 35,3 W/m2

En natuurlijk komt er een moment dat de oppervlakte van die bol kleiner wordt dan 1 m2, maar ook dan is er niets aan de hand, omdat je de intensiteit nog steeds uitdrukt in W/m2

Zoals je ook een kracht neemt van bijvoorbeeld 1 N, en die uitoefent op een oppervlak van 1 m2, zodat je een druk krijgt van 1N/m2.
Maar wat let je om diezelfde kracht op 1 cm2 te zetten? Dat dat resulteert in een druk van 10000 N/m2 is toch gewoon logisch, en echt niet tegenstrijdig met die kracht van 1 N?
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...

StrangeQuark

StrangeQuark

• >1k berichten
  • 4160 berichten
  • VIP

Geplaatst op 09 april 2006 - 14:33

Ik zal wel het verkeerd onthouden hebben. (Eigenlijk bezig met tentamen)

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44894 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 09 april 2006 - 19:12

maar als je een straal neemt van minder dan een meter dan wordt het een hoger wattage

Het gaat niet om een wattage (vermogen), maar om een wattage per vierkante meter. En die is op oneindig kleine afstand van de puntbron inderdaad oneindig groot. :D

en succes met je tentamen. :roll:

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures