snelheid aarde en draairichting

Moderator: physicalattraction

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter

snelheid aarde en draairichting

wat is de snelheid van de aarde en hoe draait deze rond? draairichting van de zon en maan van boven bekenen?

alvast bedankt

Gebruikersavatar
Berichten: 3.437

Re: snelheid aarde en draairichting

Dit klinkt als een huiswerkvraag, dus daarom krijgen jullie alleen maar een hint... :shock:

Als je weet dat de aarde zo'n 149,600,000 km van de zon af staat (bron), en in 1 jaar rond de zon draait (neem aan dat dit een circelvormige baan is), hoe snel beweegt de aarde dan?

Met betrekking tot de richting van het ronddraaien van de aarde: de 'bovenkant' van de aarde is niet echt goed gedefinieerd (de aarde is een bol)...
Never underestimate the predictability of stupidity...

Re: snelheid aarde en draairichting

ii bedoel dus niet de snelheid van de aarde rond de zon maar de aarde rond zijn eigen as

Berichten: 717

Re: snelheid aarde en draairichting

dan kun je hetzelfde antwoord verwachten...

Omtrek aarde = 40 075 km

Rotatie tijd = 23.934 uur

Omtreksnelheid = s / t

plus de rest van wat je zoekt...

Gebruikersavatar
Berichten: 589

Re: snelheid aarde en draairichting

Met 1666,67 km/u naar het westen rennen, en de Zon zal niet onder gaan. :shock:
How will it end?

Berichten: 717

Re: snelheid aarde en draairichting

Met 1666,67 km/u naar het westen rennen, en de Zon zal niet onder gaan


1674,39 km/h, anders zie je hem nog steeds langzaam zakken...

:wink:

Gebruikersavatar
Berichten: 589

Re: snelheid aarde en draairichting

Als we dan toch aan het muggenziften zijn...

1669,791667 km/u.

Een dag duurt 24 uur, als we het over een ondergaande Zon hebben.

In alle andere gevallen draait de Aarde in 23,934 uur rond zijn as.

Ik denk nu al dat ik er naast zit. :shock:
How will it end?

Berichten: 717

Re: snelheid aarde en draairichting

Ik denk nu al dat ik er naast zit.
Dat denk ik ook...

Berichten: 10

Re: snelheid aarde en draairichting

Ergens gelezen:

"(23 hours 56 minutes 04. 09053 seconds). This is called the sidereal period (which means the period relative to stars). "

dus ik denk niet dat doemdenker ernaast zit. :shock:

Ps.

Ik vind het eigenlijk wel gek dat 1 seconde gelijk is aan de halve (het was toch een halve he?) slingerbeweging van 1 kilo aan een touw van 1 meter.

En aangezien 1 kilo = 1 dm^3, moet de meter wel bepaald zijn naar te tijdseenheid...? maar dan hangt die dm daar weer vanaf...

kan iemand een verklaring geven?

Gebruikersavatar
Berichten: 589

Re: snelheid aarde en draairichting

En aangezien 1 kilo = 1 dm^3


Dit is niet altijd het geval dus klopt het niet.
How will it end?

Berichten: 10

Re: snelheid aarde en draairichting

indeed, ff vergeten vermelden dat ik water bedoel...

Berichten: 717

Re: snelheid aarde en draairichting

Batist schreef:Ergens gelezen:

"(23 hours 56 minutes 04. 09053 seconds). This is called the sidereal period (which means the period relative to stars). "

dus ik denk niet dat doemdenker ernaast zit.   :shock:
Nou, komt ie:

23.934 uur = 23 uur en 56.04 minuten = 23 uur en 56 minuten en 2.4 seconde.... :wink:

Berichten: 10

Re: snelheid aarde en draairichting

volledig correct!

alleen, is dit de rotatie tijd tenopzichte van de sterren en dus niet tenopzichte van de zon. En het is de rotatie snelheid tenopzichte van de zon die we nodig hebben om onze loopsnelheid te bepalen :shock:

Berichten: 717

Re: snelheid aarde en draairichting

alleen, is dit de rotatie tijd tenopzichte van de sterren en dus niet tenopzichte van de zon. En het is de rotatie snelheid tenopzichte van de zon die we nodig hebben om onze loopsnelheid te bepalen
1 rondje is 1 rondje. Als je meet t.o.v. de zon dan meet je eigenlijk iets meer dan een rondje. Daar komt bij dat een dag t.o.v. de zon varieert door het jaar heen wat volgens jouw redenatie betekend dat onze omloopsnelheid varieert. Dat is natuurlijk niet zo. We moeten dus kijken en meten t.o.v. de sterren en niet t.o.v. onze eigen zon. Zo kunnen we de exacte omlooptijd en daarmee omloopsnelheid van de aarde bepalen.

Het is inderdaad zo dat als je met deze snelheid over de aarde zou rennen je de zon steeds later op ziet komen.

Vindt hier meer over de Solar day.

Re: snelheid aarde en draairichting

Kan je niet beter op een wat hogere breedtegraad (lager mag natuurlijk ook) gaan staan... Dan hoef je niet zo hard te rennen 8)

Reageer