Springen naar inhoud

Actie tegen Iran : hoogstwaarschijnlijk of onmogelijk?

• Log in om te kunnen reageren

evilbu

evilbu

• >250 berichten
  • 792 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 10 april 2006 - 13:26

Hallo,

ik zag gisteren een reportage op Panorama over een mogelijke oorlog tegen Iran. Ik vroeg me af, komt er binnenkort een oorlog, en wat denken jullie?

Enkele elementen in deze zaak die misschien relevant zijn (alle commentaar welkom) :

De Perzische golf eindigt in de smalle Hormuz straat, die ingesloten is door Iran en de Verenigde Arabische Emiraten. Volgens Willy Claes zou dit een reden zijn waarom USA afziet van actie tegen Iran. Iran zou immers onmiddellijk die straat blokkeren, met desastreuze gevolgen voor de export van olie en dergelijke uit de Perzische golf. Weet iemand hoe belangrijk de Perzische golf werkelijk is? (Die olie uit Saudi ArabiŽ , komt die via de Rode Zee of de Perzische golf?)

Iran steunt de sjiitsche groepering Hezbollah, bekend van zijn aanslagen tegen Israel. Als de VSA Iran aanvalt, kan die groepering een dramatische reactie teweeg brengen.

Iran heeft een grote bevolking : 68 miljoen inwoners, dat is meer dan Irak en Afghanistan tesamen. De VSA hebben nu al 150.000 soldaten in het Midden Oosten, kunnen ze het aan om zo een groot land ook nog te bekampen?

Enkele punten die dan weer wel tot actie kunnen leiden :

Precies omwille van de aanwezigheid in de regio zou men nu kunnen Iran aanvallen, men heeft vele troepen aan de oostelijke en westelijke grens. Binnen een paar jaar is het mogelijk dat ze worden buitengewerkt door het regime ginds en verliezen ze die kans, dus veel tijd is er niet meer.

De politieke situatie in eigen land kan ook enige spoed nodig maken : als in 2008 nieuwe mensen in de VSA aan de macht komen zal een actie wellicht niet meer kunnen.

Het regime in Iran is niet zo populair als de regering wil doen lijken. Het zou wel democratischer zijn dan onder de shah. Is er iemand die eigenlijk weet in welke mate het volk er kan kiezen wie hun leider is? De VSA zou plannen smeden om nieuwe leiders aan de macht te brengen. Shirin Ebadi, een Iraanse vrouw die de Nobelprijs kreeg, wijst er op dat als de VSA aanvalt, iedereen een front toch zal vormen tegen de Amerikanen.

Wat denken jullie hiervan?

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Lala

Lala

• >1k berichten
  • 3149 berichten
  • VIP

Geplaatst op 10 april 2006 - 15:03

ik denk dat ik het maar naar politicologie verplaats.
Appareo decet nihil munditia?

evilbu

evilbu

• >250 berichten
  • 792 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 10 april 2006 - 15:05

Tja ik zal dat niet tegenspreken, ik ben hier vrij nieuw. Maar ik dacht : de geschiedenis van de ayatollahs, de Irak Iran oorlog, het draait ook om geschiedenis he? Bon heeft niemand hierover een reactie. Mijn vraag is niet zozeer is het gerechtvaardigd, maar is het waarschijnlijk??

Ger

Ger

• >5k berichten
  • 16444 berichten
  • Technicus

Geplaatst op 10 april 2006 - 15:24

Ik verwacht het voorlopig niet. In ieder geval niet als pure US missie. Ik denk dat er heel veel afhangt van hoe Iran bezig blijft met hun nucleaire activiteiten. Als ze niet stoppen en geen waarnemers toelaten, dan zal het misschien nog wel op een UN of NATO missie uitdraaien. Maar tegen die tijd zit Bush niet meer in het zadel gok ik.
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -

evilbu

evilbu

• >250 berichten
  • 792 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 10 april 2006 - 15:28

Moet het congres niet ook toestemmig geven? Het lijkt me inderdaad ook niet waarschijnlijk of toch niet gezond? Irak is een puinhoop en er staat misschien een burgeroorlog voor de deur die kan uitbreiden naar het hele Midden Oosten. Als ze dat al niet onder controle kunnen krijgen...

Ger

Ger

• >5k berichten
  • 16444 berichten
  • Technicus

Geplaatst op 10 april 2006 - 15:38

Het belangrijkste is dat de steun voor de missie in Irak steeds meer afneemt in de US. Dit heeft invloed op hoe het congres oordeelt. Daarnaast zal Bush minder snel gelooft worden vanwege de schimmigheden omtrent de missie in Irak. Een nieuwe president zal eerder geloofd worden, aangezien die met een schone lei begint.

Over de problemen in Irak: Ik denk dat ze zich hebben verkeken op de strijdlustigheid van de oude aanhangers van Saddam en de twist tussen de Sjiiten, Soenieten en Koerden. Het kost heel veel moeite (en helaas slachtoffers) om dit in goede banen te leiden. Voorlopig zal daar veel westerse steun nodig zijn.

Hoe het zit met diverse bevolkingsgroepen in Iran weet ik eigenlijk niet. Wel weet ik dat het huidige regime daar nog veel (echte) steun heeft. Daar binnen vallen zal hele andere consequenties hebben dan in Afganistan en Irak. Het zal daar door het gros van de bevolking echt als een bezetting beschouwd worden verwacht ik. Met alle problemen van dien.
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -

Bart

Bart

• >5k berichten
  • 7224 berichten
  • VIP

Geplaatst op 10 april 2006 - 16:38

Waarmee zou de VS Iran mee willen aanvallen? De troepen zijn dood, gewond of beu van de oorlogen in Afghanistan en Irak, er is vrijwel geen nieuwe bepantsering voor de soldaten, de vrachtwagens en lichte pantservoertuigen staan uitgebrand in Baghdad en Fallujah.... etc

Dat nog buiten het feit dat zowel Irak als Afghanistan geen noemenswaardige legers hadden. Iran daarentegen wel.
If I have seen further it is by standing on the shoulders of giants.-- Isaac Newton

evilbu

evilbu

• >250 berichten
  • 792 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 10 april 2006 - 17:30

De Perzische golf eindigt in de smalle Hormuz straat, die ingesloten is door Iran en de Verenigde Arabische Emiraten.  Volgens Willy Claes zou dit een reden zijn waarom USA afziet van actie tegen Iran.  Iran zou immers onmiddellijk die straat blokkeren, met desastreuze gevolgen voor de export van olie en dergelijke uit de Perzische golf.  Weet iemand hoe belangrijk de Perzische golf werkelijk is? (Die olie uit Saudi ArabiŽ , komt die via de Rode Zee of de Perzische golf?)

Dit interesseert me wel erg. Zoals ik het las leek het alsof dit onoverkomelijk zou zijn voor de Amerikanen en bijgevolg zeker oorlog uitsloot. Hoe ging dit vroeger dan (tijdens de volledige jaren tachtig?)

http://en.wikipedia....cs_of_Khuzestan
Dit artikel beweert dat in Khuzestan, een zuidwestelijke Iraanse provincie grenzend aan Irak, een Arabische minderheid woont, die zeven procent uitmaakt van de totale Iraanse bevolking. Recent waren er bomaanslagen. Iran wees met de vinger naar Engeland hiervoor.
In 1980 had Saddam Hoessein gehoopt dat de Arabieren in Khuzestan zich bij hem zouden aansluiten, maar dat bleek niet het geval en velen hebben met Iran meegevochten tegen Irak.

zren

zren

• 0 - 25 berichten
  • 11 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 11 april 2006 - 02:42

http://www.ratical.o.../RRiraqWar.html

Dit artikel heeft mij aardig wat inzicht gegeven waarom de US zo 'graag' oorlog
voert in die regio.

