Springen naar inhoud

Vrije NH2 groepen in medicijn giftig?

• Log in om te kunnen reageren

luckyluke

luckyluke

• 0 - 25 berichten
  • 1 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 12 april 2006 - 15:12

Ik heb een vraag over de giftigheid van vrije NH2 groepen in medicijnen. Het gaat over dendrimeren die gebruikt worden voor het EPR effect, om kanker-medicijnen direct naar de tumor te transporteren. Een vrij standaard dendrimeer hiervoor is PAMAM, met enorm veel vrije NH2 groepen. Dit is dodelijk, tenzij deze groepen met acetyl-groepen worden weggewerkt.

Het kankermedicijn zelf, doxorubicine heeft zelf ook een vrije NH2 groep. Omdat deze in z'n eentje is is deze niet zo schadelijk.

Nu mijn vraag, waardoor wordt deze toxiciteit veroorzaakt?

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Miel

Miel

• >100 berichten
  • 106 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 15 april 2006 - 15:45

Hoi Luckyluke,

Volgens mij onstaat de toxiciteit omdat het geneesmiddel wordt gedeamineerd; de aminegroep wordt verwijderd. Aminozuren (hebben ook een aminegroep) worden namelijk op deze wijze afgebroken. Wanneer je de aminegroep eraf haalt, ontstaat ammonium. Ammonium is zeer giftig, maar gelukkig bezit het lichaam over een mechanisme om het om te zetten in ureum, dat uitgescheiden wordt in de urine. Als ik de structuurformule van dendrimeren erbijpak dan zie ik per dendrimeermolecuul echt superveel amines. Dus ik kan me op zich voorstellen dat het systeem die ammonium omzet in ureum snel verzadigd raakt, waardoor ammonium zich ophoopt...? Ik weet het niet zeker hoor, dit bedenk ik zelf :roll: Ik zal het nog wel ff nazoeken of het klopt.
Discovery consists of seeing what everybody has seen and thinking what nobody has thought.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures