Springen naar inhoud

[scheikunde] titratie willekeurige stof uit bacardi breezer

• Log in om te kunnen reageren

Thomas_W

Thomas_W

• 0 - 25 berichten
  • 10 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 12 april 2006 - 21:56

Hallo allemaal. Ik moet een PO doen voor scheikunde waarvoor ik een stof moet kiezen in Bacardi Breezer en met behulp van titratie achterhalen hoeveel van die stof er in de breezer zit. Ik gebruik Bacardi Breezer light (doorzichtig). De 2 logische keuzes zijn citroenzuur en alcohol. Ik zat te denken aan citroenzuur maar mijn leraar dacht aan alcohol. Dit heb ik geprobeerd m.b.v. een paarse vloeistof (Ik ben even vergeten wat het was sorry) maar dit werkte niet omdat door een nevenreactie de paarse stof soieso ontkleurde. Weet iemand misschien een stof waarmee ik het wel kan proberen? En in geval van citroenzuur ook hoe? Want dat is een drievoudig zuur en ik weet niet hoe ik dat zou moeten doen. Help mij alstublieft want zelfs mijn oom (redelijk bekend (bio)chemicus Sven Warnaar) wist geen antwoord. Dank jullie wel.

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Wouter_Masselink

Wouter_Masselink

• >5k berichten
  • 8252 berichten
  • VIP

Geplaatst op 13 april 2006 - 00:56

alcohol is eenvoudig enzymatisch te bepalen middels alcoholdehydrogenase (ADH), het probleem hierbij is dat je geen titratie gebruikt.
"Meep meep meep." Beaker

leen

leen

• >250 berichten
  • 288 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 13 april 2006 - 09:55

als citroenzuur een drieaardig zuur is kan je het misschien titreren met NaOH.
de pk waarden zijn
(pK1 =3.128; pK2 = 4.761; pK3 = 6.396)
maar dan moet je nog de titratiecurve berekenen om na te gaan welke indicator je moet gebruiken dat lijk me niet zo gemakkelijk.miischie vind je iets daarover in binas misschie fenolftaleine
ofwel moet je de titratie potentiometrisch volgen
misschien heb je iets aan de titratie fofsorzuur en NaOH fosforzuur is ook een driewaardig zuur.
daarvoor kijk je eens op
http://www.thuisexpe...latritratie.htm

leen

leen

• >250 berichten
  • 288 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 13 april 2006 - 10:06

kijk ook eens op
http://www.sou.edu/c...p01/cithelp.htm

reactie
H3Cit(aq) + 3 NaOH(aq) geeft Na3Cit(aq) + 3 H2O

of titratie van citroenzuur in 7-up
http://oxygen.chem.u...s/titration.pdf

Wouter_Masselink

Wouter_Masselink

• >5k berichten
  • 8252 berichten
  • VIP

Geplaatst op 13 april 2006 - 10:25

gebruik alsjeblieft geen indicator, gebruik gewoon een motorburet en een pH-meter, dan kan het gewoon niet fout gaan.

het probleem van een titratie van een mengsel is dat je niet weet of je te maken hebt met storende factoren. Dat moet je eerst goed uitzoeken wil hiermee verder gaan.
"Meep meep meep." Beaker

Mrtn

Mrtn

• >1k berichten
  • 4220 berichten
  • VIP

Geplaatst op 13 april 2006 - 10:58

Misschien is het leuk om de invloed van de koolzuur in de Breezer op de pH te achterhalen. Bufferwerking?
Of course, the theory of relativity only works if you're going west.
-Calvin-

Thomas_W

Thomas_W

• 0 - 25 berichten
  • 10 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 13 april 2006 - 22:38

Hey allemaal. Heel erg bedankt voor jullie reacties! Ik ben er ontzettend mee geholpen. Hopelijk gaat het lukken morgen. Dank jullie wel.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures