Moordenaars

Moderator: Rhiannon

Berichten: 150

Moordenaars

Moordenaars

Er worden veel moorden gepleegd, elk jaar weer en in elk land op aarde. Hoezo doen mensen dit naast haat. Ik bedoel dus niet iemand die een slecht verleden heeft meegemaakt en die in oorlogs gebied heeft geleeft.

Hoe komt het dan sommige mensen willen moorden.

Is het lust?

Is het drang?

Is het mss seksuele voorkeur (net als iemand die van SM houd alleen dan in extreme vorm)

Ik weet niet veel over moordenaars, mss jullie wel??
Het is kiezen en delen,

maar toch kiezen er velen

Die kiezen kiezen boven delen vandaar dat er velen verliezen!

Berichten: 13

Re: Moordenaars

Een van de mogelijke reden is denk toch wel de morrd als een oplossing zien voor een groot probleem. Het slachtoffer is dan bijvoorbeeld iemand die het behalen van een doel belemmerde.

Ik denk dat er heel veel verschillende motivaties achter kunnen zitten.

Iemand met een zieke geest, wraak etc.
Laat ik me maar weer eens inloggen.

Berichten: 991

Re: Moordenaars

deedee123 schreef:Een van de mogelijke reden is denk toch wel de morrd als een oplossing zien voor een groot probleem. Het slachtoffer is dan bijvoorbeeld iemand die het behalen van een doel belemmerde.  

Ik denk dat er heel veel verschillende motivaties achter kunnen zitten.

Iemand met een zieke geest, wraak etc.
ongelukjes (caferuzie en slecht vallen)

verdediging

tijdelijk buiten zinnen zijn ( vrouw met minnaar betrappen)

er zijn volgens mij 1000 redenen te bedenken waarom iemand een mensenleven kan beëindigen

(gewild of ongewild)

Gebruikersavatar
Berichten: 792

Re: Moordenaars

ik dacht even dat je het over dit had, maar daarvoor is je post te vroeg denk ik

http://www.standaard.be/Artikel/Detail.asp...DMF14042006_030

In het kort : een 17-jarige jongen is in Brussel Centraal, al wachtend met een vriend op een vriendin, aangesproken door twee mannen die aanwijzingen vroegen. Toen ze grepen naar zijn MP3 speler, verzetten ze zich en werd hij vijfmaal neergestoken,waarna ze vluchtten met de MP speler. De jongen is gestorven.

Deze zaak schokt Belgie erg. Een 17jarige jongen is tijdens het spitsuur in een van de belangrijkste stations van de stad zomaar vermoord voor een prul, ie had nog zeventig jaar ouder kunnen worden.

Tja, de daders waren van Noord Afrikaanse origine. Dit zal zeker opnieuw de spanning verscherpen, net zoals de naar hier uitgezaaide Parijse rellen, zal dit zeker in de Belgische gemeenteraadsverkiezingen van oktober 2006 een ruk naar extreem rechts betekenen.

Gebruikersavatar
Berichten: 16

Re: Moordenaars

Moordenaar. . . Het woord beschrijft een persoon die 1 of 2 moorden heeft gepleegt. Meestal is dit inderdaad uit haat, problemen of andere zaken in die richting.

Maar wanneer je over serie-moordenaars praat, dan heb je het over mensen die er iets speciaals mee beleven. Ze beleven gevoelens die hun prettig vinden wanneer ze moorden en gaan daarom door. Lust heeft hier een grote rol in.

Je hebt ook mensen die niet 100% kosjer zijn in hun hoofd en die doen het niet voor lustbeleving of andere dingen in die richting. Hun zien, horen en voelen andere dingen dan mensen die helder zijn. Dit kan meestal moord als gevolg hebben.

Zo heb je dus meerdere 'moordenaars'. Ieder heeft zijn rede wel of helemaal geen 1 en heeft zichzelf niet in de hand.
Righteous judgement is passed on those who commit crimes against justice in full conscience.

Berichten: 5

Re: Moordenaars

wanneer heet een moord een moord, denk eens aan zinloze oorlogen; het zit in het verschijnsel mens. ik weet het ook niiet[/b]

Gebruikersavatar
Berichten: 16

Re: Moordenaars

Moord is als een mens een ander medemens dood. Ook wel vermoorden genoemt. Ook in oorlogen geld hetzelfde.
Righteous judgement is passed on those who commit crimes against justice in full conscience.

Gebruikersavatar
Berichten: 710

Re: Moordenaars

Van Dale Snelzoeker zegt:

moord m en v -en het opzettelijk en met voorbedachte rade een ander van het leven beroven.

moord-en moordde, h gemoord mensen doden.
De mens is een dier dat met zijn voorpoten Bach speelt.

