waarom cirkelen vliegen onder de lamp?

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer

waarom cirkelen vliegen onder de lamp?

Overdag cirkelen er altijd vliegen onder mijn lamp (die dan natuiurlijk gewoon uit is ) in de woonkamer.

Waarom is dit?

Berichten: 6

Re: waarom cirkelen vliegen onder de lamp?

vliegen (en motten ook) richten zich om zich te orienteren op de zon. ze willen steeds evenveel licht in elk oog , hiervoor bewegen ze altijd hun kop van links naar rechts, als er in 1 oog te weinig licht komt wijzigen ze hun koers een beetje. werkt perfect in de natuur. Maar een lamp is voor een vlieg net zo goed als de zon dus richten ze zich daarop, met als gevolg dat ze ertegen vliegen.

Gebruikersavatar
Berichten: 166

Re: waarom cirkelen vliegen onder de lamp?

ah, dus ze komen niet op de warmte af ofwat?

amber, wel gek dat die vliegen naar een lamp komen die uit is?

Re: waarom cirkelen vliegen onder de lamp?

hebben jullie dat dan niet, dat vliegen onder de lamp cirkelen als die uit is??

Dat verhaal van de zon wist ik, maar dat geldt voor een lamp die an is, mijn vliegen hebben overdag een hangplek onder de lamp.

Je kent toch ook wel van die vieze kleefdingen ( lang bruin plakband ) adt hangen mensen ook onder de lamp op.

En bovendien vliegen ze niet tegen de lamp, maar ze cirkelen er onder.

Berichten: 22

Re: waarom cirkelen vliegen onder de lamp?

ik heb daar ook wel vaker last van dat er van die irritante vliegen rond mijn lamp cirkelen, het gekke is dat wanneer je ze uit hun baan slaat, dat ze dan tegelijk allemaal wegvliegen om vervolgens even later weer samen terug te keren. Ook heb ik weleens de indruk dat ze vaak hetzelfde patroon vliegen, het feit dat vliegen zich aangetrokken voelen tot een lamp die uit is, kan dat ook te maken hebben met een soort spanningsveld dat rond de lamp is blijven hangen nadat ie is uitgeschakeld?

Gebruikersavatar
Berichten: 742

Re: waarom cirkelen vliegen onder de lamp?

Als hij nog maar pas uit is, dan is hij nog warm.
Zeg nooit: 'Ik kan me niet voorstellen dat dit-of-dat zich heeft kunnen ontwikkelen door natuurlijke selectie' en neem iemand die dat zegt nooit serieus. Keer op keer blijkt het een inleiding te zijn tot een intellectuele bananenschil-ervaring.(Dawkins)

Re: waarom cirkelen vliegen onder de lamp?

Bedankt voor de reactie,

maar ik heb het echt over lampen die gewoon de hele dag uit zijn!

Ik heb het nu bij familie ook gezien.

Bij de lampen bij de salontafel en de eettafel vliegen ze allemaal rondjes, ook bij familie en als je een witte lamp hebt, zoals wij, dan kun je goed zien dat die helemaal vol zit met vliegepoepjes.

Berichten: 717

Re: waarom cirkelen vliegen onder de lamp?

Wat betreft het topic; geen flauw idee waarom. Wat ik wel apart vind is dat vliegen schijnbaar alleen maar zeer scherpe bochten kunnen maken. Stukje recht, zeer scherpe bocht, stukje recht, zeer scherpe bocht. Heeft dat nog een reden?

Re: waarom cirkelen vliegen onder de lamp?

Dat heeft wel een reden ja, maar hoe het precies werkt weet ik even niet meer. Maar als je een eenvoudig computerprogrammaatje schrijft dat het gedrag van een vlieg nabootst (en dat is mogelijk gezien het relatief eenvoudige vliegenbrein), dan komt er keurig de beweging van een vlieg rond een lamp uit. Deze beweging is perfect te beschrijven aan de hand van een paar simpele regeltjes. Volgens mij heeft dat ook iets te maken met het unieke gezichtsveld van vliegen.

En dat van de lampen die uit zijn: zou het niet gewoon aan de vorm van het peertje liggen? Dat zal altijd wel een beetje glimmen en is zo goed als rond. Dat trekt ze blijkbaar aan.

Re: waarom cirkelen vliegen onder de lamp?

vliegen (en motten ook) richten zich om zich te orienteren op de zon. ze willen steeds evenveel licht in elk oog , hiervoor bewegen ze altijd hun kop van links naar rechts, als er in 1 oog te weinig licht komt wijzigen ze hun koers een beetje. werkt perfect in de natuur. Maar een lamp is voor een vlieg net zo goed als de zon dus richten ze zich daarop, met als gevolg dat ze ertegen vliegen.


dus als ik het goed begrijp vliegen ze dus recht op de zon af

Gebruikersavatar
Berichten: 15

Re: waarom cirkelen vliegen onder de lamp?

Ik vroeg me dit dus ook al een hele tijd af, maar nu heb ik toevallig afgelopen weekend gezien dat dit niet alleen onder een lamp is waar vliegen rondjes onder vliegen, maar ook onder andere objecten, in dit geval een parasol. De zon scheen niet meer in de tuin, dus waar heeft het dan mee te maken ?

Berichten: 1

Re: waarom cirkelen vliegen onder de lamp?

Hoe komt het dat vliegen zich met grote getalen verzamelen onder de lamp in de woonkamer, die niet eens aanstaat.

Als ik mijn lamp verhang, vliegen ze rustig weer mee. Ik ben zelfs een keer verhuisd, ook in het nieuwe huis zaten de vliegen onder de lamp.

Wat is de wetenschappelijke verklaring voor dit fenomeen?

Waar gaan de vliegen heen, als ik geen lamp meer heb?

ANTWOORD:

De meeste vliegende insecten hebben een heel specifiek voortplantingsgedrag. Sommige vliegen, er bestaan duizenden verschillende soorten, gaan zich verzamelen rond een struik die opvalt in het landschap en in de zomer zie je soms zwermen van wel duzienden kleine vliegjes. In streken met heuvels verzamelen sommige soorten zich op de top van een heuvel, andere soorten zoeken dan weer een kleine plas op om mekaar te vinden. De huisvlieg waarover jij het hebt, houdt zich uiteraard vooral binnenshuis op. Wanneer ze niet op zoek is naar voedsel gaat ze achter een partner aan voor de voortplanting. En bij de huisvlieg is het de goede gewoonte zich te verzamelen aan een uitsteeksel van het plafond van de kamer waarin ze zich ophouden. Meestal is dat een lamp. En of die brandt of niet heeft geen enkel belang.
http://forum.fok.nl/topic/1307128

Reageer