vergelijkingen weergeven

Moderator: Miels

Berichten: 6

Re: vergelijkingen weergeven

Dit draadje lijkt een beetje dood, maar laat ik het eens wat nieuw leven in plaatsen:


Voor phpBB (wat volgens mij gebruikt wordt door Wetenschapsforum) is een plugin beschikbaar; LaTeXRender, welke het mogelijk maakt om relatief eenvoudig LaTeX-formules in te voeren in posts. Voor een voorbeeld, zie http://www.physicsforums.com


Ik heb dit zelf ook al op enkele van mijn eigen forums geimplementeerd, en het is redelijk simpel te doen. Kan dit eventueel?

Gebruikersavatar
Berichten: 5.679

Re: vergelijkingen weergeven

aeolos schreef:Dit draadje lijkt een beetje dood, maar laat ik het eens wat nieuw leven in plaatsen:


Voor phpBB (wat volgens mij gebruikt wordt door Wetenschapsforum) is een plugin beschikbaar; LaTeXRender, welke het mogelijk maakt om relatief eenvoudig LaTeX-formules in te voeren in posts. Voor een voorbeeld, zie http://www.physicsforums.com


Ik heb dit zelf ook al op enkele van mijn eigen forums geimplementeerd, en het is redelijk simpel te doen. Kan dit eventueel?
Dat ziet er goed uit zeg! Afgezien van dat die latex plugin op dit forum zou moeten worden toegevoegd, wat heb je als bezoeker dan nodig om formules te kunnen posten? Ik weet weinig van LaTeX, is dat een ingewikkelde syntax?
In theory, there's no difference between theory and practice. In practice, there is.

Gebruikersavatar
Berichten: 3.437

Re: vergelijkingen weergeven

Een LaTeX renderer zoals PhysicsForums die heeft, zou ideaal zijn op dit forum. Je zegt dat jij ook fora runt (ook phpBB, neem ik aan), waar jij zo'n LaTeX renderer hebt draaien. Kun je wat vertellen over hoe makkelijk / bewerkelijk het is om die renderer te implementeren op phpBB? We zijn zeer geinteresseerd...
Never underestimate the predictability of stupidity...

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: vergelijkingen weergeven

LaTeX is dé manier voor professionele weergave van wiskundige formules maar het is niet 'eenvoudig' voor een leek, eens je ermee kan werken kan je niet meer zonder maar het heeft een nogal stijle leercurve. Physcisforum is inderdaad een mooi voorbeeld waar dit goed geïntegreerd is, tussen "
\("-tags wordt de LaTeX-code daar omgezet in images.\)

Berichten: 6

Re: vergelijkingen weergeven

@TD: inderdaad, LaTeX heeft een ietwat pittige leercurve, maar je hoeft het niet te gebruiken...


@Elmo: enkele handleidingen:


http://www.mayer.dial.pipex.com/tex.htm

http://www.mayer.dial.pipex.com/latexrende...latexrender.htm (voorbeeldjes)

http://www.phpbb.com/phpBB/viewtopic.php?t...ght=latexrender (phpBB topic)


Wat je nodig hebt is een server met phpBB, latex (tetex-bin package bijvoorbeeld) en ImageMagick. Verder moet je wel wat wijzigen aan je phpBB configuratie, maar dat is niet zo'n grote klus. Misschien wil je dat in een aparte module maken om het tijdens upgrades van phpBB te kunnen behouden.

Gebruikersavatar
Berichten: 5.679

Re: vergelijkingen weergeven

Heel mooi!


Als de LaTeX plugin hier kan worden toegevoegd en ik heb het onder de knie, bak ik met alle plezier even een tooltje in php wat simpele formules omzet naar LaTeX. Die kan dan eventueel op wetenschapsforum.nl worden gezet of ergens anders, en dan kun je bijvoorbeeld dit intiepen:


wortel(2) / cos(x^pi)


En dan komt er zoiets uit: frac{sqrt{2}}{cos(x^{pi})} (als ik het goed heb begrepen :shock: )


Hoewel als ik zo naar die syntax kijk valt het eigenlijk nog wel mee. Zolang je niet hele exotische fratsen wilt is het best voor de hand liggend allemaal.
In theory, there's no difference between theory and practice. In practice, there is.

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: vergelijkingen weergeven

Je syntax lijkt me te kloppen.


Misschien handig voor degenen die niet zo geweldig met LaTeX overweg zouden kunnen, een programmatje zoals Mathtype, waar je wiskunde met een gebruiksvriendelijke interface kan maken, heeft een ingebouwde convertor voor LaTeX.


Het resultaat van rechstreeks gerendeerde LaTeX images is kwalitatief ook beter dan de opgeslagen gifjes van bvb Mathtype.


Voorbeeldje, een oud Mathtype bestandje dat ik hier ooit gebruikt hebt, vanuit Mathtype geëxporteerd naar gif:


Afbeelding


Vanuit Mathtype via de translator naar LaTeX omgezet gaf:

Code: Selecteer alles

[


begin{array}{l}


 frac{{dsqrt[3]{x}}}{{dx}} = frac{{dx^{frac{1}{3}} }}{{dx}} 


 frac{1}{3} cdot x^{frac{1}{3} - 1}  = frac{1}{3} cdot x^{frac{{ - 2}}{3}}   


 frac{1}{{3 cdot x^{frac{2}{3}} }} = frac{1}{{3 cdot sqrt[3]{{x^2 }}}}  


 end{array}


]

Ik kan deze niet goed exporteren naar een transparant gifje (dat doet de renderer dan automatisch als die mod er komt, transparant) maar hier is de screenshot van de geëxporteerde pdf-file van die LaTeX code:


Afbeelding

Gebruikersavatar
Berichten: 1.460

Re: vergelijkingen weergeven

Ik kan deze niet goed exporteren naar een transparant gifje
Afbeelding


Simpel met Irfanview. Freeware en kan heel veel dingen die een commercieel progje ook kan.
<i>Iets heel precies uitleggen roept meestal extra vragen op</i>

Gebruikersavatar
Berichten: 5.679

Re: vergelijkingen weergeven

Nog enig nieuws bekend of die Latex plugin er kan komen?
In theory, there's no difference between theory and practice. In practice, there is.

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: vergelijkingen weergeven

Zou geweldig zijn. Van wat ik begrepen heb is het niet zo evident om het te installeren (het is geen eenvoudige mod waarbij je enkele lijntjes php toevoegt aan de phpbb source code) maar achteraf is het wel de moeite waard.


aeolos' reply op de vorige pagina bevat een link naar een uitgebreide topic hierover op de phpBB forums, ik vermoed dat daar voldoende informatie instaat.

Berichten: 6

Re: vergelijkingen weergeven

tijdje niet gekeken... ben benieuwd hoe ver de moderators zijn? gaat LaTeXrender geimplementeerd worden? ik wil graag helpen om het werkend te krijgen...

Gebruikersavatar
Berichten: 5.679

Re: vergelijkingen weergeven

Ik heb het recent ook gedaan met een ander forum, was zo gepiept.


Alleen even checken of er een LaTeX distributie (bij voorkeur teTeX) geïnstalleerd staat op die server, zie ook hier.
In theory, there's no difference between theory and practice. In practice, there is.

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: vergelijkingen weergeven

Een bumpje, de bovenstaande reactie klinkt immers interessant.


Misschien kan rogier een poging doen, nu het back-up systeem toch werkt (vermoed ik...)

Gebruikersavatar
Berichten: 1.460

Re: vergelijkingen weergeven

TD schreef:Een bumpje, de bovenstaande reactie klinkt immers interessant.


Misschien kan rogier een poging doen, nu het back-up systeem toch werkt (vermoed ik...)
Ja, klopt. In de moderatorhoek zijn we bezig ermee. D.w.z. we pijnzen over het hoe en wat, maar op dit moment loopt het tegen vertraging aan vanwege vakanties (van bijvoorbeeld de beheerder van de webhoster).
<i>Iets heel precies uitleggen roept meestal extra vragen op</i>

Gebruikersavatar
Berichten: 5.679

Re: vergelijkingen weergeven

TD schreef:Een bumpje, de bovenstaande reactie klinkt immers interessant.


Misschien kan rogier een poging doen, nu het back-up systeem toch werkt (vermoed ik...)
Met alle plezier. Dan heb ik waarschijnlijk wel FTP toegang nodig. Als er een "echte" versie van LaTeX geïnstalleerd staat moet het geen probleem zijn om dit soort resultaten te krijgen:

Afbeelding


Zo niet, dan kan het nog steeds, met mimetex. Dat werkt in ieder geval, alleen genereert die iets minder mooie resultaten:

Afbeelding


Het is trouwens wel 'backwards compatible' in de zin dat als we eerst voor de noodoplossing gaan (tweede voorbeeld) en de provider later alsnog een echte versie van LaTeX installeert, we zonder problemen kunnen switchen waarna alle reeds bestaande posts waarin al tex codes gebruikt zijn, voortaan eveneens in de nieuwe stijl getoond worden.
In theory, there's no difference between theory and practice. In practice, there is.

Gesloten