Springen naar inhoud

[Sterkteleer] As berekening


  • Log in om te kunnen reageren

#1

Totovich

    Totovich


  • 0 - 25 berichten
  • 1 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 10 april 2006 - 11:33

Ik heb een as die als verlenging van een motoras wordt gebruikt.
De as is gemaakt uit staal, en het profiel ziet er als volgt uit:
een drietal cm lengte heeft een diameter van 5mm, de overige 8cm lengte heeft een diameter van 6mm.
Nu zou ik moeten berekenen wat deze als als maximale torsie aankan.
Heeft er iemand een idee hoe ik dit moet aanpakken?

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

#2

IW-er

    IW-er


  • 0 - 25 berichten
  • 13 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 12 april 2006 - 12:00

Het maximale koppel dat een as kan opnemen is afhankelijk van de diameter van de as en de toelaatbare wringspanning van die as (als er zuivere wringing optreedt).

De formule luidt dan:

M = pi * tau * d≥ / 16

waarbij:
- M het maximale koppel is,
- tau de toelaatbare wringspanning is,
- d de diameter van de as is.

Om de maximale torsie van die as te bepalen moeten we dus eerst nog weten wat de toelaatbare wringspanning is. Deze vind je vermoedelijk in een tabellenboek, maar ik zou niet direct weten hoe.

#3

peter77

    peter77


  • 0 - 25 berichten
  • 8 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 16 april 2006 - 15:46

Hiervoor heb je inderdaad de torsieconstante nodig van het gebruikte materiaal
welk staal trouwens? St 52 (Fe355) , St 37 (Fe235)???
... Als je wat zoekt op internet vind je wel al snel enkele waarden maar...

In praktijk zal je echter niets zijn met je berekening... (heb ik zelf al meermaals ondervonden)

Vermoedelijk is die as afgedraaid in een draaibank, en heb je dus interne spanningen in je as... Belangrijk is dan dat die as spanningsvrij gegloeid wordt, anders breekt die binnen de kortste keren af, ondanks alle berekeningen...

Houd ook rekening met de effecten op langere termijn (vermoeiingsbreuk...)

#4

wombat

    wombat


  • >250 berichten
  • 582 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 20 april 2006 - 20:04

Ik heb een as die als verlenging van een motoras wordt gebruikt.
De as is gemaakt uit staal, en het profiel ziet er als volgt uit:
een drietal cm lengte heeft een diameter van 5mm, de overige 8cm lengte heeft een diameter van 6mm.
Nu zou ik moeten berekenen wat deze als als maximale torsie aankan.
Heeft er iemand een idee hoe ik dit moet aanpakken?


Als je van de kleinste diam uitgaat zit je altijd goed met de torsieformule.
Het eerste wiel was echt niet rond

#5

joren

    joren


  • >100 berichten
  • 112 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 28 april 2006 - 17:33

maar de formule van de wringing die door iw-er gegeven wordt is zoals al gezegt enkel bruikbaar voor een zuivere wringspanning. Zuivere spanningen komen volgens mij in de praktijk niet zo veel voor dus ga je met gecombineerde spanningen moeten werken. Ik weet zelf niet zo direct hoe je dat moet doen, maar ik zal eens kijken of ik het ergens in mijn handboek van sterkteleer kan vinden..
Die as heeft die een vrij uiteinde, of hangt er aan het uiteinde een gewicht, of is deze ondersteund of ingeklemd?

#6

Woeka

    Woeka


  • 0 - 25 berichten
  • 6 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 24 mei 2006 - 17:29

Een kleine kick .... wat als de doorsnede van de as niet rond maar rechthoekig is? Hoe kan dan de verdraaing worden berekend?

#7

Jerry

    Jerry


  • 0 - 25 berichten
  • 4 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 22 november 2007 - 12:53

Hallo allemaal,

sorry dat ik zo'n oude thread nieuw leven inroep, maar ik heb een klein vraagje.

Ik moet een asdikte bepalen voor een voertuig dat 19,62 newton weegt (al het gewicht rust op deze as) met een moter die 1,2 Nm torsie geeft.
De as word gemaakt van Staal, (API 5L X65) met een yieldstrength van 450 Mpa.

-kan ik een eigen toelaatsbare schuifspanning kiezen? (is 200Mpa een goede schatting?)
- Welke formule kan ik het beste kiezen/uitwerken: Tau= ( MxR) / ( (pi / 2 ) x R^4) of M= (pi x tau x d^3)/16 (waar komt die 16 vandaan?)

bij voorbaat bedankt voor jullie tijd!

#8

Sjakko

    Sjakko


  • >1k berichten
  • 1007 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 22 november 2007 - 13:49

Welke formule kan ik het beste kiezen/uitwerken: Tau= ( MxR) / ( (pi / 2 ) x R^4) of M= (pi x tau x d^3)/16 (waar komt die 16 vandaan?)

LaTeX ofwel LaTeX Vul nu eens in LaTeX , dan krijg je:

LaTeX dus LaTeX ofwel LaTeX

De twee formules die je geeft zijn dus dezelfde. Maakt dus niet uit welke je pakt. Merk wel op dat deze formules bedoeld zijn voor alleen torsie. Misschien moet je ook rekening houden met buigspanning die veroorzaakt wordt door het gewicht van het voertuig.

Veranderd door Sjakko, 22 november 2007 - 13:51


#9

Jerry

    Jerry


  • 0 - 25 berichten
  • 4 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 22 november 2007 - 14:22

hardstikke bedankt Sjakko!
ik zal de buigspanning ook bekijken, bedankt voor je hulp!

#10

Sjakko

    Sjakko


  • >1k berichten
  • 1007 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 22 november 2007 - 15:37

Nu we toch in een oud topic bezig zijn...ik zie dat de volgende vraag onbeantwoord is gebleven.

Een kleine kick .... wat als de doorsnede van de as niet rond maar rechthoekig is? Hoe kan dan de verdraaing worden berekend?

Voor een as met constante doorsnede en constant inwendig moment geldt

LaTeX (1)
met
LaTeX =hoekverdraaiing
LaTeX =koppel
LaTeX =lengte as
LaTeX =oppervlaktetraagheidsmoment rond lengteas van de as (polar moment of inertia)
LaTeX =shear modulus of elasticity

Het enige wat je moet uitrekenen is dus het oppervlaktetraagheidsmoment van een rechthoek waarbij de as loodrecht op het vlak staat en door het middelpunt van de rechthoek gaat. Het oppervlaktetraagheidsmoment wordt gegeven door

LaTeX met als domein de oppervlakte van de rechthoek en r de afstand tussen LaTeX en het middelpunt van de rechthoek. Als je een assenstelsel in het middelpunt van de rechthoek zet met x-as in lengterichting en y-as in breedterichting en je noemt de lengte van de rechthoek LaTeX en de breedte LaTeX , dan geldt voor het domein: LaTeX

De integraal gaat dan over in:

LaTeX ofwel
LaTeX
Als je dat uitwerkt kom je uit op:

LaTeX wat ongetwijfeld ook in een tabel gevonden kan worden.
Dit invullen in (1) en je hebt je antwoord.

Als je geÔnteresseerd bent in spanningen dan gebruik je:

LaTeX met LaTeX de maximale vezelafstand, voor de rechthoekige as gelijk aan LaTeX

Veranderd door Sjakko, 22 november 2007 - 15:45






0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures