Het lampje van de airbag??

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Berichten: 2.589

Het lampje van de airbag??

Ik zit met een probleem met het lampje van mijn airbag. Dit is zo een lampje dat na het starten automatisch een aantal seconden oplicht. Nadien gaat het normaal uit.

Als het dit niet doet is er iets mis en dien je naar de garage te gaan en die weten dan wat ze moeten (zou toch moeten) doen.

Nu zou je zeggen je probleem is eigenlijk toch opgelost hé of niet ? Wel eigenlijk toch niet want dat lampje gaat soms tijdens het rijden eens aan dan gaat het weer eens uit.

Nu zijn we met die auto al een aantal keren naar de garage geweest, en zelfs ook al naar een aantal verschillende garages en het toeval wil dan dat het lampje dan net weer uit is gegaan of dat het lampje gewoon uitblijft.

En dan zegt die garage we kunnen niets zien zolang dat lampje niet effectief aan is. Begrijp je ? begint serieus op de zenuwen te werken we zien terwijl we aan het rijden zijn dat het lampje aan is we zetten koers naar een garage en zodra dit gebeurt is gaat het weer uit. En geen mens die weet waarvoor dat lampje zou moeten dienen en waarom dit altijd aan en uit gaat.

Daarom is nu mijn vraag heeft er iemand hier ook zo'n nare ervaring met het lampje van zijn airbag en weet die mss waarvoor dat da dient. Is het gevaarlijk het gewoon te negeren?

Groeten.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.292

Re: Het lampje van de airbag??

Normaalgezien blijven foutmeldingen in het geheugen staan totdat de motor is stilgelegd (sommige 5 of 10 keer, daarom zie je soms dat garages de boordcomputer 'resetten' door 5 maal achtereen het contact aan en weer af te leggen).

Als het lampje is aangeweest tijdens het rijden, en het is enigszins mogelijk, rij dan door tot aan een garage dat de boordcomputer kan uitlezen, en parkeer daar je wagen met draaiende motor. Leg hun het probleem uit, en vraag of ze het meteen willen uitlezen...

Aangezien dit slechts een minuutje vraagt, kan dit geen probleem zijn...

Probeer anders zelf eens om de boordcomputer te resetten (door de batterij af te koppelen voor een half uurtje of zo), en dit heeft als voordeel ook dat de solenoiden van de airbag(s) afladen, misschien dat dit helpt?

Negeren op eigen risico zou ik zeggen, er bestaan genoeg wagens zonder, dus 'echt' nodig heb je 'm niet, maar als je wagen ermee is uitgerust zou ik toch ook graag hebben dat alles naar behoren functioneert.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.220

Re: Het lampje van de airbag??

Dit soort storingen duiden vaak op een draadbreuk of fout contact in een stekker. Spanning van de draden af en doormeten & trek alle stekkers (betrokken bij de airbag) eens los en maak ze weer vast. Let goed op eventuele corrosie van de contactoppervlakken.
Of course, the theory of relativity only works if you're going west.

-Calvin-

Berichten: 2.589

Re: Het lampje van de airbag??

We denken het gevonden te hebben dankzij jullie hulp!!

Als we de generator los koppelen doet die het niet meer en als we met lichten aanrijden ook niet dus we vermoeden dat de spanningsstabilisator van de generator kapot is. Door een te hoge spanning zou dan die airbag een foutje aangeven.

Bedankt voor de hulp. Groeten.

Berichten: 193

Re: Het lampje van de airbag??

Hallo,

Mag ik erop wijzen om nooit ofte nimmer een alternator los te koppelen van de batterij met DRAAIENDE motor!!!

Goed mogelijk dat hij de geest geeft!!

Mvg,

Pauml Siemons

Berichten: 2.589

Re: Het lampje van de airbag??

ja je gaat gewoon je baterij opgebruiken wie gaat de geest geven? de moter zal stoppen en als de batterij op is da al zeker?

Groeten.

Berichten: 193

Re: Het lampje van de airbag??

Hallo,
Bert F schreef:ja je gaat gewoon je baterij opgebruiken wie gaat de geest geven? de moter zal stoppen en als de batterij op is da al zeker?

Groeten.
Ik hoop dat je dit als een grapje hebt neergepend?

Ik ben bloedserieus: Nooit een alternator van de batterij afkoppelen met draaiende motor.

Kan fataal zijn voor zijn electronica (gelijkrichter etc.)

Zou komen door hoge piekspanningen bij een "open circuit".

Mvg,

Paul Siemons

Berichten: 97

Re: Het lampje van de airbag??

wij hadden met onzen bwm ook een probleem met dat lampje. oorzaak bleek een defect printplaatje in de bestuurderszetel te zijn.

Reageer