vergelijkingen weergeven

Moderator: Miels

Gebruikersavatar
Berichten: 1.172

vergelijkingen weergeven

Ik vroeg me af of het mogelijk is om vergelijkingen een beetje overzichtelijk in te voeren in een bericht. Moet dat dan met BBCode? Zo ja hoe? (Het staat niet in het BBcode tekstje bij opties)

Gebruikersavatar
Berichten: 9.240

Re: vergelijkingen weergeven

Dat is inderdaad een probleem in dit wetenschapsforum. Het is niet mogelijk met de huidige BBcode, het is wel mogelijk om het script waar het forum op draait, wat in PHP is geschreven, te veranderen. Echter is dat niet zo eenvoudig en nooit zo mooi als bijvoorbeeld de vergelijkingseditor in MS Word.


Op internet is ook geen online vergelijkingseditor te vinden, die ook nog eens gratis te implementeren is met dit forum.


Er is een product genaamd WebCT dat wel als online vergelijkingseditor werkt. hier kun je er meer over vinden: http://help-online.murdoch.edu.au/students...ation3.html#add

Dit is echter het enigste wat ik ooit heb kunnen vinden, en het product is niet geschikt voor dit forum.


Voor dit moment is dit probleem op de lange baan geschoven, maar houdt ogen en oren open voor nieuwe ontwikkeling op het internet. We willen ze hier graag horen.

Gebruikersavatar
Beheer
Berichten: 15.202

Re: vergelijkingen weergeven

Wat je natuurlijk ook zou kunnen doen is het volgende:
  • in je favoriete vergelijkingen-editor werken
  • een screendump maken (alt-printscreen geloof ik)
  • Dit in een grafisch programma croppen totdat je een plaatje hebt van alleen de vergelijking
  • Ergens naar internet uploaden
  • Dit plaatje op het forum gebruiken
Tsja, toegegeven: het is erg veel werk. Maar zoals hierboven al werd gezegd is het gewoon even behelpen. Helaas!
Never be afraid to try something new. Remember, amateurs built the ark. Professionals built the Titanic

Gebruikersavatar
Berichten: 1.172

Re: vergelijkingen weergeven

HOe en waar kan je iets naar internet uploaden dan??

Berichten: 43

Re: vergelijkingen weergeven

http://www.roelkw.com/upload/uploads/


Misschien werkt deze link voor je

Gebruikersavatar
Berichten: 1.172

Re: vergelijkingen weergeven

Cool!! bedankt :shock:

Gebruikersavatar
Berichten: 9.240

Re: vergelijkingen weergeven

Miels schreef:Wat je natuurlijk ook zou kunnen doen is het volgende:
  • in je favoriete vergelijkingen-editor werken
  • een screendump maken (alt-printscreen geloof ik)
  • Dit in een grafisch programma croppen totdat je een plaatje hebt van alleen de vergelijking
  • Ergens naar internet uploaden
  • Dit plaatje op het forum gebruiken
Tsja, toegegeven: het is erg veel werk. Maar zoals hierboven al werd gezegd is het gewoon even behelpen. Helaas!

Dan doe je het een beetje dubbel op. Waarom niet gewoon een link naar een word-document inclusief formulea plaatsen.


Voor de beste kwaliteit zou ik kiezen voor:
  • Het maken in word (of mathcad, maar niet iedereen heeft dat)
  • Opslaan naar pdf (acrobat reader).
  • Uploaden naar internet, bijvoorbeeld de server ruimte die je van je provider hebt gekregen (hetnet = 20 MB, Chello = 10 MB)
  • Hier als image plaatsen.
De kwaliteit is beter omdat acrobat reader een vector-tekenprogramma is. Dus geen last van pixels enzo. Ik zal is nagaan hoe het het beste gaat. Kan ik hier meteen een guide plaatsen. Mischien kunnen we zelfs een upload programmaatje maken.


* Ik kom hier nog op terug, heb het ook druk met vakantie vieren.

Gebruikersavatar
Beheer
Berichten: 15.202

Re: vergelijkingen weergeven

Dan doe je het een beetje dubbel op. Waarom niet gewoon een link naar een word-document inclusief formulea plaatsen.
Omdat de eigenlijke inhoud van het document niet op het forum komt, maar in een (extern) document blijft staan (wat niet door zoekmachines e.d. wordt geindexeerd).


Verder brengt dat weer de noodzaak met zich mee dat iemand Word (of PDF vieuwer) moet hebben. De meesten zullen dat wel hebben, maar niet iedereen. Hoe dan ook: het verhoogt een drempel. Bovendien kan het vervelend zijn voor mensen met een langzame computer (die daarom dus geen zin hebben om word of iets dergelijks op te starten).

De kwaliteit is beter omdat acrobat reader een vector-tekenprogramma is. Dus geen last van pixels enzo. Ik zal is nagaan hoe het het beste gaat.
Een PDF-Writer zit geloof ik bij de niet-gratis versie van Adobe Acrobat. Wanneer je dat installeert wordt een extra "printer" toegevoegd. Als je deze selecteert in Word of wat dan ook, wordt het resultaat een bestand op je harddisk. (Best een gedoe, speek ik uit ervaring)

Mischien kunnen we zelfs een upload programmaatje maken.
Dat is misschien wel een goed idee, al weet ik niet hoe lang we met de beschikbare ruimte kunnen blijven doen dan. Maar goed, mocht 't vol zijn, dan kan het uppen altijd nog worden stopgezet.
Never be afraid to try something new. Remember, amateurs built the ark. Professionals built the Titanic

Gebruikersavatar
Berichten: 9.240

Re: vergelijkingen weergeven

In principe moet met HTML ook gewoon formulea kunnen worden gemaakt. Alleen is dat zo'n gedoe. De meeste tekens zitten er echter al in.


Maar goed, hier 'weer' een optie die je kunt gebruiken.

Je kunt namelijk word-documenten naar html exporteren. Als je een formule in word ingeeft wordt die dus ook geexporteerd. 'Word' zelf maakt dan al gifafbeeldingen. Je kan een document als html opslaan door 'opslaan als' te kiezen.


Als voorbeeld heb ik hier een deel van een rapportje van een aantal jaren terug geplaatst


test formula

Dit ziet er best netjes uit.


Het bestaat uit een .htm bestand met een map waar de afbeeldingen van de formulae in zitten, en wat andere bestanden. In de map staan 12 bestanden, waarvan 5 afbeeldingen. Al bij al 18 kb groot.


Je moet wel het html bestand plus de map met de afbeeldingen uploaden naar de serverruimte, dat kan wel een beetje vervelend zijn. Maar de kwaliteit is goed.

Gebruikersavatar
Berichten: 9.240

Re: vergelijkingen weergeven

Na veel zoekwerk heb ik het eindelijk gevonden. Een officiele Math markup language. Ofwel, geen gekloot meer met klatpapier uploaden. Nee, code geintegreerd in html.


Het duurt mischien nog eventjes voordat het ook echt implementeerbaar is met ons forum, maar toch.


Met veel bombarie presenteer ik MathML


Ik hoop dat het wat wordt.... :shock: [/url]

Gebruikersavatar
Berichten: 1.172

Re: vergelijkingen weergeven

Cool mooi bedankt voor het zoeken!!!

;) :shock: :oops: :oops: :oops: :oops: :lol:

Gebruikersavatar
Berichten: 9.240

Re: vergelijkingen weergeven

MathML is een opensource Wiskunde taal. Er zijn een aantal bedrijven die software aanbieden. Hier van vindt ik de meest geschikte.

Mathplayer

dit is een plugin voor MS IE5.5 en hoger. Het is een viewer.


Voor een editor denk ik dat EZmath een goeie is. Dit is een hele basic editor met een aantal voorbeelden waardoor je de structuur van de taal wel doorkrijgt. Het is niks vergeleken met andere op de site, maar het is freeware.


Wat ook fijn is is dat Mathematica en Mathcad, beide bekende wiskunde programmas, een plugin hebben voor MathML. Dat maakt het natuurlijk erg makkelijk.


Ieder is natuurlijk vrij een eigen keus te maken tussen de verschillende aangeboden software op Math ML Software


Ik ben er van overtuigd dat deze formule editor implementeerbaar is in onze site. Ik heb wel wat internet kennis, maar toch is het mij nog niet gelukt om zelf een site te maken met MathML. Ik kan het wel op andere sites zien, de player werkt.


Hoe het supposetly dan wel goed op het net zou moeten staat hier

Gebruikersavatar
Berichten: 9.240

Re: vergelijkingen weergeven

Beste mensen, ik ga nu wat tijd vrijmaken om een heuze forumele editor op het web te krijgen. Dit op basis van de talen javascript, php en mysql, en Mathml.


Nou dat W3C nieuw leven in mathml heeft geblazen heb ik nieuwe scripts gevonden die mij in staat stellen mooie vergelijkingen op het beeld te tonen. Het is wel opensource, dus er moet nog veel aan verandert worden, en het is nooit zo makkelijk als de equation editor van word, of van mathcad, maar het komt in de buurt.


In feite ben ik eigelijk ook maar iemand die dit niet voor zijn werk doet. Ik verdien er ook geen kaas mee.


Ik zou een oproep willen doen aan de bezoekers of ze mij willen helpen een vergelijkings-editor op dit forum te plaatsen. De hulp kan bijvoorbeeld bestaan uit het vertalen van een engelse gebruikshandleiding, of en dat heb ik het liefst, hulp in het webdesignen.


Als iemand zich geroepen voelt om mij te helpen, stuur dan even een PM-berichtje (zie beneden) naar mij, of email mag ook. En vertel er ook even bij wat je wil/kan doen.


Ik begin teminste alvast, maar hoe meer mensen helpen, hoe meer sneller het wordt opgelost.


Ik zal deze draad gebruiken om nieuwe ontwikkelingen te tonen.


gegroet, DePurpereWolf

Berichten: 1.404

Re: vergelijkingen weergeven

Kijk eens op volgende site http://www.latex-project.org/

Deze mathematische editor wordt op www.Physicsforums.com gebruikt

Gebruikersavatar
Berichten: 9.240

Re: vergelijkingen weergeven

Bedankt voor de link, MathML en LaTeX lijken erg veek op elkaar.

Echter wordt MathML beheert door W3C en heeft tot nu toe meer voordelen daar het niet alleen een Mark-up language is maar ook kan worden vertaald door mathemtatische programmas als Mathemtaica en Mathcad. Verder is er op Physicsforums.com niet echt een editor te zien.


Maar op physicsforums is inderdaad goed te zien welke kant het op moet.


Nog enige links: MathML: http://www.w3c.org/math


Hier is een plug-in te verkrijgen van mathml: http://www.dessci.com/en/dl/MathPlayerSetup.asp


En hier een een web-editor: http://www1.chapman.edu/~jipsen/mathml/asc...iimathdemo.html


En kijk nog eens op de links die in deze draad staan.

Gesloten