[vloeistoffysica] zoutmeer Sahara: onder heet boven koud?

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 1

[vloeistoffysica] zoutmeer Sahara: onder heet boven koud?

Kort geleden heb ik gezwommen in een zoutmeer in de Sahara (libye). Ik constateerde daar dat de temperatuur van de bovenste halve meter relatief koud was (naar schatting 20 gr. C) terwijl de temperatuur op 1 a 2 meter diepte zeer veel hoger was (te heet om je voeten in te steken, dus misschien wel 50 gr. C).

Vraag: hoe valt deze temperatuurverdeling te verklaren? Normaal is koud water onder warm water boven?

Voor zover mij bekend is er bij dit meer geen sprake van geothermische opwarming. Ik kan me voorstellen dat de zoutconcentratie in de onderste lagen hoger is en een verklaring zou kunnen zijn dat de verdamping warmte onttrekt uit de bovenste laag.

Gebruikersavatar
Berichten: 7.224

Re: [vloeistoffysica] zoutmeer Sahara: onder heet boven koud?

Juist doordat het water aan het oppevlak verdampt, onttrekt dit energie aan de bovenste laag water, die dan dus kouder is dan de rest van het water.
If I have seen further it is by standing on the shoulders of giants.-- Isaac Newton

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.272

Re: [vloeistoffysica] zoutmeer Sahara: onder heet boven koud?

Als er water in dat meer staat mogen we aannemen dat er een bron is, anders zou het allang droog staan denk ik. Mogelijk krijgt opwarmend en daarmee verdampend water een hogere dichtheid (zoutgehalte) en zinkt daarmee naar de bodem, en komt het koudere bronwater daarom bovenop te liggen.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Reageer