survival op de maan

Moderators: Michel Uphoff, jkien

Berichten: 13

survival op de maan

"

Stel je eens voor, je ruimteschip stort neer op de maan. Met je groep moet je 200km te voet afleggen om op de basis te raken die je dan terug naar de aarde kan brengen. De tocht vindt volledig plaats op het verlichte deel van de maan. Je kan via de radio wel communiceren met de basis doch deze kan je niet komen helpen. Er zijn slechts 15 zaken die nog bruikbaar zijn (zie lijst hieronder). Rangschik ze volgens belangrijkheid.

opvouwbare reddingsgordels met ingebouwde zuurstof

een doos melkpoeder

200l vloeibare zuurstof

een kompas

een aansteker

een semi-automatisch geweer met 5 laders van elk 20 kogels

een verwarmingstoestel op zonne-energie

een Zwitsers mes

15m nylon touw

geconcentreerd voedsel

een kaart van de sterren gezien van op de maan zelf

3 zaklampen en 12 batterijen

een EHBO-kit

100l water

radio van het Amerikaanse type

"

Deze opdracht kreeg ik samen met 6 andere kandidaten officieren. We kwamen wel tot een consensus maar nu, thuis, kwam er toch nog wat discussie. Werkt een aansteker bijvoorbeeld op de maan? En dat kompas, ben je daar iets mee?

Graag jullie antwoord!

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.270

Re: survival op de maan

opvouwbare reddingsgordels met ingebouwde zuurstof kan me niks bij een reddingsgordel voorstellen, (redding van wat?), maar die zuurstof lijkt me een prettig gevoel

een doos melkpoeder kan m.i. wel gemist worden, je hebt ook nog geconcentreerd voedsel

200l vloeibare zuurstof wel handig in een omgeving waar geen lucht is

een kompas zinloos bij gebrek aan magnetisch veld

een aansteker zinloos bij gebrek aan lucht, of je moet een shaggie willen paffen in je ruimtepak........

een semi-automatisch geweer met 5 laders van elk 20 kogels er zijn niet zoveel wilde beesten op de maan die je je van het lijf zult moeten houden, dus tenzij je andere tegenstand verwacht??......

een verwarmingstoestel op zonne-energie Je tocht vindt plaats gedurende de maan-dag, en die is warm zat.

een Zwitsers mes (ik zet zelf geen stap buiten de deur zonder de zowat dikste versie op zak, dus ik ben mogelijk bevooroordeeld. altijd handig ) edit>>>kun je die eigenlijk wel openvouwen met maanpak-handschoenen???? :P

15m nylon touw je weet maar nooit....

geconcentreerd voedsel zonder energie kan je niets..... EDIT>>>> bij nader inzien zou je die 2-3 dagen zonder moeten kunnen....

een kaart van de sterren gezien van op de maan zelf bij gebrek aan kompas, meenemen

3 zaklampen en 12 batterijen Je tocht vindt plaats gedurende de maan-dag

een EHBO-kit inclusief een rol duct tape voor lekke maanpakken :roll:

100l water doen!!!!! (weegt maar 16 aardse kg......)

radio van het Amerikaanse type ken ik niet, maar lijkt me nuttig voor contact met de basis.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 1.623

Re: survival op de maan

200l vloeibare zuurstof wel handig in een omgeving waar geen lucht is
En hoe dacht je die vloeibare zuurstof in te gaan ademen...?
een EHBO-kit
Volkomen overbodig. Probeer maar eens een pleister op je arm te plakken als je een ruimtepak aan heb...

Hoe heet (graden Celcius) is het trouwens op de maan als je daar in het zonnetje staat?
Beter kaal als geen haar want een kip snurkt

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.270

Re: survival op de maan

Jan van de Velde schreef:200l vloeibare zuurstof wel handig in een omgeving waar geen lucht is
En hoe dacht je die vloeibare zuurstof in te gaan ademen...?
Och, warmte zat voor verdamping van het spul, en dan zijn er van die dingen als reductiekleppen en zo om het op ademdruk te brengen en het bij te mengen in je luchtvoorraad. Ik mag aannemen dat er apparatuur in de ademset van je ruimtepak zit die de mengverhoudingen van je ademlucht kan regelen en CO2 kan absorberen en zo, want anders is pure zuurstof ook nutteloos.

http://www.solarviews.com/eng/moon.htm
Mean surface temperature (day) 107°C  

Mean surface temperature (night) -153°C  

Maximum surface temperature 123°C  

Minimum surface temperature -233°C
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 4.810

Re: survival op de maan

Zelf midden in de nacht kan het verdampen, en vergeet ook niet dat het in het pak zelf lichaamstemperatuur is, dus zelf daar moet je je geen zorgen om maken :roll:

Berichten: 13

Re: survival op de maan

een aansteker zinloos bij gebrek aan lucht, of je moet een shaggie willen paffen in je ruimtepak........
is die aansteker wel zinloos? Werkt een aansteker niet op gas dat erin zit? Ik stel me nu een oplaadbare aansteker voor waar je nadien terug gas kunt inspuiten.
een kaart van de sterren gezien van op de maan zelf bij gebrek aan kompas, meenemen
Maar als je op het verlichte deel loopt, zie je dan sterren? Op de aarde is dit allesinds niet het geval vermoed ik.

Stel dan dat je ooit eens op een donker deel komt, dan is die kaart wel handig vermoed ik, maar dan is het er toch wel onverdraagzaam kou? De verwarming kun je niet gebruiken want die werkt op zonne-energie.

En dan misschien nog als algemene opmerking over alles dat je moet inademen op opeten/-drinken: hoe krijg je dat binnen als je een ruimtepak aanhebt? Dat je die lucht in 'je persoonlijke luchttank' kan krijgen, tot daar aan toe, maar je kan toch niet je helm afdoen om te eten of te drinken?

Berichten: 67

Re: survival op de maan

Jan van de Velde schreef:een aansteker zinloos bij gebrek aan lucht, of je moet een shaggie willen paffen in je ruimtepak........
is die aansteker wel zinloos? Werkt een aansteker niet op gas dat erin zit? Ik stel me nu een oplaadbare aansteker voor waar je nadien terug gas kunt inspuiten.
Voor vebranding heb je 3 zaken nodig, brandstof (het gas) warmte (de vonk van het vuusteentje) en zuurstof. Dat laatse mis je dus. Overigens word een katalysator nog wel eens genoemd als 4e voorwaarde, maar daar weet ik het fijne niet van :roll:

Een aansteker lijkt me daarom zinloos

Gebruikersavatar
Berichten: 808

Re: survival op de maan

En dan misschien nog als algemene opmerking over alles dat je moet inademen op opeten/-drinken: hoe krijg je dat binnen als je een ruimtepak aanhebt? Dat je die lucht in 'je persoonlijke luchttank' kan krijgen, tot daar aan toe, maar je kan toch niet je helm afdoen om te eten of te drinken?
Hier zijn de opvouwbare reddingsgordels met ingebouwde zuurstof voor denk ik.

Verder die sterren kaart van de maan ziet er precies hetzelfde uit als een aardse sterrenkaart. De aarde legt in 3,5 uur meer afstand af door het heelal dan de afstand naar de maan. Maar als je op arrde de poolster al niet kunt vinden lijkt het me toch handig om hem mee te nemen :roll:

Hoe lang doe je eigenlijk over 200km lopen op de maan?

Gebruikersavatar
Berichten: 4.810

Re: survival op de maan

Hoe lang doe je eigenlijk over 200km lopen op de maan?
Hehe dat vroeg ik me ook af, al kan je wel sneller 'lopen' (lees springen) op de maan dan op de aarde vermits g kleiner is :wink:

Edit: en vermits je ook geen luchtweerstand hebt (zeker minder vermoeiend) :wink:

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.270

Re: survival op de maan

Jan van de Velde schreef:een kaart van de sterren gezien van op de maan zelf bij gebrek aan kompas, meenemen
Maar als je op het verlichte deel loopt, zie je dan sterren? Op de aarde is dit alleszins niet het geval vermoed ik.

Stel dan dat je ooit eens op een donker deel komt, dan is die kaart wel handig vermoed ik, maar dan is het er toch wel onverdraagzaam koud? De verwarming kun je niet gebruiken want die werkt op zonne-energie.

En dan misschien nog als algemene opmerking over alles dat je moet inademen op opeten/-drinken: hoe krijg je dat binnen als je een ruimtepak aanhebt? Dat je die lucht in 'je persoonlijke luchttank' kan krijgen, tot daar aan toe, maar je kan toch niet je helm afdoen om te eten of te drinken?
Nou weet ik het niet meer helemaal zeker, maar volgens mij moet je, bij gebrek aan atmosfeer die zonlicht verstrooit, perfect die sterren kunnen zien over(maan)dag, behalve als je richting zon kijkt natuurlijk.

en voor voedsel en drinken kun je toch een soort "doorgeefluikje" of zo verzinnen, waarna je dan via rietjes in je helm dat spul kan nuttigen. Anders zijn voedsel en water inderdaad ook nutteloos.

Je stelt verder dat de reis op het verlichte deel van de maan gaat plaats vinden. Niet bang zijn voor het donker, een "etmaal" op de maan duurt 29,5 aarddagen, dus je hebt, als je in de maanochtend begint te lopen tenminste, 14 aarddagen om de basis te bereiken voordat het donker wordt.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 582

Re: survival op de maan

IW-er schreef:"

Stel je eens voor, je ruimteschip stort neer op de maan. Met je groep moet je 200km te voet afleggen om op de basis te raken die je dan terug naar de aarde kan brengen. De tocht vindt volledig plaats op het verlichte deel van de maan. Je kan via de radio wel communiceren met de basis doch deze kan je niet komen helpen. Er zijn slechts 15 zaken die nog bruikbaar zijn (zie lijst hieronder). Rangschik ze volgens belangrijkheid.

opvouwbare reddingsgordels met ingebouwde zuurstof

een doos melkpoeder

200l vloeibare zuurstof

een kompas

een aansteker

een semi-automatisch geweer met 5 laders van elk 20 kogels

een verwarmingstoestel op zonne-energie

een Zwitsers mes

15m nylon touw

geconcentreerd voedsel

een kaart van de sterren gezien van op de maan zelf

3 zaklampen en 12 batterijen

een EHBO-kit

100l water

radio van het Amerikaanse type

"

Deze opdracht kreeg ik samen met 6 andere kandidaten officieren. We kwamen wel tot een consensus maar nu, thuis, kwam er toch nog wat discussie. Werkt een aansteker bijvoorbeeld op de maan? En dat kompas, ben je daar iets mee?

Graag jullie antwoord!
Da's grappig, ik heb exact hetzelfde gehad maar dan 20 jaar geleden. Niet op een officiersopl.

Ik had toen niet voor een radio gekozen omdat radiogolven niet in de atm. kunnen reflecteren en daardoor het bereik beperkt is. Voor zover je kan kijken kunnen de golven opgevangen worden.
Het eerste wiel was echt niet rond

Gebruikersavatar
Berichten: 186

Re: survival op de maan

wombat schreef:
IW-er schreef:"

Stel je eens voor, je ruimteschip stort neer op de maan. Met je groep moet je 200km te voet afleggen om op de basis te raken die je dan terug naar de aarde kan brengen. De tocht vindt volledig plaats op het verlichte deel van de maan. Je kan via de radio wel communiceren met de basis doch deze kan je niet komen helpen. Er zijn slechts 15 zaken die nog bruikbaar zijn (zie lijst hieronder). Rangschik ze volgens belangrijkheid.

opvouwbare reddingsgordels met ingebouwde zuurstof

een doos melkpoeder

200l vloeibare zuurstof

een kompas

een aansteker

een semi-automatisch geweer met 5 laders van elk 20 kogels

een verwarmingstoestel op zonne-energie

een Zwitsers mes

15m nylon touw

geconcentreerd voedsel

een kaart van de sterren gezien van op de maan zelf

3 zaklampen en 12 batterijen

een EHBO-kit

100l water

radio van het Amerikaanse type

"

Deze opdracht kreeg ik samen met 6 andere kandidaten officieren. We kwamen wel tot een consensus maar nu, thuis, kwam er toch nog wat discussie. Werkt een aansteker bijvoorbeeld op de maan? En dat kompas, ben je daar iets mee?

Graag jullie antwoord!
Da's grappig, ik heb exact hetzelfde gehad maar dan 20 jaar geleden. Niet op een officiersopl.

Ik had toen niet voor een radio gekozen omdat radiogolven niet in de atm. kunnen reflecteren en daardoor het bereik beperkt is. Voor zover je kan kijken kunnen de golven opgevangen worden.
hoe konden ze dan in 1969 radio signalen ontvangen van de astronauten op de maan

dat konden ze dus wel :roll:

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.270

Re: survival op de maan

hoe konden ze dan in 1969 radio signalen ontvangen van de astronauten op de maan  

dat konden ze dus wel
Dat kwam omdat die ontvanger niet op de maan zelf stond, maar op aarde (of in de Apollo die rond de maan cirkelde en die het weer doorzond naar de aarde, dat weet ik niet)

Overigens, als je met je zender op een verhoging gaat staan, en de basis is zo verstandig om de ontvangstantenne bijvoorbeeld een honderd meter hoog te hebben staan, dan moet er toch wel een effectief bereik van 200 km te halen zijn??

Afbeelding

de middelste blauwe streep is de antenne van de maanbasis, de lila streep is een radiosignaal dat nog net over de maanhorizon scheert.

Wie wil kan prima uitrekenen (met de straal van de maan en de lengte van de maanbasis-antenne) hoever de horizon van het radiosignaal van de maanbasis is verwijderd. En hier kun je voor het maximale bereik dus ook nog eens de horizonsafstand van je eigen zendertje bij optellen. Moet gek gaan wil dat samen geen 200 km zijn.

EDIT>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>

schiet me te binnen: zie ook:

http://www.wetenschapsforum.nl/invision/in...post&pid=169089
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.270

Re: survival op de maan

Ikzelf schreef:
Overigens, als je met je zender op een verhoging gaat staan, en de basis is zo verstandig om de ontvangstantenne bijvoorbeeld een honderd meter hoog te hebben staan, dan moet er toch wel een effectief bereik van 200 km te halen zijn??
Er is mogelijk toch een probleempje voor line-of-sight radiosignalen. Op de maan, met een straal van 1738 km, zal een antenne van 11,5 km pas een horizon van 200 km hebben.

Op de aarde, met een straal van 6378 km, is een antenne van 3100 m voldoende. Zo hoog zijn ook de middengolfzenders in Nederland niet, toch geven die prima ontvangst over honderden kilometers.

goede vraag: heb je wat aan die radio?? :roll:
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 808

Re: survival op de maan

Misschien via het satelieten systeem van de aarde.

Geeft wel een vertraging van ongeveer 2 seconden, maardaar is wel mee te leven toch? :wink:

Reageer