Springen naar inhoud

[biologie] sea monkeys/pekelkreeftjes

• Log in om te kunnen reageren

• Gast

Geplaatst op 18 augustus 2004 - 10:36

Ik zit in 6vwo en ik hou mijn profielwerkstuk over sea monkeys.
En ik heb een aantal vraagjes:
Ik heb gelezen dat ze de sea monkeys genetisch gemanipuleerd hebben zodat ze langer leven (ze leven volgens de informatie nu gegarandeerd 2 jaar) Ik wilde graag wat informatie hoe ze die diertjes precies veranderd hebben dat ze nu langer leven, maar dat heb ik niet kunnen vinden.
En als ik nu dus bijvoorbeeld gewoon bij een viswinkel artemia eitjes koop en deze ga kweken/laten uitkomen dan zijn dit dus niet die lang levende sea monkeys maar de gewone pekelkreeftjes die vrij kort leven ?
Weet iemand misschien ook nog dierenwinkels (ergens in Zuid-Holland) waar ze de sea-monkey pakketten verkopen of is het echt alleen on-line te bestellen ?
Ook had ik gelezen dat ze er erg goed tegen kunnen om een paar uur in zoet water te liggen ookal zijn ze eigenlijk bedoelt voor in zout water. Hier wilde ik ook graag wat meer informatie over maar dat heb ik ook niet gevonden.

En waar ik ook heel erg beniewd naar ben is WAT er allemaal zit in die speciale zakjes uit zo'n sea monkey-pakket. En dit wil ik eigenlijk ook erg graag te weten komen!

Op deze site zie je al die zakjes....
http://sea-monkeys.nl/
>diversen
>accesoires

Je hebt bijvoorbeeld

Grow-Kwikly .......Door dit middel groeien ze bijna in EEN NACHT een stuk groter!.......

Cupid's Arrow .....zal jouw aquarium snel vullen met een heleboel schattige kleine lieve baby's! ....

Plasma III Een Sea Monkey Booster formule wat helpt om meer baby Sea Monkeys uit te laten komen en groter te laten worden! Aanbevolen voor spectaculaire resultaten.

en zo staan er nog meer van dat soort dingen..
Is dit puur geldklopperij of werk het écht ?? en als dat zo is...wat zit er dan in ?? Want dát wil ik dan graag weten...

Ik ben ook nog op zoek naar goede sites met wetenschappelijk informatie over deze sea-monkeys....en de soort waar ze van gemaakt zijn....Ik heb al wel een aantal sites maar nog niet genoeg.
Want je hebt ook weer allerlei soorten brine shrimp ....maar van welke van die zijn nu de sea-monkeys ??

Ik hoop dat iemand mij kan helpen met deze vragen

Bedankt !

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

• Gast

Geplaatst op 18 augustus 2004 - 16:35

Color changing Sea Monkeys! Sea Monkeys are attracted to light and they love swimming around this sunken galleon with its ghostly glow. You'll have fun watching them too! This brand new hybrid of Sea Monkeys change color -- as they grow, watch them turn yellow, orange and red!

nog zoiets...hoe doen ze dat toch...
Ik wil daar echt graag achter komen...

• Gast

Geplaatst op 18 augustus 2004 - 19:27

Color changing Sea Monkeys! Sea Monkeys are attracted to light and they love swimming around this sunken galleon with its ghostly glow. You'll have fun watching them too! This brand new hybrid of Sea Monkeys change color -- as they grow, watch them turn yellow, orange and red!

nog zoiets...hoe doen ze dat toch...
Ik wil daar echt graag achter komen...

antwoord heb ik inmiddels.....nouja...gedeeltelijk dan...Want er is toch nog iets dat ik niet snap...

Q: Do Sea-Monkey® really change colors?
A: I noticed a lot of confusion and some misinformation about the 'new' ability of changing color that Sea-Monkeys® appear to have, and some controversial issues about the Red Magic Vitamins.

If you were a Sea-Monkey® owner in the 70's, I bet you'll understand the origins of this confusion. Back then, the Sea-Monkeys® had a pale color, mostly because their food was based on yeast and/or other flour. Sea-Monkeys® are by nature, a good example of "you are what you eat".
By the way, I know persons that have "smell" memories when I mention them Sea-Monkeys®, can't remember how they look, except for the humanoid cartoons, but they can remember the particular "smell" that the formulas had back then, when the food was just a "yellow" dust. I remember that the food also contained some water coloring ingredients, the water always had a perfect green color.

Because Sea-Monkeys® have transparent bodies, the colors you are actually seeing is the color of the particles they're feeding at, and the hemoglobin cells in their blood stream. In the 70's, the only food that seems to help promote the hemoglobin cells levels, and had a direct effect on the color of their bodies, was Red Magic (hence its name). It was the only algae-based food then.

Sea-Monkey® food ingredients moved from yeast to algae, now today's food have the same properties that Red Magic had in the 70's, so it is no surprise to me that many Sea-Monkeys® of the 90's had the ability to change to red "hues" of color. When they finally changed all food recipes to the more healthier "algae" ingredients, I noticed that by then, Transcience added an extra red hue to the Red Magic food, but nowadays, the food evolved and now it has the same color and texture as Super Food or Growth Food. The new packet has no more references to the ability to change Sea-Monkey® colors to a "red tone".

What other factors can make ALL of your Sea-Monkeys® to suddenly turn "red"? High concentration of salts in the water, direct exposure to sunlight (beware!), lack of oxygen in the water (caused by overfeeding and/or evaporation, that can be combined by several "stressfull" factors like lack of food on an overpopulated tank ...very rare to happen to you!).
Don't be alarmed!, it is very improbable that a "red" hue means something to be worried about in a Sea-Monkey® family! They're usually associated with good health, but I like to mention that these other factors exists when breeding mass cultivation of Artemias.
So, Sea-Monkeys® really change colors and it is no longer associated with a particular Sea-Monkey® kit (as stated on the Ghostly Galleon box)

There's no coincidience that Sea-Monkeys® have a new ability to live for a long periods of time... A quality that they didnt have in the 60's... a quality given by a more healthy diet. Hey, if it can work for Sea-Monkeys®, maybe we can also live longer if we too, stick to a healthy diet! :shock:
And Im not talking about eating Sea-Monkey® food, but a daily dose of 'spirulina' algae appears to help a little! (hint, hint) :?:

Het ligt dus aan de voeding.
Ik snap opzich best dat er in bepaald voer iets zit waardoor ze een bepaalde kleur aannemen, alleen in de advertentie van deze sea-monkeys staat is dat ze meerdere verschillende kleuren aannemen terwijl ze ouder worden ...''as they grow, watch them turn yellow, orange and red! '' En ze krijgen de hele tijd hetzelfde voer.....growth food....

Chromosoompje

Chromosoompje

• >25 berichten
  • 99 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 18 augustus 2004 - 22:11

En als ik nu dus bijvoorbeeld gewoon bij een viswinkel artemia eitjes koop en deze ga kweken/laten uitkomen dan zijn dit dus niet die lang levende sea monkeys maar de gewone pekelkreeftjes die vrij kort leven ?
!

Neen niet echt. Als er staat dat ze genetisch gemanipuleerd zijn dan betekent dat een verandering in de genen.
Dus dat kan enkel in een labo en al de toestanden hierrond. Dus je kan die niet genetisch manipuleren eens ze al in eivorm zijn he

chromosoompje

• Gast

Geplaatst op 19 augustus 2004 - 09:40

!

Neen niet echt. Als er staat dat ze genetisch gemanipuleerd zijn dan betekent dat een verandering in de genen.
Dus dat kan enkel in een labo en al de toestanden hierrond. Dus je kan die niet genetisch manipuleren eens ze al in eivorm zijn he

chromosoompje

Ik bedoelde het eigenlijk meer als vraag van: Verkopen ze in viswinkels nu ook de genetisch gemanipuleerde soort of verkopen ze daar alleen die kort-levende pekelkreeftjes ?

Dat je ze niet kan manipuleren als ze al in eivorm zijn dat snap ik ook nog wel ja...

Ceejay

Ceejay

• 0 - 25 berichten
  • 6 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 03 oktober 2004 - 08:19

Ik kweek ze zelf nu al 4jaar, die in de dierenwinkel zijn NIET lang levende pekelkreeftjes.Als er veel alg aanwezig gaan ze daarvan eten en worden hun lichaampjes groen[de echte sea-monkeys],rood zijn de gewone pekelkreeftjes uit de winkel.

Kijk eens bij postkantoren bij jou in de buurt misschien verkopen ze daar wel.Online is veel duurder de verzendkosten van www.sea-monkeys.nl voor een oceanzoo is al 5 euro.En je kan niet onder de 5,99 euro bestellen

In de plasma zitten vele mineralen en eitjes,[alleen die eitjes die daarin zitten komen uit,dus Niet uit je Oceanzoo.

Sea-monkeysmedcin zitten zeezout en nog een geheim ingredient in dat sea-monkeys opnemen als ze ziek zijn .

En zakjes 1 en 2 zijn gewoon verkooptruuken want ze willen je laten weten dat sm binnen 24 uur uitkomen maar dat is niet zo.Die water purifier bevat al eitjes en daarom hoef je eigenlijk niet nog die eggs zakje2 toevoegen

En een ander woord voor sea-monkeys is Artemia Salina

Khoop dat ik je geholpen heb,vraag maar meer als je het niet snapt

Oja niet veel van die zakjes helpen.

Plasma III werkt wel,Cupids arrow ook en de rest werkt niet zo goed uit eigen ervaring

Meer vragen?Stel ze maar :shock:

• Gast

Geplaatst op 10 oktober 2004 - 22:21

ik heb zelf niet zo heel lnag geleden gewoon in een dieren winkel een pakketje gekocht
en de winkel zit in rotterdam alexander dierland bij de megastores
binnen 24 komen ze nbit uit ik heb de zakjes er maandag in gedaan en zondag avond ontdekte ik pas mijn eerste aapjes terwijl die bij me vrined wel gelijk zichtbaar waeren erg vreemd dus
zelf gebruik ik zakje een niet alleen 2 in bronwater dus
ze hebbenin die winkel verschillende pakketjes maar helaas geen losse zakjes dus geen verschillende soorten zakjes das wel jammeer

Ceejay

Ceejay

• 0 - 25 berichten
  • 6 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 17 oktober 2004 - 16:36

Bij mij was er in de eerste dag maar 1smmetje te zien ,pas op de derde dag had ik er een stuk of vijftig.....

• Gast

Geplaatst op 07 november 2004 - 22:00

waar kun je die sea-monkeys eigenlijk kopen ???

Ceejay

Ceejay

• 0 - 25 berichten
  • 6 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 08 november 2004 - 11:35

op www.sea-monkeys.nl ,en verder zijn ze heel soms in dierenwinkels verkrijgbaar[de echte sm's] artemia's zijn wel altijd te verkrijgen in dierenwinkels. :wink:

SeaMonkeyFreaks

SeaMonkeyFreaks

• 0 - 25 berichten
  • 2 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 14 november 2004 - 16:32

blauw + geel = groene seamonkey ???

Hallo !
Wij zijn twee leerlingen uit 6 VWO en houden ons profielwerkstuk over seamonkeys. We hebben hier op deze site met de zoekfunctie al twee topics gevonden over sea-monkeys. Maar we hebben nog wat andere vragen.
Wij moeten een experiment doen van onze leraar waarbij je een onderzoeksvraag hebt en een hypothese. Nu hebben we zelf al een aantal dingen bedacht maar we weten niet hoe we er mee verder moeten.

Over de color-changing sea-monkeys:Is het mogelijk om verschillende kleuren sea-monkey's te maken door het soort voedsel aan te passen ? En worden hun kinderen dan ook geboren in die kleur ?

Maar welke kleuren zouden we dan kunnen maken ? En als je nou een blauwe seamonkey kruist met een gele seamonkey ? krijg je dan groen sea-monkeys.

Dit lijkt ons heel erg leuk. Maar dan zou je er dus iets op moeten vinden dat de kleurstoffen uit de soorten voedsel langer in het lichaam blijven van de sea-monkeys. en dus niet alleen maar tijdelijke kleur. maar gewoon voor langere tijd. En dat de kinderen het dus ook automatisch binnenkrijgen terwijl ze nog in de buik zitten. (is er zoiets als bio-accumulatie mogelijk met kleurstoffen ?? )

We hopen dat iemand ons kan helpen.
Groetjes van Miranda en Tatyana

Ceejay

Ceejay

• 0 - 25 berichten
  • 6 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 14 november 2004 - 19:54

Ja als je het voedsel aanpast hebben ze een andere kleur
[rood,en groen zijn veel voorkomende kleuren]hun kinderen worden meestal met een mengeling geboren roze enzo.

Je kan sea-monkeys van twee verschillende kleuren niet kruisen

• Gast

Geplaatst op 15 november 2004 - 10:48

waarom :shock:

Ja als je het voedsel aanpast hebben ze een andere kleur
[rood,en groen zijn veel voorkomende kleuren]hun kinderen worden meestal met een mengeling geboren roze enzo.

Dus het is in ieder geval mogelijk om rood en groen te maken.
En hoe zit het met paars ? blauw ? geel ? Oranje ?

Ceejay

Ceejay

• 0 - 25 berichten
  • 6 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 16 november 2004 - 18:10

Zelf weet ik zelf ook niet waarom,maar ik weet wel dat het niet kan.

Geel is ook mogelijk maar het is bekend dat het erg moeilijk te kweken is.

Hoe ik aan de informatie kom,is omdat ik nu al 4 jaar sea-monkeys onderzoek:P

Maar rood en groen zijn zeker weten te doen

Pekelkreeftman

Pekelkreeftman

• 0 - 25 berichten
  • 1 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 09 mei 2009 - 14:14

Weet iemand hier nog een plek vlak bij Wassenaar of Leidschendam waar ze Artemia of Sea-Monkeys verkopen? Ik heb er al naar zitten zoeken en een set bestellen op www.sea-monkeys.com lijkt me vreselijk duur (volgens mij versturen ze het niet eens naar Nederland!).

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures