Springen naar inhoud

Spinnenweb materiaal

• Log in om te kunnen reageren

• Gast

Geplaatst op 20 augustus 2004 - 18:47

Ik had ergens gelezen dat sommige spinnenwebben heel elastisch en toch heel sterk zijn. Wetenschappers gingen geiten het gen geven voor het maken van spinnewebdraden en die werden daardoor geproduceerd in de melk van de geiten. Voorderest weet ik het niet meer zo goed.
Kan iemand mij meer informatie geven over de specificaties van het spinneweb materiaal (ik dacht iets van 2 keer zo sterk als kevlar) en over hoe het precies geproduceerd wordt? En wanneer ze dat willen verkopen ofzo?

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

tettha

tettha

• >100 berichten
  • 106 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 20 augustus 2004 - 20:06

ik dacht altijd dat het van zijde was, net als bij een zijderups. alleen maken spinnen het aan.

• Gast

Geplaatst op 20 augustus 2004 - 22:17

Zijde is ook heel sterk, maar dat spinneweb spul is nog wat sterker.

• Gast

Geplaatst op 26 september 2004 - 19:46

Ik heb eens gelezen dat draad gesponnen uit spinnerag zeer sterk en bijzonder licht is.Het wordt dan ook gebruikt voor de ophanging van zr gevoelige instrumenten.Seismografen?

Lala

Lala

• >1k berichten
  • 3149 berichten
  • VIP

Geplaatst op 29 september 2004 - 13:27

Spinnedraad bestaat uit complexe eiwitmoleculen, die hard worden zodra ze in aanraking komen met lucht. Het is loeisterk, idd, 100 maal zo sterk als een staaldraad van dezelfde dikte.

Het voorraad-vaatje eiwit zit gewoon bij de spin in de buik.
Appareo decet nihil munditia?

• Gast

Geplaatst op 21 januari 2005 - 16:35

Wij doen onze profielwerkstuk over de kracht van spinnendraad.
Het is inderdaad zo dat er geexperimenteerd wordt met geiten die melk produceren waarin eiwitten zitten voor de synthese van spinrag.
Zo kunnen we spinrag aftappen en gebruiken voor heel veel dingen. Het is namelijk extreem sterk, zoals jullie waarschijnlijk al doorhadden.

• Gast

Geplaatst op 22 januari 2005 - 13:31

Ook wij hebben voor ons pws de sterkte van spindraad onderzocht. Spindraad bestaat f uit keratine, f uit fybroine. Welke van de twee het is, hebben wij niet kunnen vinden.
Doordat de spin een eiwit onder hoge druk door een smal buisje (de spintepel) 'pompt', komen de moleculen achter elkaar te liggen. Door de hoge druk waaronder het geproduceerd wordt, verhardt de stof zich tot een vezelachtige kristalstructuur, mede doordat er een sterke covalente binding ontstaat (dit staat geloof ik ook in het artikel over de geiten). Nu is de stof gepolymeriseerd tot f keratine f fybrone.
De vezelachtige kristalstructuur ligt in een rubberachtige massa, waardoor een spinragdraad erg rekbaar wordt. Als je namelijk aan de draad trekt, worden de vezels uit elkaar getrokken en vangt de rubberachtige massa de uitrekking op. De moleculen worden nu op een lijn getrokken, maar doordat de moleculen zelf terug willen naar hun oude positie, ontstaat er een enorme rekbaarheid.

Spindraad bestaat voor bijna 100% uit eiwit. Spindraden bevatten in ieder geval drie stoffen die werken als conserveringsmiddel: pyrolidine, kaliumwaterstoffosfaat en kaliumnitraat. Deze dienen respectievelijk als middel tegen indroging (pyrolidine is wateraantrekkend), schimmel en bacteriegroei (Kaliumwaterstoffosfaat zorgt voor een lage pH), en bescherming tegen uiteenvalling.
Doordat de spin telkens opnieuw over zijn web loopt en de draden goed verzorgt, voorkomt hij dat de polymeer zijn sterkte verliest.

Spindraden zijn meestal maar 0,15 micrometer dik. De dunste gemeten draad is slechts 0,02 micrometer. Wij kunnen ze toch zien, doordat het zonlicht gereflecteerd wordt.
Een spinnendraad kan 30% tot 40% uitgerekt worden, dit in tegenstelling tot staal, dat maar 8% uitgerekt kan worden. Nylon kan 20% uitgerekt worden.

In theorie hebben wij gevonden dat een draadje spinrag ongeveer 100 gram zou moeten kunnen dragen, 1N dus. Uit onze proeven bleek dat een spinragdraad (wij hebben de buitenste draden, de draden van de ‘driehoek’ van het web, waarmee het web vastzit aan de struiken gemeten, deze zijn het sterkst) echter 0,1N kon dragen. Dit is natuurlijk gemiddeld genomen. Webben konden zo’n 1,5N dragen.
Uit onze proeven is wel gebleken dat de sterkte van een spinnenweb van meerdere factoren afhangt. Zo speelt het aantal aanknopingspunten, waar de draden van het web samenkomen, een rol. Over het algemeen bleek hoe meer aanknopingspunten, hoe sterker het web. Verder bleek dat hoe groter het web, hoe minder ver hij in verhouding was uit te rekken en hoe minder kracht hij in verhouding kon dragen. Dit geldt ook voor een draad. Hoe langer hij is, hoe minder kracht hij in verhouding kan dragen.

Afgekeken van de spinnen, wordt tegenwoordig polyethyleen gemaakt. Dit is het spul dat in boterhamzakjes enzo zit. Door het door smalle gaatjes te persen, blijkt het enorm sterk te worden. En draadje kan dan 60 kilo aan. Dit wordt (in de toekomst) gebruikt bij reddingswerkzaamheden. Ik geloof dat dan 10 van deze draden in elkaar worden gedraaid en zo kunnen mensen worden opgetakeld.

Zo blijkt maar weer, spinnen zijn wonderlijke dieren.

Sorry voor het verschrikkelijk lange verhaal :shock: Hopelijk heb je er iets aan :?:

Het artikel van de geiten staat trouwens op www.delta.tudelft.nl/archief/j31/n15/10320
Verder is er een aflevering geweest van noorderlicht van de vpro, wat ging over spinnendraad. Er was een man in engeland geloof ik die spinnen liet spinnen en de draden uit hun achterlijf 'trok'. Deze draden wond hij op een klosje en vola, hij had sterk draad. Ik weet verder alleen niet meer hoe dit zat.
Wil je nog meer weten over spinnen, kijk over een hele tijd dan eens hier: www.spiderseekers.tk Dit is de site van ons profielwerkstuk. Op het moment staat hier niets op, maar de bedoeling is dat hij nog bijgewerkt zal worden.

• Gast

Geplaatst op 08 februari 2005 - 15:10

Spindraad is een buitengewoon materiaal dat zijn eigenschappen nog niet volledig heeft prijs gegeven. Het bijzondere van spindraad is zijn enorme sterkte. Een spindraad met de dikte van een potlood zou een op volle snelheid vliegende Boeing 747 kunnen stoppen.

gevonden op : http://www.xs4all.nl...d/webdraad.html

beste geinige info dacht ik zo

Veertje

Veertje

• >5k berichten
  • 6713 berichten
  • VIP

Geplaatst op 08 februari 2005 - 23:36

In Beieren (D) heeft men twee manieren ontwikkeld om d.m.v. gentechnologie spinrag te produceren. Een manier m.b.v rupsen (inbrengen van gen met behulp van virus) en een manier m.b.v. bacterin.
Zie: http://www.pst.fraun...ilk_TA_engl.pdf (patent 2005) en http://www.spiegel.d...,329671,00.html (nieuwsbericht 26 november 2004). Sorry, kon niets in het Nederlands vinden.

BioLog

BioLog

• >100 berichten
  • 116 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 09 februari 2005 - 21:17

Ik heb in het wetenschappelijk tijdschrift 'Current Biology' ooit een artikeltje gelezen over een Duits-Israelische onderzoeksgroep die een spinrag in een petrischaal wisten te maken. Voor meer details moet je dat artikel maar eens opzoeken. Anders kun je een poging wagen op mijn bioforum. www.biolog.nl Daar staat zeker een verwijzing. Succes.
BioLog.nl Life Sciences and BioNews

• Gast

Geplaatst op 10 februari 2005 - 22:01

is het mss mogelijk om over dit onderwerp (spinweefsel, ...) meer informatie te krijgen of handige ardessen. ik zou het namelijk graag in mijn monografie verwerken
mvg

Klintersaas

Klintersaas

• >5k berichten
  • 8614 berichten
  • VIP

Geplaatst op 01 september 2007 - 18:09

Informatie is in de bovenstaande berichten voldoende te vinden. Nog een extra link die accurate informatie biedt over dit onderwerp is hier te vinden.

Geloof niet alles wat je leest.

Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures