0V van scheidingstransfo aansluiten op de aarding : waarom?

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Berichten: 67

0V van scheidingstransfo aansluiten op de aarding : waarom?

Zoals topic : Waarom moet de 0 van een scheidingstransfo geaard worden?

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: 0V van scheidingstransfo aansluiten op de aarding : waarom?

Wie zegt dat dat moet?

Berichten: 2.589

Re: 0V van scheidingstransfo aansluiten op de aarding : waarom?

als je dit doe ben je niet meer galvansiche gescheiden van het net.

Groeten.

Berichten: 67

Re: 0V van scheidingstransfo aansluiten op de aarding : waarom?

Dit werd mij gezegd door een persoon van AIB vincotte. Voor de Nederlanders in dit forum : Dit is een keuringsorganisme die jaarlijks onze elektrische installatie komt controleren.

Volgens mij heeft dit te maken met de veiligheid van de personen. Kan het niet zijn dat de differentieel anders niet uit zou vallen of zo?

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: 0V van scheidingstransfo aansluiten op de aarding : waarom?

Dat lijkt me raar. Het nut van een scheidingstrafo is nou juist dat je een voeding krijgt die vrij is van aarde. Dat voordeel help je weer om zeep door de nul achter de trafo weer aan aarde te leggen.

In Nederland hebben we de NEN 1010, dat zijn de voorschriften voor laagspanningsinstallaties. Daarin komt het woord scheidingstrafo niet voor, wel beschermingstrafo en veiligheidstrafo. Voor beide geldt dat het net achter de trafo juist niet geaard mag worden.

Aangezien de veiligheidsvoorschriften in de EU zijn gebaseerd op Europese regels lijkt het me onwaarschijnlijk dat het in België anders zou zijn.

Als iemand vertelt dat je de nul achter de scheidingstrafo moet aarden dan geloof ik daar geen bal van.

Vraagje: waarvoor dient je scheidingstrafo eigenlijk?

Berichten: 67

Re: 0V van scheidingstransfo aansluiten op de aarding : waarom?

hmmm, 't is hier dus weer wat raars :s

Die transfo dient om van 380V, 220V te verkrijgen die dient als stuurspanning voor een machien.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: 0V van scheidingstransfo aansluiten op de aarding : waarom?

Tja, dan wordt het verhaal anders. Als het niet de bedoeling is om een aanrakingsveilige spanning te krijgen, dan is het toegestaan om de nul achter de trafo te aarden. Maar dan gaat het feitelijk niet om een scheidingstrafo, het gaat alleen maar om een trafo die de spanning omzet naar een bruikbare waarde.

Reageer