zwaartekracht miljoenen keren sneller dan licht

Moderators: Michel Uphoff, jkien

Reageer

zwaartekracht miljoenen keren sneller dan licht

Waar ik het onlangs gelezen heb is mij helaas ontgaan , maar het schijnt dat ze ontdekt hebben dat zwaartekracht miljoenen keren sneller gaat dan licht. Heeft iemand hier ook al iets over gehoord ?

Gebruikersavatar
Berichten: 581

Re: zwaartekracht miljoenen keren sneller dan licht

Niets over gehoord, en volgens mij is het ook verre van waar... Zwaartekrachts golven planten zich voort met de snelheid van het licht als ik me niet vergis..
De kortste weg tussen twee punten is nooit een rechte lijn...

Gebruikersavatar
Berichten: 3.437

Re: zwaartekracht miljoenen keren sneller dan licht

Inderdaad: zwaartekrachtsgolven planten zich voort met de lichtsnelheid. Voorbeeld: Aangezien de afstand van onze aarde naar de zon zo'n 6 lichtminuten is, betekent dit dus dat de aarde nog 6 minuten in haar mooie baan zou blijven als iemand opeens de zon weg zou halen. Pas daarna 'merkt' de aarde dat de zon er niet meer is, en zal zij in een rechtlijnige baan gaan bewegen.
Never underestimate the predictability of stupidity...

Re: zwaartekracht miljoenen keren sneller dan licht

Nou niet dus. Ik zal het proberen op te zoeken.

Re: zwaartekracht miljoenen keren sneller dan licht

Ik hal dacht ik een aantal dingen door elkaar. Sorry.

Er schijnen deeltjes te zijn die ongeacht de afstand direct op elkaar reageren. Snaartheorie heeft ook iets dergelijks, naar het schijnt.

Dus praat je over snelheden die ongelofelijk zijn, of beter gezegd snelheden die "wegvallen".

Berichten: 718

Re: zwaartekracht miljoenen keren sneller dan licht

Waar ik het onlangs gelezen heb is mij helaas ontgaan , maar het schijnt dat ze ontdekt hebben dat zwaartekracht miljoenen keren sneller gaat dan licht. Heeft iemand hier ook al iets over gehoord ?


Bedoel je deze site soms: http://www.ldolphin.org/vanFlandern/gravityspeed.html?

Re: zwaartekracht miljoenen keren sneller dan licht

Nee , maar mijn engels is niet zo goed, misschien dat je in het kort kan vertellen wat er staat.

Gebruikersavatar
Berichten: 381

Re: zwaartekracht miljoenen keren sneller dan licht

Inderdaad: zwaartekrachtsgolven planten zich voort met de lichtsnelheid. Voorbeeld: Aangezien de afstand van onze aarde naar de zon zo'n 6 lichtminuten is, betekent dit dus dat de aarde nog 6 minuten in haar mooie baan zou blijven als iemand opeens de zon weg zou halen. Pas daarna 'merkt' de aarde dat de zon er niet meer is, en zal zij in een rechtlijnige baan gaan bewegen.
Betekend dit ook,dat de aarde de zwaartekracht van héél veel andere hemellichamen ervaart..bijvoorbeeld dat de zwaartekracht van een ster op 20 miljoen lichtjaar op ons werkt?

Gebruikersavatar
Berichten: 581

Re: zwaartekracht miljoenen keren sneller dan licht

suyver schreef:Inderdaad: zwaartekrachtsgolven planten zich voort met de lichtsnelheid. Voorbeeld: Aangezien de afstand van onze aarde naar de zon zo'n 6 lichtminuten is, betekent dit dus dat de aarde nog 6 minuten in haar mooie baan zou blijven als iemand opeens de zon weg zou halen. Pas daarna 'merkt' de aarde dat de zon er niet meer is, en zal zij in een rechtlijnige baan gaan bewegen.
Betekend dit ook,dat de aarde de zwaartekracht van héél veel andere hemellichamen ervaart..bijvoorbeeld dat de zwaartekracht van een ster op 20 miljoen lichtjaar op ons werkt?
Jazeker.. Alleen is die invloed (van éen zo'n ster) wel zo ontiegelijk klein dat een stuiterend pingpongballetje nog meer teweeg brengt..
De kortste weg tussen twee punten is nooit een rechte lijn...

Re: zwaartekracht miljoenen keren sneller dan licht

Als zwaartekracht golven sneller zouden gaan dan het licht zou dit een directe schending zijn van de relativiteitstheorie van Einstein: Er kan geen informatie overdracht zijn sneller dan het licht. Middels zwaartekracht (gravitonen) zou het best mogelijk zijn om informatie te versturen, door bijvoorbeeld een zwaar object heen en weer te bewegen.

