Zonnevlekken

Moderators: Michel Uphoff, jkien

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 4.810

Zonnevlekken

Dit las ik op wikipedia:
Zonnevlekken zijn relatief donkere vlekken op het oppervlak van de zon. Het oppervlak van de zon vertoont geregeld donkere vlekken. De zonnevlekken hangen samen met koelere plekken op de zon. Hun aantal is een maat voor de activiteit van de zon: hoe meer er te zien zijn, hoe actiever de zon.
Die laatste zin vat ik niet echt, dus hoe meer 'koude vlekken' er zijn, hoe groter de zonneactiviteit is?

Dat lijkt me gewoon een tegengestelde op zich... Iemand die me even kan verlichten? :roll:

Gebruikersavatar
Lorentziaan
Berichten: 1.433

Re: Zonnevlekken

Zonnevlekken hangen, voor zover ik het begrijp, samen met onregelmatigheden in het magnetische veld van de zon: het zijn plekken waar de magnetische veldsterkte erg groot is en de fluxlijnen van het veld het buitenste gebied van de zon doorsnijden. Wanneer de zon een hoge mate van activiteit vertoont, 'verspringt' het magnetisch veld vaker (het magnetisch veld van de zon is erg ingewikkeld en vertoont veel onregelmatigheden en 'knopen' die af en toe losspringen, om het even kleurrijk uit te drukken) wat leidt tot de vorming van zonnevlammen en CME's (Coronal Mass Ejections).

Gebruikersavatar
Berichten: 4.810

Re: Zonnevlekken

Dus eigenlijk zorgt een grotere activiteit van het magnetische veld voor de zonnevlekken en voor de afkoeling van het oppervlak? De zonneactiviteit duidt dan eigenlijk op het magnetische veld en niet op de warmtestraling?

Gebruikersavatar
Lorentziaan
Berichten: 1.433

Re: Zonnevlekken

Dat laatste klopt. Wel moet ik even zeggen dat verhoogde magnetische activiteit kan zorgen voor lokale afkoeling van (in ieder geval) de buitenste laag van de zon, maar dat wellicht andere gebieden weer een hogere temperatuur aannemen als gevolg hiervan. Dat weet ik echter niet zeker!

Gebruikersavatar
Berichten: 4.810

Re: Zonnevlekken

Oh k bedankt dan, op wikipedia staat het dan maar raar verklaard, het staat daar zeker niet in z'n goede context :roll:

Berichten: 2

Re: Zonnevlekken

Ik maak ook een verslag over zonnevlekken.

En dan ga ik ook wat vertellen over het ontstaan van zonnevlekken.

Ik heb er een keer iets over gelezen op het internet.

Het komt (volgens mij)ongeveer door de draaiing van de zon.

Dat de zon meer draait op de 'evenaar' dan op de 'noord- en zuidpool' (voor die er zijn op de zon).

Maar wie kan mij verder helpen met een zeer goede site over de zon?

Alvast bedankt!

p.s. even voor de duidelijkheid, ik ben 16 jaar, en ik doe havo 4, dus niet heel veel moeilijke termen gebruiken aub ;)

Gebruikersavatar
Berichten: 299

Re: Zonnevlekken

Is het niet zo dat de magnetische noord- en zuidpool van de zon om de 11 jaar omgewisseld worden?
login: yes

password: I don't know, please tell me

password is incorrect

login: yes

password: incorrect

Berichten: 2

Re: Zonnevlekken

zou goed kunnen ja, heb ik ook wel eens iets over gelezen.

maar weet iemand nog een goed site daarover?

want ik kan niet echt iets vinden ofzo.

alvast bedankt

Reageer