Springen naar inhoud

zwembad verwarmen

• Log in om te kunnen reageren

Mikes

Mikes

• 0 - 25 berichten
  • 1 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 12 april 2006 - 16:15

Ik wil een zwembad verwarmen met +- 21000 liter water in, dit dmv zonne-energie. Ik zou een zwarte PE leiding op mijn platformdak leggen en het water erdoor laten circuleren. Wat doe ik best, traag laten doorstromen zodat er een grote opwarming is en klein volume per tijdseenheid is of juist omgekeerd vlugger laten stromen en groter volume (debiet) en een lagere opwarming. vgl vb 10 liter water met 5 laten opwarmen en terugsturen inhet zwembad of 50 liter water 1 warmer terug laten instromen ??

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

wombat

wombat

• >250 berichten
  • 582 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 12 april 2006 - 17:07

Ik wil een zwembad verwarmen met +- 21000 liter water in, dit dmv zonne-energie.  Ik zou een zwarte PE leiding op mijn platformdak leggen en het water erdoor laten circuleren.  Wat doe ik best, traag laten doorstromen zodat er een grote opwarming is en klein volume per tijdseenheid is of juist omgekeerd vlugger laten stromen en groter volume (debiet) en een lagere opwarming.  vgl vb 10 liter water met 5 laten opwarmen en terugsturen inhet zwembad of 50 liter water 1 warmer terug laten instromen ??

Het maakt (weinig) uit, liever snel ciruleren. Als het snel circuleert dan stroomt er altijd koud water door de leiding. De warmte wordt sneller overgedragen.
Bij langzame circulatie is de leiding warmer en de warmte overdracht iets langzamer.
Het eerste wiel was echt niet rond

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44820 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 12 april 2006 - 17:09

sneller laten circuleren kost ook kwadratisch meer pomp-energie :roll:
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

*_gast_zeeman_*

• Gast

Geplaatst op 13 april 2006 - 20:01

Het zou beter zijn met koperen buis in het zwart geschilderd.Koper is een veel betere warmtegeleider.Ik zou een soort radiator bouwen met zo'n 25 stukken buis van 2m en 15mm dik parrallel naast elkaar,uitmondend in twee stukken buis van 22mm.Het hele geval gesoldeerd met tin en in het zwart geschilderd op een zwarte achtergrond.Opwarmen in de dag en de zwemkom afdekken met plastiek in de nacht.Verdamping loopt met je warmte weg.Hoop nu niet van die duizende liters op te warmen in n dag.

stoker

stoker

• >1k berichten
  • 2746 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 16 april 2006 - 14:09

bedenk wel dat koper niet goedkoop is

en het toverwoord is : oppervlakte, hoe meer opp, hoe meer je kan verwarmen

*_gast_zeeman_*

• Gast

Geplaatst op 16 april 2006 - 14:39

Als je moet kijken op de prijs van een 50 meter koperen buis,dan ga je beter naar een publiek zwembad,want dan kun je, je ook geen privaat zwembad permiteren.

Dutch Leek

Dutch Leek

• 0 - 25 berichten
  • 20 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 26 april 2006 - 12:55

Ik zou ook nog eens even kijken naar de bodem. In sommige delen van nederland kun je gebruikmaken van geothermische energie.

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44820 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 26 april 2006 - 16:13

Ik zou ook nog eens even kijken naar de bodem. In sommige delen van nederland kun je gebruikmaken van geothermische energie.

Dat wordt dan een serieus diep zwembad :roll: vertrekkende van een vrijwel constante 10C op ongeveer 10 m diepte neemt die temperatuur toe met gemiddeld voor onze lage landen ca. 3C per 100 m.
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...

*_gast_zeeman_*

• Gast

Geplaatst op 26 april 2006 - 18:12

Op 70m diepte is de temperatuur winter en zomer 15 C.Per 30m dat je dan afdaald neemt de temperatuur met omtrent 1 C toe.Om water te hebben van 30,moet je dus zo'n 520m diep.Energie halen uit de diepte der aarde om hele steden te verwarmen is misschien wel iets voor de toekomst.Olie die komt van op een diepte van 3000m is een zeer warme vloeistof.In de diepe mijnen in Zuid Afrika kun je,je aan het grondwater serieus verbranden.

Raspoetin

Raspoetin

• >1k berichten
  • 3514 berichten
  • VIP

Geplaatst op 26 april 2006 - 20:43

Je kan de bodem van je zwembad ook in een bepaalde kleur verven zodat er warmte wordt geabsorbeerd. Ik dacht ooit dat het een vraag was bij de wetenschapsquiz, maar ik kan die vraag niet meer vinden. Het ging om de keuze tussen een zwarte of een witte (spiegelende) bodem.

