Synthese van kaliumtetra-oxalaat-2-hydraat C4H3KO8.2H2O

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 22

Synthese van kaliumtetra-oxalaat-2-hydraat C4H3KO8.2H2O

Ik vraag me af hoe ik kaliumtetra-oxalaat-2-hydraat kan maken. De stof kopen is natuurlijke de makkelijkste optie, maar ik moet het zelf maken. Van google ben ik niet wijzer geworden.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.220

Re: Synthese van kaliumtetra-oxalaat-2-hydraat C4H3KO8.2H2O

kaliumtetra-oxalaat-2-hydraat
Of dihydraat? De notatie is meestal: .2H2O (zoals je in de onderwerpregel doet) of 'dihydraat'. Gezien je in je post de naam van het molecuul uitschrijft, zou ik voor dihydraat gaan. Dat even een beetje zeurderig over de notatie :roll:

Weet je nog helemaal niets of heb je al wel aanknopingspunten? Uitgangsstoffen?

Vul C4H3KO8 in op Chemfinder voor wat meer inzicht in het molcuul, als je bijvoorbeeld nog niet weet hoe het eruit ziet (gezien je zegt met google weinig succes te hebben gehad, of was dat alleen voor de synthese?).
Of course, the theory of relativity only works if you're going west.

-Calvin-

Berichten: 22

Re: Synthese van kaliumtetra-oxalaat-2-hydraat C4H3KO8.2H2O

Mijn excuus voor het schoonheidsfoutje :roll: 8) Ik meen de oplossing gevonden te hebben. (Veel te moeilijk zitten denken :P ) Ik had vandaag een oplossing bereid van oxaalzuur met kaliumhydroxide waarbij een witte neerslag ontstond. T meest logische lijkt mij dat hierbij

C4H3KO8.2HO gevormd wordt waarbij water afgesplitst wordt. De oplosbaarheid in koud water bedraagt rond de 20 gram per liter meen ik (in koud water). Alleen f smeltpunt(traject) bepalen en dan hoop ik dat mijn vermoeden juist is :P

Reageer