Diverse beeldschermtypen en straling

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 17.659

Diverse beeldschermtypen en straling

Ik ben niet heel erg thuis in beeldschermtechnologie, en daardoor weet ik niet wat precies de verschillen zijn tussen LCD, TFT en plasma. Ik weet wel hoe CRT schermen werken, en die stralen echt licht uit, waardoor wij ook last van krijgen van onze ogen als we te lang of teveel ernaar kijken.

Maar hoe zit dat eigenlijk met LCD, TFT en plasma? Ten eerste, wat zijn de technische verschillen, en zit er nog verschil tussen het effect op je ogen?
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -

Berichten: 39

Re: Diverse beeldschermtypen en straling

Hoi,

TFT schermen zijn een type LCD scherm (met Thin-Film-Transistors). De correcte benaming voor dit type is Active-Matrix LCD gezien de pixels afzonderlijk actief aangestuurd worden (door een dunne-film-transistor bijvoorbeeld). Horloges en heel oude LCD schermen werken met een Passive-Matrix.

Alle schermtechnologieen stralen echt licht uit. Het voornaamste verschil is dat bij een CRT er altijd maar 1 pixel tegelijkertijd licht uitstraalt terwijl bij de plasma en LCD schermen altijd alle pixels tegelijkertijd licht uitstralen. (aangenomen dat er een witte achtergrond wordt weergeven)

Een CRT geeft doordat er steeds maar een pixel aan is een trillend beeld. Dit kan door 100Hz technologie opgelost worden, maar het blijft in het algemeen vermoeiender voor de ogen. Een plasmascherm kan de intensiteit van een pixel moeilijk varieren vergeleken met de (analoge) CRT - daarom worden er subframes gebruikt (d.w.z. om grijs te krijgen wordt een pixel heel snel aan en uit gezet, zodat het licht door de ogen gemiddeld grijs is). Een LCD heeft moeite met de verversings-snelheid oftewel frame-rate. Daardoor treden er bij plasma en LCD motion-artifacts op die zich kunnen uiten in een wazige weergave van bewegende objecten, indien die objecten met het oog gevolgd worden.

Kort samengevat, een CRT werkt met een elektronenstraal die een vlakje fosfor aanstraalt waardoor dat licht gaat uitstralen. Een plasmascherm werkt met vele kleine 'cellen' die op een tl-buisje lijken - hierin wordt ook dmv versnelde elektronen een vlakje fosfor aangestraald. Een LCD scherm werkt met vloeibare kristallen die dmv elektrische spanning meer- of minder lichtdoorlatend kunnen worden gemaakt. Een groep dunne TL buizen (CCFL) achter het LCD paneel zorgt voor het door te laten licht.

Het beeld van een LCD is dus het rustigste, gezien voor een stilstaand beeld de licht-uitgave constant is.

Gebruikersavatar
Berichten: 17.659

Re: Diverse beeldschermtypen en straling

Hmm... ik vraag me af, waarom is er dan in vredesnaam een markt voor die dure plasmaschermen? Als ik het goed begrijp hebben ze alleen maar nadelen ten opzichte van LCD's. Duurder, verbruikt meer energie, onrustiger beeld... Wat zijn dan de voordelen (ik neem aan dat als ze verkocht worden dat ze toch een bepaald voordeel hebben)?
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -

Berichten: 39

Re: Diverse beeldschermtypen en straling

..

Voor een plasma geldt algemeen: De kleuren zijn veel beter, de lichtopbrengst is hoger.

Maar goed, LCD en plasma zijn nieuwe technieken die steeds beter worden en er is de menselijke factor (wat 'beter' of 'mooier' is vanuit subjectieve beleving).

..

Gebruikersavatar
Berichten: 17.659

Re: Diverse beeldschermtypen en straling

Ok, dankjewel.

Dus als ik het goed begrijp, kan iemand die de hele dag (op het werk bijvoorbeeld) achter de computer zit het beste voorzien zijn van een LCD scherm, uitgaande van het rustigste beeld voor de ogen?
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -

Berichten: 39

Re: Diverse beeldschermtypen en straling

..

Dat klopt helemaal.. En als je dan toch een CRT monitor hebt, zorg dan dat de frame-rate (beelschermeigenschappen, geavanceerd) op meer dan 80Hz staat.

Gebruikersavatar
Berichten: 17.659

Re: Diverse beeldschermtypen en straling

Ok, bedankt voor de info!
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -

Reageer