werking proef met fotoroldoosje

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Berichten: 1

werking proef met fotoroldoosje

ik weet niet of mijn vraag in het juiste onderdeel is geplaatst maar ik zal ze toch stellen.

Ik heb ergens eens een proef gezien met behulp van een fotoroldoosje.

De proef ging als volgt.

In het midden van doosje zit een ijzerdraadje door zodat het doosje kan draaien ronde dat ijzerdraadje (deksel kan onderaan of bovenaan gedraaid worden). In het deksel is een gaatje gemaakt en ook in de bodem is een gaatje gemaakt.

Nu wordt dit doosje in water ondergedompeld aan de bovenkant komen er luchtbellen uit. Op een bepaald ogenblik draad het doosje op eigenkracht en komen aan de andere kant nog enkele belletjes uit. Hierna blijft doosje gewoon in het water zonder beweging. Als het doosje uit het water wordt gehaald komt er onderaan water uit. Op een bepaald moment draait het doosje terug op eigen kracht en komt er uit het onderste gaatje nog een klein beetje water. Daarna beweegt het niet meer.

Het is gelijk welke kant er onder water eerste beneden zit of boven. In beide gevallen doet dit doosje dit.

Weet iemand hoe dit werkt? En hoe je dit zelf kan maken?

Groetjes

Berichten: 582

Re: werking proef met fotoroldoosje

wanny schreef:ik weet niet of mijn vraag in het juiste onderdeel is geplaatst maar ik zal ze toch stellen.

Ik heb ergens eens een proef gezien met behulp van een fotoroldoosje.

De proef ging als volgt.

In het midden van doosje zit een ijzerdraadje door zodat het doosje kan draaien ronde dat ijzerdraadje (deksel kan onderaan of bovenaan gedraaid worden). In het deksel is een gaatje gemaakt en ook in de bodem is een gaatje gemaakt.

Nu wordt dit doosje in water ondergedompeld aan de bovenkant komen er luchtbellen uit. Op een bepaald ogenblik draad het doosje op eigenkracht en komen aan de andere kant nog enkele belletjes uit. Hierna blijft doosje gewoon in het water zonder beweging. Als het doosje uit het water wordt gehaald komt er onderaan water uit. Op een bepaald moment draait het doosje terug op eigen kracht en komt er uit het onderste gaatje nog een klein beetje water. Daarna beweegt het niet meer.

Het is gelijk welke kant er onder water eerste beneden zit of boven. In beide gevallen doet dit doosje dit.

Weet iemand hoe dit werkt? En hoe je dit zelf kan maken?

Groetjes
Misschien door overdracht van impuls, net zoals in een draaikolk die onstaan is door een goorsteen te laten leeglopen.
Het eerste wiel was echt niet rond

Reageer