[scheikunde] berekening titratie

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 25

[scheikunde] berekening titratie

Hallo !

Ik ben een paar berekeningen ivm titraties aan het maken, maar ik weet niet hoe je de reactie moet schrijven van As2O3 met I2.

Zou iemand me kunnen vertellen hoe ik dit moet doen, dan kan ik weer verder ... :wink:

Alvast bedankt !

Edit moderator Mrtn: gelieve subscribt te gebruiken

Berichten: 288

Re: [scheikunde] berekening titratie

Gaat die reactie door in base milieu?

dan wordt As2O3 omgezet tot arseniet AsO3 3- en wordt dan door I2 omgezet tot arsenaat AsO4 3-

de deelreacties zijn dan

AsO3 3- -2e + 2OH- geeft Aso4 3- + H2O

I2 +2 e geeft 2I-

totale reactie Na3AsO3 + I2 + 2NaOH geeft Na3AsO4 + 2NaI + H2O

deze reactie wordt dikwijls gebruikt in de jodometrie in base milieu en er wordt zetmeel gebruikt al indicator

Berichten: 25

Re: [scheikunde] berekening titratie

Ik raak toch niet aan de oplossing van de oefening :P

De opgave was de volgende : Bereken de Mf van een I2-oplossing indien 36,8 ml nodig zijn om 0,1088g As2O3 te titreren.

Normaal gezien moet ik 0,0298 uitkomen, maar ik kom 0,0015 uit.

Ik had als volgt geredeneerd :

De vergelijkingen zijn :

As2O3 + 10 OH- -> 2 AsO4 3- + 5 H2O

en : Na3AsO3 + I2 + 2NaOH -> Na3AsO4 + 2 NaI + H2O

Je hebt gegeven dat je 0,1088 g As2O3 hebt, dus kan je hieruit het aantal mol berekenen.

Dit aantal mol is gelijk aan het aantal mol I2 en aangezien je gegeven hebt dat je 36,8 ml verbruikt, kan je hieruit de concentratie berekenen ...

Ziet er iemand mss waar ik fout zit ? :roll:

PS : Sorry, maar ik weet niet hoe ik subscript moet gebruiken

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.259

Re: [scheikunde] berekening titratie

Ik ben niet helemaal mee in de materie Mf, maar ik zie wel dat je er een factor 20 naast zit volgens je antwoordenboek:
36,8 ml nodig zijn om 0,1088g As2O3 te titreren.
en
Na3AsO3 + I2 + 2NaOH
dus zonder die 2 achter As en dat zou een factor 2 kunnen schelen alvast (behoudens fouten in die vergelijkingen, waar ik geen wijs uit kan), blijft nog een factor 10 over, een nulletje hier of daar???

subscript: As< sub >2< /sub > maar dan zonder de spaties (die heb ik erin gezet omdat het anders zo: As2 wordt weergegeven

en voor superscript (bijvoorbeeld voor OH-) een p-tje ipv de b-tjes

lijkt veel werk, maar heb je er een keer zo'n sub-code instaan dan is een kopieerklik ook vlot gemaakt
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Reageer