[Natuurkunde] Profielwerkstuk - Middeleeuwse artillerie

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 14

[Natuurkunde] Profielwerkstuk - Middeleeuwse artillerie

Voor mijn profielwerkstuk werk ik samen met iemand anders uit mijn klas. We zijn het er over eens dat we een profielwerkstuk willen gaan maken die voornamelijk met natuurkunde te maken heeft, aangezien we dit beide erg interessant vinden. Mijn voorstel was om middeleeuwse artillerie na te maken. Hierbij zouden we dan een blijde (ook wel trebuchet genoemd) gaan maken van hout. Dit zou uiteraard op schaal gebeuren, en hoewel de schaal nog niet is vastgesteld, zal het uiteindelijke ontwerp waarschijnlijk in hoogte varieren tussen de 1 meter en 1,5 meter. Dit lijkt mij een erg leuk onderwerp, maar hoewel de klasgenoot waarmee ik samenwerk dit ook erg interessant lijkt, denkt hij dat het te ingewikkeld wordt om juist te maken. Dit lijkt mij nogal overdreven aangezien het voornamelijk een driehoeksconstructie is met een hefboom. Vrij simpele natuurkunde dus. Vreemd genoeg heeft hij een voorstel gedaan om een laser te gaan maken. Dit is natuurlijk ook wel een leuk onderwerp, maar echt origineel is het niet, en het lijkt me sterk dat een laser makkelijker te maken zou zijn. Wat denken jullie, zou een blijde haalbaar zijn? Of kan ik beter meegaan in het idee van het maken van een laser?

Gebruikersavatar
Berichten: 3.151

Re: [Natuurkunde] Profielwerkstuk - Middeleeuwse artillerie

een blijde is tamelijk eenvoudig na te maken, mits je stevige materialen gebruikt en je constructie goed is, zou ik daar voor gaan. Al enig idee van het formaat/gewicht projectiel?
Appareo decet nihil munditia?

Berichten: 14

Re: [Natuurkunde] Profielwerkstuk - Middeleeuwse artillerie

Bij een constructie tussen de 1 en 1,5 meter moeten we aanvankelijk maar uitproberen wat het beste gewicht zal zijn. Maar als ik het zo zou moeten schatten denk ik zo 200-600 gram.

Het enigste waar ik nog een beetje meezit is het loslaat mechanisme. Het projectiel moet op het juiste moment loslaten, maar ik heb tot nog toe niet een goede en accurate oplossing kunnen bedenken.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.270

Re: [Natuurkunde] Profielwerkstuk - Middeleeuwse artillerie

Afbeeldinglijkt me te doen.

Er is ook nog eens een hele leuke aflevering van scrapheap challenge geweest op Discovery (een van de eerste series) met een trebuchet-wedstrijd, waarbij ze met groenten op een kasteel moesten schieten. De thriller-schrijver Desmond Bagley laat in "High Citadel" zijn hoofdpersonen ook zo'n ding bouwen om een brug kapot te schieten.

En voor een PWS lijkt me dit veel leuker dan een laser: veel geinige grafiekjes te tekenen met verbanden tussen projectielmassa en bereik en allerlei andere verbanden.... :roll:
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 14

Re: [Natuurkunde] Profielwerkstuk - Middeleeuwse artillerie

Bedankt voor de positieve reacties! Dit heeft meer en meer mijn mening ondersteund. Ik zal mijn best doen om mijn klasgenoot te overtuigen. Bedankt voor het plaatje trouwens, misschien heb ik er nog wat aan. :roll:

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.270

Re: [Natuurkunde] Profielwerkstuk - Middeleeuwse artillerie

plaatjes te kust en te keur via Google afbeeldingen : trebuchet

nevenvraagidee: hoe maak je van een trebuchet een zo efficient mogelijke mortier?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.270

Re: [Natuurkunde] Profielwerkstuk - Middeleeuwse artillerie

op zoek naar iets anders kwam ik dit nog tegen:

http://www.lhup.edu/~dsimanek/museum/unwork.htm#wheels

Afbeelding
This flipping action is much like that of a sling that gives a person the ability to throw a rock a greater distance, or the sling siege engine catapult known as the Trebuchet. Honnecort wrote about these machines of war, describing one with an 8x12x12 foot box of sand as counterweight (which could weigh 80 tons). Some had arms 50 feet long and were capable of slinging a 300 pound stone 300 yards. This connection to the swinging hammers of Honnecort's wheel and Trebuchets is speculation on my part, unsupported by any historical study I've seen.  

Even though the sling action of a Trebuchet allows a greater efficiency of energy conversion compared to the rigid-arm catapult, the machine still puts out no more energy than that of the falling weight that drives it. Modern Trebuchets (built by hobbyists) have achieved energy conversion efficiencies of greater than 65%.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 14

Re: [Natuurkunde] Profielwerkstuk - Middeleeuwse artillerie

De efficientste manier lijkt mij om een sterk materiaal (bijvoorbeeld titanium, niet al te zwaar) te gebruiken voor de hefboom aan de kant van het gewicht en het projectiel, maar het laatste stukje (1/4de ofzo) van een flexibeler materiaal te maken, om zo toch een zwiep effect te krijgen. (Denk bijvoorbeeld aan een sterke veer aan het einde)

Gebruikersavatar
Berichten: 7.224

Re: [Natuurkunde] Profielwerkstuk - Middeleeuwse artillerie

De efficientste manier lijkt mij om een sterk materiaal (bijvoorbeeld titanium, niet al te zwaar) te gebruiken voor de hefboom aan de kant van het gewicht en het projectiel, maar het laatste stukje (1/4de ofzo) van een flexibeler materiaal te maken, om zo toch een zwiep effect te krijgen. (Denk bijvoorbeeld aan een sterke veer aan het einde)
En de praktische kant dan? Wat dacht je dat titanium tegenwoordig kost?

In 2004 heeft de studievereniging FMF uit Groningen hun 45ste jubileum gevierd. Een van de festiviteiten was "Schiet je granny", waar je een appel zo ver mogelijk weg moest schieten. Voorwaarde was dat het apparaat niet meer dan 45 kg woog en op veilige afstand kon worden afgevuurd.

De winnaar schoot met een trebuchet meer dan 150 meter ver! De truuk: gebruik in plaats van een gewicht, binnenbanden van een fiets. Voor de wat kleinere projectielen en trebuchets kun je hier namelijk veel meer energie overbrengen in de projectielen.
If I have seen further it is by standing on the shoulders of giants.-- Isaac Newton

Berichten: 14

Re: [Natuurkunde] Profielwerkstuk - Middeleeuwse artillerie

Ehm, het ging puur om het efficientste wapen, oftewel kosten daargelaten.

En over die wedstrijd, een soortgelijke wedstrijd werd bij mij in de buurt georganiseerd, en twee leerlingen van mijn school hebben dit gewonnen met hun PWS. Ze hebben met een kruisboog een appel zover geschoten dat de appel na uren zoeken nog onvindbaar was. Ze hebben toen ook gewonnen. 8)

Reageer