Controle betrouwbaarheid van bronnen, artikelen en boeken?

Moderator: Rhiannon

Reageer
Berichten: 656

Controle betrouwbaarheid van bronnen, artikelen en boeken?

Heeft er iemand een idee hoe ik betrekkelijk eenvoudig de betrouwbaarheid of het wetenschappelijk gehalte van een boek, artikel of een bron kan controleren?

Ik kom soms wel eens in de slegte, dan zoek ik naar boeken, maar ben bang dat ik perongeluk een pseudo-wetenschappelijk of een matig boek mee pak.

Bij de slegte staat wetenschap, pseudowetenschap en populaire boeken gewoon dwars door elkaar heen.

Tevens het internet probleem. Mensen komen met websites als bron aan zetten. Maar hoe weet je of die sites wel kloppen?

Ook bronvermelding op sites zijn niet altijd even betrouwbaar.

Heeft er iemand misschien een eenvoudige oplossing?
"De geschiedenis is de totale som van de dingen die hadden kunnen vermeden worden." - Konrad Adenauer

Gebruikersavatar
Berichten: 824

Re: Controle betrouwbaarheid van bronnen, artikelen en boeken?

Regel 1: altijd meerdere bronnen raadplegen en vergelijken. Lukt dat niet, dan zul je een inschatting moeten maken op basis van b.v. taalgebruik, context, auteur(s), etc. Niet altijd even makkelijk nee, maar hoe vaker je het doet hoe beter je kunt selecteren.

Bronnen van internet kun je vaak onderscheiden aan de hand van de domeinnaam (zo is xxx.edu over het algemeen iets van een universiteit of andere onderwijsinstelling [niet per definitie 100% betrouwbaar, maar meestal wel]). Homepages van individuen zijn iets om voor uit te kijken, daar kan de grootste onzin worden beweerd. Ook commerciele sites zijn soms verre van betrouwbaar.

Ik denk niet dat er een standaardlijstje te geven is over hoe je kunt herkennen dat iets betrouwbaar of onbetrouwbaar is. Maar met kritisch bladeren/lezen/kijken zul je toch een eind moeten kunnen komen.
Ik wou dat ik een elektron was, dan kon ik altijd paren

Reageer