Vragen over yoghurt bereiding

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 6

Vragen over yoghurt bereiding

Beste mensen,

Ik ben momenteel met een opdracht voor school bezig wat gaat over productie van diverse producten als: bier, yoghurt en kaas

Hiervoor moet ik diverse vragen beanwoorden en ik hoop dat jullie mij daarbij kunnen helpen:

*Wat voor invloed heeft ziekte op de melk van koe als hij ziek is

Gebruikersavatar
Berichten: 27

Re: Vragen over yoghurt bereiding

Of er directe gevolgen zijn van ziekte op de kwaliteit en of samenstelling van de melk door ziekte bij een koe weet ik niet.

Echter als de koe bij ziekte antimicrobiële middelen krijgt toegedient door een boer of veearts, kunnen deze middelen ook weer in de melk terrecht komen.

Als er met deze melk daarna getracht wordt levensmiddelen te maken door middel van bacterie culturen geeft dit natuurlijk problemen. De start cultuur van yoghurt kan dan bijvoorbeeld geremd worden door de nog aanwezige anti microbiële middelen.

Berichten: 6

Re: Vragen over yoghurt bereiding

Maar is het ook dan mogelijk dat pathogene bacterien in de melk komen en daarmee voedselvergifting/bederf veroorzaken?

Gebruikersavatar
Berichten: 4.220

Re: Vragen over yoghurt bereiding

*Wat voor invloed heeft ziekte op de melk van koe als hij ziek is
Wat is je definitie van ziekte?

Als de koe bijvoorbeeld een ontsteking aan de uier heeft, lijkt het me niet fris om de melk van deze koe te drinken. Een kwaaltje aan het tipje van de staart daarentegen..

Kan je wat specifieker zijn?
Of course, the theory of relativity only works if you're going west.

-Calvin-

Berichten: 12

Re: Vragen over yoghurt bereiding

Ja, bacterien kunnen ook van de koe in de melk terecht komen. Het betreft hier vaak bacterien die een uierontsteking hebben veroorzaakt (staphylococcus aureus, streptococcen, E.coli...), maar in principe kunnen ook allerlei andere bacterien in de melk worden uitgescheiden. Verder kan ook bijvoorbeeld Listeria in de melk terecht komen. Deze bacterie is schadelijk voor ongeboren kinderen, dit is ook de reden dat zwangere vrouwen geen rauwmelkse kazen mogen eten.

Van de melk van koeien wordt het celgetal bepaald, wat een maat is voor het aantal afweercellen in de melk. Deze cellen komen altijd wel in enige mate in de melk voor omdat de uier altijd een afweer heeft omdat het in contact staat met de buitenwereld. Dit kan in principe geen kwaad, al wordt melk met een te hoog celgetal afgekeurd, omdat het een aanwijzing is dat de koeien niet gezond zijn. Verder wordt ook het kiemgetal bepaald, d.w.z. het aantal bacterien. Melk is natuurlijk nooit helemaal steriel, maar het kiemgetal moet ook beperkt blijven.

Reageer