De zwarte bodem absorbeert warmte, die dan weer wordt afgestaan aan het water, terwijl de spiegelende bodem het licht voor de tweede keer door het water stuurt (omhoog). En van deze twee opties is/was de beste. Theoretisch zal er best iets van waar zijn, maar ik denk zelf dat je er in de praktijk weinig van zal merken. Doe er mee wat je wilt :wink:
I'm not suffering from insanity - I'm enjoying every minute of it!!

DePurpereWolf

DePurpereWolf

• >5k berichten
  • 9240 berichten
  • VIP

Geplaatst op 01 mei 2006 - 02:12

Het probleem van een zwart zwembad is dat je het niet af kunt zetten. Dus als het heet is, wordt het een kookplaat.
Ik weet neit wat een PE leiding is, maar ik zou een koperen (goed geleidende) slang van leidingen op een zwarte plaat op het dak leggen, dus een zonneboiler. Die kopere leiding kun je eventueel zwart verfen, maar niet te dik, anders isoleert het. Wat helemaal beter werkt is om het geheel af te schermen met glas zo dat de wind het niet kan koelen.

Ik zou zo'n ding ook op het dakleggen zodat je het kan draaien naar de zon, en dat het uit het zicht is. Maak een goed geisoleerde aansluiting van dak naar zwembad en een normale pomp. Ik zou mijn eigen niet zo druk maken over de snelheid van het pompen.

Het maakt niet zo veel uit, maar als je te snel gaat er te veel energie verloren omdat de koperen leidingen afkoelen, als je te langzaam gaat kan het water uit de leiding te warm aanvoelen wat niet zo fijn is. Ik denk dat je veel op het internet kunt vinden van maak je eigen zonne-boiler, dat is namelijk wat je probeert te doen.

klazon

klazon

• >5k berichten
  • 6607 berichten
  • Pluimdrager

Geplaatst op 01 mei 2006 - 13:41

.... maar ik zou een koperen (goed geleidende) slang van leidingen op een zwarte plaat op het dak leggen, dus een zonneboiler. Die kopere leiding kun je eventueel zwart verfen, maar niet te dik, anders isoleert het. Wat helemaal beter werkt is om het geheel af te schermen met glas zo dat de wind het niet kan koelen.

Je beschrijft hier precies de gangbare constructie van een zonnecollector. :roll:

PE staat voor Poly Ethylene, een kunststof.

klazon

klazon

• >5k berichten
  • 6607 berichten
  • Pluimdrager

Geplaatst op 01 mei 2006 - 13:53

Ik kwam ergens nog een aardig ideetje tegen. In plaats van een zonnecollector moeizaam in elkaar te gaan solderen van koperen buis op een basisplaat kun je ook een zwart geschilderde radiator nemen.

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44820 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 01 mei 2006 - 14:33

De Purpere Wolf schreef:

Ik zou mij niet zo druk maken over de snelheid van het pompen.  
Het maakt niet zo veel uit, maar als je te snel gaat er te veel energie verloren omdat de koperen leidingen afkoelen

Dat laatste is de wereld op zijn kop, DPW. Het is juist de bedoeling dat die koperen leidingen afkoelen, door hun warmte af te staan aan dat water. Wat dat betreft, hoe groter het debiet van het "koel"water, en hoe lager de temperatuur van dat "koel"water, hoe hoger het percentage van de instralingsenergie dat er in waterwarmte wordt omgezet.
Echter, grote debieten kosten ook pompenergie, en tenzij dat pompje op zonne-energie draait (waarom niet eigenlijk, als het donker is hoeft het toch niet te draaien) kost dat klauwen vol energie(=geld).
Met andere woorden, er moet een berekening te maken zijn voor een ideaal temperatuurverschil over het zonnepaneel afgezet tegen de pompkosten. Hoe hoger de pompkosten, hoe hoger de ideale temperatuur van het paneel.

DePurpereWolf

DePurpereWolf

• >5k berichten
  • 9240 berichten
  • VIP

Geplaatst op 01 mei 2006 - 14:41

De Purpere Wolf schreef:

Ik zou mij niet zo druk maken over de snelheid van het pompen.  
Het maakt niet zo veel uit, maar als je te snel gaat er te veel energie verloren omdat de koperen leidingen afkoelen

Dat laatste is de wereld op zijn kop, DPW. Het is juist de bedoeling dat die koperen leidingen afkoelen, door hun warmte af te staan aan dat water.

Zoals ik al zei maakt het niet veel uit, maar als je het er te snel doorheen pompt zul je geen temperatuurverschil opmerken omdat het water geen tijd heeft om op te warmen, het temperatuursverschil zit hem dan in het koper waarbij de buitenste laag warm is en de binnenste laag koud. Je wilt dat het water opwarmt en daarvoor heb je tijd nodig.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures