Springen naar inhoud

Waarom bestaat de dood eigenlijk?

• Log in om te kunnen reageren

Azam

Azam

• 0 - 25 berichten
  • 2 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 12 april 2006 - 14:52

Ik moet een opdracht voor levensbeschouwing doen met als onderwerp ''de dood''
en de hoofdvraag is: Waarom bestaat de dood eigenlijk?

Wat is het filosofische antwoord op deze vraag?

Ik zou het erg op prijs stellen als jullie me links met info geven waardoor ik deze vraag kan beantwoorden.

Alvast bedankt.

Ciao,

Azam

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Eddy the Eagle

Eddy the Eagle

• 0 - 25 berichten
  • 11 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 12 april 2006 - 15:12

Ik begrijp dat je het hoofdzakelijk in de filosofische hoek zoekt. Theologisch kan ik je beantwoorden maar je doelt specifiek op een filosofisch antwoord. Ik denk dat een filosofisch antwoord is dat dood nodig is voor vooruitgang en voor verniewing. Hoe ouder iemand wordt hoe verstokter en minder open voor vernieuwing op alle tereinen.

PS als het over levensbeschouwing gaat mag je ook theologie meenemen en dan is wellicht mijn theorie over redding interessant voor je:
http://www.wetenscha...d=170116#170116

Rogier

Rogier

• >5k berichten
  • 5679 berichten
  • VIP

Geplaatst op 12 april 2006 - 15:36

Altijd lastig, dit soort vragen, want voordat je hem kunt beantwoorden moet je eerst even goed definiŽren wat je eigenlijk vraagt. En dat valt al niet mee in dit geval.

Wat noem jij "de dood"?
In theory, there's no difference between theory and practice. In practice, there is.

peterA

peterA

• >250 berichten
  • 672 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 12 april 2006 - 15:52

Hoe ouder iemand wordt hoe verstokter en minder open voor vernieuwing op alle tereinen.

Dit is een van de grote verstokte gemeenplaatsen in de ontwikkelingspsychologie die door onderzoek zijn weerlegd,ik denk dat ene Palmer een soort quiz van 15 vragen heeft samengesteld die er nog enkele belicht.

VG Peter
huh?

Dalton

Dalton

• >250 berichten
  • 808 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 12 april 2006 - 16:35

Waarom we dood gaan?
Ik denk dat dit aan de hand van de evolutie theorie wel te verklaren is.

Een soort die niet dood gaat zal ook niet verder evolueren.
Iedere trage verandering zal deze soort fataal worden.
De soort kan zich immers niet aanpassen aan een teperatuur stijging van 10 graden in 1000 jaar.

peterA

peterA

• >250 berichten
  • 672 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 12 april 2006 - 22:13

Waarom we dood gaan?

De soort kan zich immers niet aanpassen aan een teperatuur stijging van 10 graden in 1000 jaar.

Interessante invalshoek,hoe langer het individu leeft hoe minder de genetisch-evolutieve aanpassingsmogelijkheden van de soort.goed gezien Dalton
huh?

majstro

majstro

• >100 berichten
  • 131 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 13 april 2006 - 14:34

Waarom we dood gaan?

Interessante invalshoek,hoe langer het individu leeft hoe minder de genetisch-evolutieve aanpassingsmogelijkheden van de soort.goed gezien Dalton

Misschien is het in dit opzicht significant dat sommige lang levende dieren zoals krokodillen en schildpadden al miljoenen jaren nauwelijks veranderd zijn.

zpidermen

zpidermen

• >1k berichten
  • 1623 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 13 april 2006 - 17:08

Waarom we dood gaan?

En dit is natuurlijk weer volstrekt belachelijk... Bij de evolutietheorie draait het immers om survival of the fittest. Ik heb altijd gedacht dat het bij de evolutietheorie om overleven ging, en niet om doodgaan... :roll:
Beter kaal als geen haar want een kip snurkt

peterA

peterA

• >250 berichten
  • 672 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 13 april 2006 - 17:36

Waarom we dood gaan?

En dit is natuurlijk weer volstrekt belachelijk... Bij de evolutietheorie draait het immers om survival of the fittest. Ik heb altijd gedacht dat het bij de evolutietheorie om overleven ging, en niet om doodgaan... :roll:

Evolutie gaat in essentie om het overleven van de soort,niet van het individu (zie altruisme)
Het afsterven van een individu kan de soort voordeel opleveren
huh?

zpidermen

zpidermen

• >1k berichten
  • 1623 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 13 april 2006 - 19:29

Waarom we dood gaan?

Evolutie gaat in essentie om het overleven van de soort,niet van het individu (zie altruisme)

Kun je een voorbeeldje geven in het geval van de mensheid..? Ik zit meteen aan het syndroom van Down te denken, maar dat voorbeeldje gaat natuurlijk niet op, want als je iedereen afmaakt die het syndroom van Down heeft, levert dat nog steeds geen voordeel op voor de mensheid.

Valaly

Valaly

• 0 - 25 berichten
  • 7 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 13 april 2006 - 20:16

volgens sommige filosofen bestaat de dood omdat men anders het leven niet zou waarderen...
tis net zoals je niet weet hoe het voelt om beter te zijn als je nooit ziek bent geweest, gelukkig als je nooit ongelukkig bent geweest, enzovoorts.

peterA

peterA

• >250 berichten
  • 672 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 13 april 2006 - 21:33

Waarom we dood gaan?

Kun je een voorbeeldje geven in het geval van de mensheid..? Ik zit meteen aan het syndroom van Down te denken, maar dat voorbeeldje gaat natuurlijk niet op, want als je iedereen afmaakt die het syndroom van Down heeft, levert dat nog steeds geen voordeel op voor de mensheid.

Scary thoughts
huh?

Apeiron

Apeiron

• >100 berichten
  • 134 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 13 april 2006 - 22:02

volgens sommige filosofen bestaat de dood omdat men anders het leven niet zou waarderen...
tis net zoals je niet weet hoe het voelt om beter te zijn als je nooit ziek bent geweest, gelukkig als je nooit ongelukkig bent geweest, enzovoorts.

Waarom zou je het leven moeten waarderen?
Toeval bestaat niet, er zijn alleen ervaringen

Marco van Woerden

Marco van Woerden

• >250 berichten
  • 477 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 13 april 2006 - 22:02

Bij het stellen van deze vraag wordt impliciet aangenomen dat er Łberhaupt een antwoord is, namelijk dat er een reden is voor het feit dat onze levens eindig zijn. Volgens mij kunnen we rustig stellen dat dit is weggelegd voor de religieuzen onder ons, of voor mensen die het zoeken in een darwinistischere uitleg door het over afsterven van individuen te hebben ten gunste van de soort. Echter, volgens mij bestaat de dood er, omdat we bestaan uit cellen die doodgaan, omdat deze door het delen zijn 'versleten'. Ons lichaam begeeft het gewoon.
'Moeder, is het al nacht?' vraag ik. Maar er is niemand. Ik ben alleen.

zpidermen

zpidermen

• >1k berichten
  • 1623 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 13 april 2006 - 22:22

Echter, volgens mij bestaat de dood er, omdat we bestaan uit cellen die doodgaan, omdat deze door het delen zijn 'versleten'. Ons lichaam begeeft het gewoon.

Welk biologisch/genetisch proces zorgt ervoor dat cellen afsterven? En waarom heeft miljoenen jaren evolutie nog geen verweer tegen het afsterven van cellen gevonden? Immers, als er geen cellen meer afsterven, en er dus geen individuen meer sterven, weet je tenminste zeker dat ook de soort waar de individu deel van uit maakt, blijft voortbestaan. Nu is het telkens maar de vraag of een soort blijft voortbestaan, want ieder individu sterft uiteindelijk... Met ander woorden: het sterven van de individu brengt het voortbestaan van de soort in gevaar.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures