Armoede in de wereld - The girl in the Café

Moderator: Rhiannon

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 207

Armoede in de wereld - The girl in the Caf

Gisteren op canvas een film gezien over de voorbij G8-top.

Het verhaal gaat over een kabinetsmedewerker van de minister van Financiën van Groot-Brittanië die op een dag in een café tijdens het drinken van een koffie een jongere vrouw ontmoet. Aangezien hij vrijgezel is en zij toch niets beter voor handen heeft, nodigt hij haar uit om mee naar Reykjavik te gaan waar een G8-top plaatsvind en onder andere de milleniumdoelstelling worden besproken.

De vrouw heeft van de materie in kwestie aanvankelijk geen benul, maar eens ze die kent valt ze eerst de Britse minister van Financiën, vervolgens zijn Duitse collega en tenslotte de eerste minister van GB verbaal aan betreffende die armoede.

http://www.imdb.com/title/tt0443518/

Een leuke film die je nogmaals tot nadenken aanzet en daarom mijn vraag/stelling.

Als vele landen ter wereld zich nu eens achter één megaproject zetten om geld in te zamelen om de hongersnood in de wereld te verbannen, zou men dan niet echt een verschil kunnen maken. Alle armoede doen verdwijnen, zal wel nooit echt lukken, maar als wij als burgers die maandelijks hun loon ontvangen daar nu eens 1-maal ongeveer 2% van zouden afstaan om de armoede te bestrijden. Voor iemand die € 1500 verdiend per maand zou dat op € 30 komen.

Als we nu zoveel mogelijk mensen in Europa, Rusland, Amerika, Australië en andere 'rijkere' landen met zo één megaproject kunnen mobiliseren, zouden we dan niet al een bedrag hebben waar we véél levens mee kunnen redden?

Het grote probleem is dat blijkbaar velen gewoon ongevoelig zijn voor de miserie van anderen. Toen er werd geld ingezameld voor de Tsunami-slachtoffers destijds, vertelde een van mijn beste vrienden me simpelweg dat hij al meer dan genoeg belastingen betaalde. Zelf een sms-je van 1 € lachte hij weg. En dat moet je dan horen van iemand die mss wel € 2000/maand verdiend, elk jaar (meerdere keren) op vakantie gaat, en zich alles koopt wat zijn hartje verlangt. Kortom egoisme ten top als je het mijn vraagt.

Berichten: 131

Re: Armoede in de wereld - The girl in the Caf

robindr schreef:Gisteren op canvas een film gezien over de voorbij G8-top.  

Het verhaal gaat over een kabinetsmedewerker van de minister van Financiën van Groot-Brittanië die op een dag in een café tijdens het drinken van een koffie een jongere vrouw ontmoet. Aangezien hij vrijgezel is en zij toch niets beter voor handen heeft, nodigt hij haar uit om mee naar Reykjavik te gaan waar een G8-top plaatsvind en onder andere de milleniumdoelstelling worden besproken.

De vrouw heeft van de materie in kwestie aanvankelijk geen benul, maar eens ze die kent valt ze eerst de Britse minister van Financiën, vervolgens zijn Duitse collega en tenslotte de eerste minister van GB verbaal aan betreffende die armoede.

http://www.imdb.com/title/tt0443518/

Een leuke film die je nogmaals tot nadenken aanzet en daarom mijn vraag/stelling.

Als vele landen ter wereld zich nu eens achter één megaproject zetten om geld in te zamelen om de hongersnood in de wereld te verbannen, zou men dan niet echt een verschil kunnen maken. Alle armoede doen verdwijnen, zal wel nooit echt lukken, maar als wij als burgers die maandelijks hun loon ontvangen daar nu eens 1-maal ongeveer 2% van zouden afstaan om de armoede te bestrijden. Voor iemand die € 1500 verdiend per maand zou dat op € 30 komen.  

Als we nu zoveel mogelijk mensen in Europa, Rusland, Amerika, Australië en andere 'rijkere' landen met zo één megaproject kunnen mobiliseren, zouden we dan niet al een bedrag hebben waar we véél levens mee kunnen redden?
Uit welke concrete onderdelen zou zo'n megaproject dan moeten bestaan?
Het grote probleem is dat blijkbaar velen gewoon ongevoelig zijn voor de miserie van anderen. Toen er werd geld ingezameld voor de Tsunami-slachtoffers destijds, vertelde een van mijn beste vrienden me simpelweg dat hij al meer dan genoeg belastingen betaalde. Zelf een sms-je van 1 € lachte hij weg. En dat moet je dan horen van iemand die mss wel € 2000/maand verdiend, elk jaar (meerdere keren) op vakantie gaat, en zich alles koopt wat zijn hartje verlangt. Kortom egoisme ten top als je het mijn vraagt.
Ik denk dat egoïsme van de rijken maar één oorzaak is, misschien niet eens een heel belangrijke.

Gebruikersavatar
Berichten: 207

Re: Armoede in de wereld - The girl in the Caf

Uit welke concrete onderdelen zou zo'n megaproject dan moeten bestaan?
Mja ni vraag je me iets. Iemand met creatieve ideeën? :roll:
Ik denk dat egoïsme van de rijken maar één oorzaak is, misschien niet eens een heel belangrijke.
Zeker niet de enige idd. Maar toch wel een belangrijke. Maar natuurlijk spelen cultuur, religie, plaatselijke politiek ook een zeer belangrijke rol.

Berichten: 108

Re: Armoede in de wereld - The girl in the Caf

Mja ni vraag je me iets. Iemand met creatieve ideeën? :roll:
Afrika massaal als 'kansloze bijstandscontitent' zien en iedere jaar grote vrachten graan- en voedseloverschotten naar verschepen. Dan verban je de honger wel (maar dit wordt al gedaan).

Betere oplossing lijkt me echter niet langer onze landbouwindustrie te steunen en goedkoop voedsel in afrika te dumpen. Verder ook geen regeringen meer ondersteunen maar hoogstens particuliere/commerciele initatieven.

Verder zijn er nu al Nederlanse/Europese boeren die in Kenia of andere Afrikaanse landen succesvol bedrijven opzetten, om goedkoop voedsel te produceren. Dat is goed voor zowel Europese economie als economie van het Afrikaanse land. Die afrikaanse landen en thuisblijvenden Europeanen moeten zich dan alleen wel van (omgekeerd-dan-tradioneel) racisme onthouden.
(-% Twistedmind %-)

Gebruikersavatar
Berichten: 7.224

Re: Armoede in de wereld - The girl in the Caf

Als vele landen ter wereld zich nu eens achter één megaproject zetten om geld in te zamelen om de hongersnood in de wereld te verbannen, zou men dan niet echt een verschil kunnen maken.
Geld inzamelen alleen lost het probleem niet op. De meeste landen waarin hongersnood verkeert verkeren in een burgeroorlog. En het sturen van VN soldaten alleen is niet de oplossing. We hebben in Somalie (1993 ?) al gezien hoe dingen kunnen lopen. Verder zit je ook nog met logistieke problemen. Wij hebben hier een goede infrastructuur, maar dat is daar niet het geval.
Het grote probleem is dat blijkbaar velen gewoon ongevoelig zijn voor de miserie van anderen. Toen er werd geld ingezameld voor de Tsunami-slachtoffers destijds, vertelde een van mijn beste vrienden me simpelweg dat hij al meer dan genoeg belastingen betaalde. Zelf een sms-je van 1 € lachte hij weg. En dat moet je dan horen van iemand die mss wel € 2000/maand verdiend, elk jaar (meerdere keren) op vakantie gaat, en zich alles koopt wat zijn hartje verlangt. Kortom egoisme ten top als je het mijn vraagt.
Enig idee hoeveel van jouw geschonken geld uiteindelijk is besteed aan de slachtoffers van de tsunamiramp? Er is indertijd een heel hoop geld geschonken, maar als je nu langs de kustlijnen van Sri Lanka of Atjeh loopt, dan is er nog niet veel veranderd ten opzichte van anderhalve jaar geleden. Nederlandse hulporganisaties hebben gezegt bepaalde projecten ogezet te hebben (school bouwen etc..), maar achteraf bleek dat zo'n project niet eens bestond. De enigen die baat bij de Tsunami hebben gehad zijn de hulporganisaties zelf en een aantal corrupte ambtenaren in de getroffen landen. Misschien is het verstandig om de volgende keer af te vragen waar en hoeveel van jouw donatie daadwerkelijk terechtkomt bij de mensen komt die dit nodig hebben.
If I have seen further it is by standing on the shoulders of giants.-- Isaac Newton

Gebruikersavatar
Berichten: 792

Re: Armoede in de wereld - The girl in the Caf

robindr, je bedoelingen lijken nobel, maar ik denk eigenlijk dat er wel al zeer veel wordt gegeven door de rijkere landen, ik vraag me af of we niet ook es met de vinger moeten wijzen naar de ontwikkelingslanden

Er zijn milities die de mensen terroriseren, en verjagen van hun velden, zodat ze verloederen. Ook is er in sommige landen geen werkmentaliteit. Zo is er nu een serie op Eén, waarin een Vlaamse televisiemaakster de familie van haar geadopteerde Keniaanse kindje opzoekt "De moeder van mijn dochter". Veel mannen doen bijna niets, en staan maar al te graag hun kinderen af, veel kinderen worden op hun tiende op straat gezet. Die adoptiemoeder zegt het ook letterlijk : Tradities moeten misschien eens gebroken worden, in plaats van gerespecteerd.

Kijk naar Zimbabwe, waar Mugabe blanke boeren onteigende zonder compensatie. Je kan je afvragen of die koloniale blanke boeren er ooit recht hadden op grond, maar wat gebeurt er nu de laatste jaren? Er gebeurt niks op die gronden, men werkt er niet op en nu gaat het land een enorme hongercrisis door.

Ik zeg niet dat we geen geld moeten geven, maar ik denk niet dat als de mentaliteit verandert, je van Afrika een welvarend continent kan maken.

Nog iets :er zijn zeer veel goed opgeleide Afrikanen die op onze arbeidsmarkt een kans maken..die grijpen ze dan ook, omdat ze begrijpen dat het leven hier veel beter is, maar ondertussen blijft hun eigen land achter.

Re: Armoede in de wereld - The girl in the Caf

Met geld te geven aan arme landen help je ze niet vooruit,juist het tegendeel is waar.Men moet een mentaliteitsverandering bereiken in die landen,ze leren op eigen benen staan.In Africa is het in hoofdzaak de vrouw die werkt en de man die van vrouw tot vrouw vlinderd en overal een graantje mee pikt.Zolang gave en goed uit de lucht komen te vallen zal ie nooit een klop doen.Van het loon die aan de zwarte in Congo door de blanke werd betaald zag de vrouw nooit een cent.Als die werkten,was het voor zich zelf.Hun twee a drie echtgenoten moesten hun plan trekken met hun omvangrijke kroost.Waarom werken,de dieren in de brousse werken ook niet,en ze leven ook.

Zo voor ik twee percent van mijn loon zou afgeven,zou ik eerst eens goed nadenken.Wedden dat dat geld naar een Zwitserse bankrekening gaat!Ik heb geen zin om de hotelrekeningen van het Hilton hotel of het Sheraton hotel in Brussel te helpen betalen.We gaven eens twintig nieuwe terreinwagens aan de Congolezen en uit dankbaarheid lieten ze ons invoerrechten betalen.

Gebruikersavatar
Berichten: 207

Re: Armoede in de wereld - The girl in the Caf

Geld inzamelen alleen lost het probleem niet op. De meeste landen waarin hongersnood verkeert verkeren in een burgeroorlog. En het sturen van VN soldaten alleen is niet de oplossing. We hebben in Somalie (1993 ?) al gezien hoe dingen kunnen lopen. Verder zit je ook nog met logistieke problemen. Wij hebben hier een goede infrastructuur, maar dat is daar niet het geval.
Inderdaad, geld inzamelen alleen om voedsel te kopen is niet de oplossing. Maar zoals je zelf aangeeft kan het geld worden besteed aan een goede infrastructuur, degelijk schoolsysteem, ziekenhuizen, ... en vooral aan westerse know-how .
Enig idee hoeveel van jouw geschonken geld uiteindelijk is besteed aan de slachtoffers van de tsunamiramp?
Das de eeuwig discussie natuurlijk. Ik ga er toch nog steeds van uit dat als ik mijn geld aan het Rode Kruis, Artsen zonder grenzen, Oxfam en soortgelijke organisaties doneer er toch wel effectief iets wordt mee gedaan voor de plaatselijke bevolking. Natuurlijk zal er ook een deel gaan aan de logistiek en infrastructuur en aan weddes maar daar heb ik ook geen probleem mee.

Misschien blijft er geld kleven aan handen waar het niet is voor bedoeld, maar zeggen dat de geldinzamel-akties voor bvb de Tsunami in Zuid-Oost Azië niets (of niet veel) voor de getroffen mensen hebben opgeleverd is volgens mij ook niet echt juist.
robindr, je bedoelingen lijken nobel, maar ik denk eigenlijk dat er wel al zeer veel wordt gegeven door de rijkere landen, ik vraag me af of we niet ook es met de vinger moeten wijzen naar de ontwikkelingslanden
Inderdaad, daarom ook dat er zeker in goede opleiding moet worden geinvesteerd.

Niks nieuws onder de zon natuurlijk, instabiele regimes en slechte opleiding weinig know-how zijn wsl te grootste reden dat er elke x aantal seconden een kind aan ondervoeding of ziekte sterft.

En wij westerlingen kunnen effectief hier iets aan veranderen als we het echt willen.
Met geld te geven aan arme landen help je ze niet vooruit,juist het tegendeel is waar.Men moet een mentaliteitsverandering bereiken in die landen,ze leren op eigen benen staan.
Dus laat ons investeren in goede scholen, universiteiten

Reageer