Gebruikersavatar
Berichten: 153

Re: zwaartekracht miljoenen keren sneller dan licht

Anonymous schreef:Ik hal dacht ik een aantal dingen door elkaar. Sorry.

Er schijnen deeltjes te zijn die ongeacht de afstand direct op elkaar reageren. Snaartheorie heeft ook iets dergelijks, naar het schijnt.

Dus praat je over snelheden die ongelofelijk zijn, of beter gezegd snelheden die "wegvallen".
Dit bedoel je? (uit wikipedia):

entanglement (verstrengeling) van een gepaard elementair deeltje betekent dat er een mysterieuze verbinding bestaat tussen deze twee deeltjes die schijnbaar onafhankelijk is van de onderlinge afstand. Als de toestand van een deeltje gemeten wordt, weet men ook onmiddellijk wat de toestand van het andere deeltje is, hoever zij ook van elkaar verwijderd zijn.

Gebruikersavatar
Berichten: 91

Re: zwaartekracht miljoenen keren sneller dan licht

Deze "entanglement" zou inderdaad communicatie sneller dan het licht betekenen. Dit lijkt ook te gebeuren, echter dit fenomeen kan niet gebruikt worden om informatie te versturen. Je kan namelijk niet bepalen welke toestand het deeltje gaat innemen, en dus kan je niet de toestand van het andere deeltje beinvloeden. Einstein blijft gelden: er kan geen informatie overdracht plaats hebben sneller dan het licht.

Overigens heeft Einstein zich nog verzet tegen deze entanglement, hij bleek het fout te hebben.

Gebruikersavatar
Berichten: 153

Re: zwaartekracht miljoenen keren sneller dan licht

JV schreef:Deze "entanglement" zou inderdaad communicatie sneller dan het licht betekenen. Dit lijkt ook te gebeuren, echter dit fenomeen kan niet gebruikt worden om informatie te versturen. Je kan namelijk niet bepalen welke toestand het deeltje gaat innemen, en dus kan je niet de toestand van het andere deeltje beinvloeden. Einstein blijft gelden: er kan geen informatie overdracht plaats hebben sneller dan het licht.

Overigens heeft Einstein zich nog verzet tegen deze entanglement, hij bleek het fout te hebben.
Explain this:

Maak 2 groepen met verstrengelde deeltjes aan. Breng 1 groep naar een uithoek van de melkweg en laat de andere groep op aarde.

Begin hier op aarde met het meten van alle deeltjes. Elke keer als een deeltje een uitkomst geeft die ik nodig heb wacht ik even, anders ga ik meteen door met het meten van het volgende deeltje.

Aan de andere kant van de melkweg neemt iemand de uitkomst van het deeltje over op een stuk papier als hij een vertaging bemerkt. Anders doet hij niks.

Gebruikersavatar
Berichten: 91

Re: zwaartekracht miljoenen keren sneller dan licht

Nu is de vraag: "Hoe merkt hij die vertraging?".

Daar komt hij dus niet achter. Hij kent pas de toestand van zijn deeltje door het te meten. En hij meet het tegenovergestelde van wat de andere meet, maar hij weet niet wanneer hij moet meten.

Er gaat dus niet een lampje branden (ofzo) op het moment dat die andere de meting verricht. Dus de vertraging is niet te meten, maw je kan het niet gebruiken om te communiceren (sneller dan het licht).

Gebruikersavatar
Berichten: 153

Re: zwaartekracht miljoenen keren sneller dan licht

JV schreef:Nu is de vraag: "Hoe merkt hij die vertraging?".

Daar komt hij dus niet achter. Hij kent pas de toestand van zijn deeltje door het te meten. En hij meet het tegenovergestelde van wat de andere meet, maar hij weet niet wanneer hij moet meten.

Er gaat dus niet een lampje branden (ofzo) op het moment dat die andere de meting verricht. Dus de vertraging is niet te meten, maw je kan het niet gebruiken om te communiceren (sneller dan het licht).
euh... ja, klinkt logisch. Ik gokte aangezien ik gelezen had dat het 2e deeltje zijn identiteit prijs geeft op het moment dat de 1e gelezen wordt. Toen heb ik 'prijs geven' maar creatief ingevuld. Zou idd logisch zijn dat je er niet achter komt wanneer het 1e deeltje gelezen is.

Reageer