Nieuwe mogelijkheden op korte termijn voor blinden/doven?

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 13

Nieuwe mogelijkheden op korte termijn voor blinden/doven?

naar aanleiding van dit artikel: http://www.wistudat.net/popup.php?id=93
In de huidige uitvoering zet een webcam beelden om in zwakke elektrische signalen, die via een platte strook kabels aankomen in 144 elektroden. Leg je die op de tong, waar het speeksel de stroom goed geleidt, dan zijn de signalen na enige training te ervaren als visuele beelden.


ik dacht zelf eigenlijk dat dit soort technieken nog toekomstmuziek waren..

verwachten jullie dat dit op korte termijn oplossing biedt voor blinden? en soortgelijke technieken wellicht ook voor doven?

Berichten: 15

Re: Nieuwe mogelijkheden op korte termijn voor blinden/doven?

nou, dat is volgens mij niet nodig, want volgens mij zijn onderzoekers steeds verderdichter in de buurt met het omzetten van stamcellen in zenuwcellen dit was tot voor kort niet mogelijk. Als ze dit voor elkaar krijgen kunnen krijgen moet het op korte termijn mogelijk zijn om blinden en doven, weer te laten kijken en horen.

Maar ook mensen die bijvoorbeeld een dwarslaesie hebben weer op de been te kunnen helpen.

Wat natuurlijk werelds zou zijn.

____________________________________

Geld maakt meer kapot dan je lief is

Berichten: 62

Re: Nieuwe mogelijkheden op korte termijn voor blinden/doven?

Onlangs nog in de C'T (computer magazine) gelezen dat er een chip in het oog wordt getransplanteerd en in de hersenen. De mensen zien dan een aantal punten dat een vorm van b.v. een gebouw voor moet stellen. Tot zo ver ik weet werkt dit. Uiteraard zal het nog een aantal jaren gaan duren voordat dit in de praktijk zal worden gerealiseerd gezien de gevaren van een dergelijke operatie.

De ontwikkelingen in de nano-technology gaan (gelukkig) snel.

Berichten: 10

Re: Nieuwe mogelijkheden op korte termijn voor blinden/doven?

De ontwikkelingen in de nano-technology gaan (gelukkig) snel.
Dit is inderdaad een van de grootste problemen. Om een redelijk beeld te hebben van een object heb wel al snel 100*100 pixels nodig, elke pixel moet dan verbonden worden met een neuron in je hersenen (ik denk niet dat het er toe doet welke (als het maar in het visuele gebied is...)). Tot nog toe moeten de chirugen dat 1 per 1 doen, dus als je 1000 neuronen moet gaan verbinden...

...vandaar dat men in de nanotechnologie en mircochirurgie grote heil ziet.

Misschien zullen blinden al snel met 1 megapixel kunnen zien. :shock:

(touwens, een nightvision-mudus zou wel handig zijn.)

http://www.cnn.com/2002/HEALTH/06/13/bionic.eye/

Reageer