oplossing voor scheiding van fase en nul 230 Volt 3500 watt

Moderator: physicalattraction

Reageer

oplossing voor scheiding van fase en nul 230 Volt 3500 watt

Geachte mevrouw/meneer,

Voor een nieuw regelsysteem ben ik op zoek naar een oplossing voor het scheiden van fase en nul. Met als doel om geen aardevoorziening te hoeven toepassen. Het gaat om een consumenten product waarbij spanning 230 Volt is en het maximale vermogen 3500 watt. Indien niet anders kan dan kan ik werken met deelcircuits van 230 Volt en ca. 625 watt.

Ik weet dat er grote en lompe scheidingstrafo's bestaan. Wat ik zoek is een betrouwbare en betaalbare miniatuur oplossing.

Alvast bedankt voor jullie hulp.

Robert007

Gebruikersavatar
Berichten: 420

Re: oplossing voor scheiding van fase en nul 230 Volt 3500 watt

Het bericht is een beetje te vaag om echt naar een oplossing te helpen. Maar ik begrijp eruit dat het gaat om een galvanische scheiding. Hetgeen niet een scheiding tussen fase en nul(kan eigenlijk niet) is, maar het systeem symetrisch te maken waarbij je dus eigenlijk een fase en een tegenfase krijgt. Zoals bijvoorbeeld met een scheertrafo, zodat er geen potentiaal verschil bestaat tussen de fase en aarde. Je kan dan alleen maar een schok krijgen wanneer je beide polen beetpakt en niet als je alleen maar de fase aanraakt. Maar we praten hier over een groot vermogen, dus een grote trafo.

Leg even duidelijk uit waar het over gaat (ik gok electrische kookplaten ofzo).

Meerdere groepen lossen niets op, daarbij kun je dan zelf 400 V krijgen.

Als het werkelijk om een regeling gaat, kom je vanzelf bij een frequentieomvormer.

Grtz,

Ton

Re: oplossing voor scheiding van fase en nul 230 Volt 3500 watt

Het gaat inderdaad om kookplaten.

Het hoeft niet regelbaar te zijn. Het mag ook dienst doen als beveiliging.

Ik heb een miniatuur oplossingen bij 50 watt vermogen 230 Volt gezien met weerstanden en dioden, maar weet niet of dit voor grotere vermogens bruikbaar is. Ik zou eventueel iedere kookplaat apart kunnen beveiligen/scheiden zodat het vermogen ca. 625 watt per eenheid bedraagd.

Mvgr. Robert007
Robert007 schreef:Geachte mevrouw/meneer,

Voor een nieuw regelsysteem ben ik op zoek naar een oplossing voor het scheiden van fase en nul. Met als doel om geen aardevoorziening te hoeven toepassen. Het gaat om een consumenten product waarbij spanning 230 Volt is en het maximale vermogen 3500 watt. Indien niet anders kan dan kan ik werken met deelcircuits van 230 Volt en ca. 625 watt.

Ik weet dat er grote en lompe scheidingstrafo's bestaan. Wat ik zoek is een betrouwbare en betaalbare miniatuur oplossing.

Alvast bedankt voor jullie hulp.

Robert007

Reageer