Berichten: 402

Re: Moordenaars

Sommige mensen kunnen zichzelf niet onder controle houden. Er zijn mensen die last hebben van woede-aanvallen waarbij ze niet meer weten wat ze doen, ze krijgen een soort waas voor hun ogen en kunnen hun eigen krachten niet meer onder controle houden. Zo kan het natuurlijk ook eens fataal aflopen.
Destiny is but a word created by man to accept reality

Gebruikersavatar
Berichten: 16

Re: Moordenaars

Dat komt eigenlijk vaker voor dan men denkt. Zo zijn acties zoals 'tegenzinloosgeweld' erg goed.
Righteous judgement is passed on those who commit crimes against justice in full conscience.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.716

Re: Moordenaars

Dat komt eigenlijk vaker voor dan men denkt. Zo zijn acties zoals 'tegenzinloosgeweld' erg goed.
Acties tegen zinloos geweld voorkomen zaken zoals Elke ze beschrijft volgens mij niet.

Wat betreft de topic vraag kan dit misschien een beetje licht op de zaak werpen:
4. Typen moord

De ene moordzaak is de andere niet. In de Nederlandse en buitenlandse literatuur over moord en doodslag wordt dit steevast benadrukt. Moorden kunnen worden onderverdeeld op basis van verschillende criteria. Het in dit artikel gebruikte classificatieschema is geïnspireerd door eerder onderzoek naar moord en doodslag in Nederland. De indeling vond plaats op basis van een aantal kenmerken van de moordzaken en van de daders en slachtoffers. De moorden zijn vooral ingedeeld op grond van de relatie tussen de daders en slachtoffers en de context waarin de moord heeft plaatsgevonden. Deze werkwijze sluit het nauwst aan bij verschillende criminologische theorieën en bij mogelijkheden tot interventies. ..........

..........

Staat 2

Aantal slachtoffers naar type moord en doodslag in de periode 1992–2001

absoluut,  in % van het totaal,   in % van het aantal opgeloste moorden

 

Partnerdoding    474,   19,   23

Kinderdoding     85,     3,     4

Ouderdoding     48,      2,     2

Overige moorden in familiesfeer   116,     5,     6

Moorden in crimineel milieu   278,   11,   14

Ruzies     509,   20,   25

Roofmoorden    182,    7,     9

Seksuele moorden     95,    4,     5

Onbekend     252,    9,    12

Niet opgeloste moorden      5,  10,    20

Totaal 2:     549,  100,   100

Bron: Databank Moord en Doodslag - NSCR.
Sorry, kreeg het niet voor elkaar in tabelvorm.

bron van het CBS

Misschien dat er op de site van het cbs nog meer te vinden is.
I am not young enough to know everything - Oscar Wilde

Berichten: 17

Re: Moordenaars

Ik kan proberen wat licht te werpen op de vraag door een omweg te maken naar de sociale psychologie.

Als ik denk aan hoe iemand kan komen tot een moord, dan denk ik eigenlijk aan hoe beinvloedbaar mensen kunnen zijn in hun acties.

Bijvoobeeld, bij voetbalwedstrijden waar rellen zijn, kan iemand(die normaliter volledig vreedzaam is) opeens in een zodanige massa heel erg aggressief worden. Dat probeert men onder andere te verklaren dat je persoonlijkheid op dat moment vervlakt wordt en dat je acties voornamelijk geleid worden door de menigte waarin je je bevindt.

Met andere woorden, mensen zijn heel erg beinvloedbaar. Volledig vreedzame en menslievende mensen gingen in de tweede werereldoorlog zich volledig vrijwillig(sommigen) aanmelden bij de SA of de SS.

Ik denk dat veel impulsieve moorden gepleegd worden in een moment en ik geloof daarbij ook dat veel moordenaar op het moment dat ze de moord plegen op het moment zelf de consequenties van die moord niet in hoeven te zien. Het is namelijk een feit dat 'doden'(hoe vreselijk het ook indruist tegen onze ideaaltypisch opvattin van de mens) iets is wat ook de mens eigen is...

Groet,

Martin van Duijn

Berichten: 89

Re: Moordenaars

In iedereen van ons schuilt een moordenaar...als de juiste omstandigheden zich voor doen zal jijzelf ook in staat zijn om te moorden...

De ene persoon heeft weinig nodig om de moorddrang te laten overwinnen...de andere zal enkel kunnen moorden uit zelfbehoud...

Gebruikersavatar
Berichten: 6.716

Re: Moordenaars

gewoon schreef:In iedereen van ons schuilt een moordenaar...als de juiste omstandigheden zich voor doen zal jijzelf ook in staat zijn om te moorden...

De ene persoon heeft weinig nodig om de moorddrang te laten overwinnen...de andere zal enkel kunnen moorden uit zelfbehoud...
Is dat gewoon een mening van jezelf, of heb je hier onderbouwing/argumenten/bronnen voor?
I am not young enough to know everything - Oscar Wilde

Berichten: 89

Re: Moordenaars

Veertje schreef:
gewoon schreef:In iedereen van ons schuilt een moordenaar...als de juiste omstandigheden zich voor doen zal jijzelf ook in staat zijn om te moorden...

De ene persoon heeft weinig nodig om de moorddrang te laten overwinnen...de andere zal enkel kunnen moorden uit zelfbehoud...
Is dat gewoon een mening van jezelf, of heb je hier onderbouwing/argumenten/bronnen voor?
Heb ik eens gelezen in een boek van Vermassen...een bekende advocaat en strafpleiter in Belgie...en hij kan het weten want hij komt constant in contact met moordenaars...

Reageer