Kleine inleiding van de site wat je er kunt lezen/verwachten:

Although completely unreported by the U.S. media and government, the answer to the Iraq enigma is simple yet shocking -- it is in large part an oil currency war. One of the core reasons for this upcoming war is this administration's goal of preventing further Organization of the Petroleum Exporting Countries (OPEC) momentum towards the euro as an oil transaction currency standard. However, in order to pre-empt OPEC, they need to gain geo-strategic control of Iraq along with its 2nd largest proven oil reserves. The second coalescing factor that is driving the Iraq war is the quiet acknowledgement by respected oil geologists and possibly this administration is the impending phenomenon known as Global "Peak Oil." This is projected to occur around 2010, with Iraq and Saudi Arabia being the final two nations to reach peak oil production. The issue of Peak Oil has been added to the scope of this essay, along with the macroeconomics of `petrodollar recycling' and the unpublicized but genuine challenge to U.S. dollar hegemony from the euro as an alternative oil transaction currency. The author advocates graduated reform of the global monetary system including a dollar/euro currency `trading band' with reserve status parity, a dual OPEC oil transaction standard, and multilateral treaties via the UN regarding energy reform. Such reforms could potentially reduce future oil currency and oil warfare. The essay ends with a reflection and critique of current US economic and foreign policies. What happens in the 2004 US elections will have a large impact on the 21st century.

Zeer zeker de moeite waard om dit te lezen.

Het is naar mijn mening niet zoveer meer 'of' maar 'wanneer' het gebeurd eigenlijk.
Iran en China zijn ondertussen al overgestapt op de Euro en de dollar vind dat echt niet fijn.
Niets doen (voor de US) is economisch hetzelfde als "ingrijpen", maar tegelijk zal dat
wereldwijd grotere gevolgen hebben dan 'niks te doen'. In het geval dat de US
niets gaat doen dan zal waarschijnlijk in de loop der jaren de Euro sterker worden dan
de dollar en zal er in feite een wissel plaatsvinden van economische dominatie van de dollar naar de Euro...

Geplaatste afbeelding

Jaja, het moge duidelijk worden dat het niet het Middle-East is dat een bedreiging vormt
voor 'wereld vrede', maar de criminelen in de US Goverment genaamd Bush Administration..

PNCO

PNCO

• >250 berichten
  • 657 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 11 april 2006 - 11:30

http://www.ratical.org/ratville/CAH/RRiraqWar.html

Het is naar mijn mening niet zoveer meer 'of' maar 'wanneer' het gebeurd eigenlijk.
Iran en China zijn ondertussen al overgestapt op de Euro en de dollar vind dat echt niet fijn.
Niets doen (voor de US) is economisch hetzelfde als "ingrijpen", maar tegelijk zal dat
wereldwijd grotere gevolgen hebben dan 'niks te doen'. In het geval dat de US
niets gaat doen dan zal waarschijnlijk in de loop der jaren de Euro sterker worden dan
de dollar en zal er in feite een wissel plaatsvinden van economische dominatie van de dollar naar de Euro...

Geplaatste afbeelding

Bij mijn weten is in Iran op het laatste moment nog afgezien van de euro-koers koppelen aan de olie. En China heeft de grootste (buitenlandse) voorraad dollars ter wereld in haar banken aanwezig. Verstrengelde belangen dus..
Om de waarheid te vinden, ga je voor jezelf op zoek. Naar jezelf. In jezelf.

nabz

nabz

• >100 berichten
  • 150 berichten
  • Verbannen

Geplaatst op 13 april 2006 - 16:47

Ik begrijp nog niet waarom de regering ons zo bang wil maken.
Elke dag word alles aangedikt, alleen eenzijdige informatie.

Iran doet niet iets wat tegen de wet is, maar toch heeft de VS het er de hele tijd over. Daarnaast vind ik het echt jammer dat de nederlandse media mee doet aan het Propaganda van de VS.
Het lijkt niet logisch dat de VS Iran gaat aanvallen, maar dan vraag ik me wel af waarom Bush de burgers aan zijn kant wilt hebben.
Het is kiezen en delen,
maar toch kiezen er velen
Die kiezen kiezen boven delen vandaar dat er velen verliezen!

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures