Springen naar inhoud

0V van scheidingstransfo aansluiten op de aarding : waarom?


  • Log in om te kunnen reageren

#1

da_cobra

    da_cobra


  • >25 berichten
  • 67 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 11 april 2006 - 14:45

Zoals topic : Waarom moet de 0 van een scheidingstransfo geaard worden?

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

#2

klazon

    klazon


  • >5k berichten
  • 6607 berichten
  • Pluimdrager

Geplaatst op 11 april 2006 - 15:04

Wie zegt dat dat moet?

#3

Bert F

    Bert F


  • >1k berichten
  • 2588 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 11 april 2006 - 16:44

als je dit doe ben je niet meer galvansiche gescheiden van het net.

Groeten.

#4

da_cobra

    da_cobra


  • >25 berichten
  • 67 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 12 april 2006 - 14:17

Dit werd mij gezegd door een persoon van AIB vincotte. Voor de Nederlanders in dit forum : Dit is een keuringsorganisme die jaarlijks onze elektrische installatie komt controleren.

Volgens mij heeft dit te maken met de veiligheid van de personen. Kan het niet zijn dat de differentieel anders niet uit zou vallen of zo?

#5

klazon

    klazon


  • >5k berichten
  • 6607 berichten
  • Pluimdrager

Geplaatst op 12 april 2006 - 14:27

Dat lijkt me raar. Het nut van een scheidingstrafo is nou juist dat je een voeding krijgt die vrij is van aarde. Dat voordeel help je weer om zeep door de nul achter de trafo weer aan aarde te leggen.
In Nederland hebben we de NEN 1010, dat zijn de voorschriften voor laagspanningsinstallaties. Daarin komt het woord scheidingstrafo niet voor, wel beschermingstrafo en veiligheidstrafo. Voor beide geldt dat het net achter de trafo juist niet geaard mag worden.
Aangezien de veiligheidsvoorschriften in de EU zijn gebaseerd op Europese regels lijkt het me onwaarschijnlijk dat het in BelgiŽ anders zou zijn.
Als iemand vertelt dat je de nul achter de scheidingstrafo moet aarden dan geloof ik daar geen bal van.

Vraagje: waarvoor dient je scheidingstrafo eigenlijk?

#6

da_cobra

    da_cobra


  • >25 berichten
  • 67 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 12 april 2006 - 14:47

hmmm, 't is hier dus weer wat raars :s
Die transfo dient om van 380V, 220V te verkrijgen die dient als stuurspanning voor een machien.

#7

klazon

    klazon


  • >5k berichten
  • 6607 berichten
  • Pluimdrager

Geplaatst op 12 april 2006 - 14:55

Tja, dan wordt het verhaal anders. Als het niet de bedoeling is om een aanrakingsveilige spanning te krijgen, dan is het toegestaan om de nul achter de trafo te aarden. Maar dan gaat het feitelijk niet om een scheidingstrafo, het gaat alleen maar om een trafo die de spanning omzet naar een bruikbare waarde.





0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures