electrostatisch 'kleven'

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Berichten: 4

electrostatisch 'kleven'

Hallo allemaal,

Na een belachelijke zoektocht over het net ben ik hier terecht gekomen.

Ik ben een totale nul op het gebied van dit soort zaken, maar heb de volgende vraag:

Ik zou graag een soort plaat willen maken (± 15 x 160 cm maximaal) waar ik middels electrostatische lading iets (in dit geval een vel papier) aan kan 'kleven'.

Het hoeft geen grote kracht te hebben, alleen het papier (liggend op een vlak horizontaal oppervlak) moet niet van zijn plaats komen als je er ligt aan trekt.

Ik heb hier een apparaat dat dat doet, alleen kan ik nergens informatie vinden over de werking, of fabrikanten die zoiets maken.

Kan iemand mij:

- vertellen (in simpele bewoordingen) hoe dit werkt?

- links naar fabrikanten of producenten, winkels?

- andere nuttige info

Alvast bedankt!

Erik

Gebruikersavatar
Berichten: 4.810

Re: electrostatisch 'kleven'

Door de ladingen die gemaakt worden wil het voorwerp terug neutraal worden. Hiervoor gaat die plaat dus op zoek naar neutronen of protonen (naar gelang van de lading). Daardoor wordt het papier dus aangetrokken (het voorwerp wil dus neutraal worden en hoopt bij het papier protonen of neutronen te kunnen aantrekken). Het zijn uiteraard maar zwakke krachten.

Een mooi experiment hierbij is zout en peper op een schaaltje doen en met een ballon over je haren wrijven, het zout zal worden aangetrokken en naar de ballon vliegen, het peper niet want die is te zwaar :roll:

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: electrostatisch 'kleven'

het zout zal worden aangetrokken en naar de ballon vliegen, het peper niet want die is te zwaar
fijn zout en grove peper??
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 4.810

Re: electrostatisch 'kleven'

Ohnee sorry, het was zout en suiker, was er ff niet bij (zout & peper is zo'n standaard combinatie :roll: )

Berichten: 4

Re: electrostatisch 'kleven'

Dank voor de introducties.

Maar hetgeen ik wil (laten) vervaardigen is voor professioneel gebruik,

dus zout,peper en suiker zullen niet gaan werken in dit geval. :wink:

Zijn er ergens tekeningen te verkrijgen hoe je zo'n plaat kunt vervaardigen?

Bestaande producten wellicht?

Thanks,

Erik

Gebruikersavatar
Berichten: 4.810

Re: electrostatisch 'kleven'

Het hoeft geen grote kracht te hebben, alleen het papier (liggend op een vlak horizontaal oppervlak) moet niet van zijn plaats komen als je er ligt aan trekt
Hier ligt het grootste probleem, zo'n grote kracht kan je volgens mij nooit bekomen!

Maar voor onderdelen en dergelijke kan ik je niet echt helpen. Mss eens zoeken achter boniet ofzo? (Ik twijfel of het zo noemt, het lijkt er alleszins op, het is zwart en glanzig van kleur en wordt vaak gebruikt om statische elektriciteit op te wekken.) Als je dat onder een lichte stroom zou zetten dan moet dat volges mij wel werken. Maar ik vermoed dat het zelf met een gewoon stuk ijzer of iets dergelijks ook moet gaan, let wel op voor kortsluiting, elektrocutie enzovoort :roll:

Berichten: 582

Re: electrostatisch 'kleven'

colorblind schreef:Hallo allemaal,

Na een belachelijke zoektocht over het net ben ik hier terecht gekomen.

Ik ben een totale nul op het gebied van dit soort zaken, maar heb de volgende vraag:

Ik zou graag een soort plaat willen maken (± 15 x 160 cm maximaal) waar ik middels electrostatische lading iets (in dit geval een vel papier) aan kan 'kleven'.

Het hoeft geen grote kracht te hebben, alleen het papier (liggend op een vlak horizontaal oppervlak) moet niet van zijn plaats komen als je er ligt aan trekt.

Ik heb hier een apparaat dat dat doet, alleen kan ik nergens informatie vinden over de werking, of fabrikanten die zoiets maken.

Kan iemand mij:

- vertellen (in simpele bewoordingen) hoe dit werkt?

- links naar fabrikanten of producenten, winkels?

- andere nuttige info

Alvast bedankt!

Erik
Dat gaat soms en soms niet goed.

Als de lading op het papier is over (gesprongen) dan stoot het oppervlak en het papier elkaar af.

denk aan de proef met het dansende papiertje.
Het eerste wiel was echt niet rond

Berichten: 4

Re: electrostatisch 'kleven'

Ik kom er nog steeds niet uit. Het vreemde is dat ik hier, voor mijn neus, een apparaat heb staan dat het simpelweg gewoon doet: Schakelaar overhalen en het papier blijft kleven, schakelaar omhalen en het papier laat weer los.

Alles wat ik nu lees op het net wijst volgens mij in de richting van de werking van een 'eenvoudige' condensator, of zit ik nu echt helemaal fout?

Behoort dit dan toch in de 'Klassieke natuurkunde' thuis?

Ik zou zo graag een schema willen zien hoe je zoiets kunt bouwen...

Erik

Berichten: 4

Re: electrostatisch 'kleven'

Ik geloof dat ik nu de officiële term te pakken heb (?):

elektrostatische adhesie...

Reageer