De Grote Rode Vlek van Jupiter

Moderators: Michel Uphoff, jkien

Reageer
Berichten: 11

De Grote Rode Vlek van Jupiter

Hoelang denken jullie dat de Grote Rode Vlek nog door blijft gaan?

En heeft iemand feiten en/of meningen van wetenschappers?

Voor degenen die niet weten wat de Grote Rode Vlek is: http://nl.wikipedia.org/wiki/Grote_Rode_Vlek

Gebruikersavatar
Berichten: 1.172

Re: De Grote Rode Vlek van Jupiter

Jupiter draait differentieel net als de zon, dat wil zeggen de evenaar draait op een andere snelheid dan de polen en zo heb je een aantal schijven.

Zolang dit doorgaat zal er denk ik tussen twee schijven interactie en wellicht turbulentie is. Ik denk dan ook dat de storm nog wel een jaar of 4 miljard. Dan gaat de zon opzwellen en wordt jupiter weggeblazen. dus in deze poll zeg ik oneindig lang
"If you wish to make an apple pie truly from scratch, you must first invent

the universe." -- Carl Sagan (US physicist and astronomer,1934-1999)

Gebruikersavatar
Berichten: 186

Re: De Grote Rode Vlek van Jupiter

ik denk zelf dat hij nog wel ff door blijft gaan omdat hij is ale een paar honderd jaar lang bezig, dus plakken we er nog wel een paar bij :roll:

Berichten: 11

Re: De Grote Rode Vlek van Jupiter

De grote rode vlek is meer dan 300 jaar geleden voor het eerst gezien, maar ik denk dat hij al een paar miljoen of miljard jaar bestaat.

Ook ik ga dus voor oneindig.

Gebruikersavatar
Berichten: 808

Re: De Grote Rode Vlek van Jupiter

Laatst was er een nieuwe rode vlek ondekt die net gevormt was.

(Sorrie, maar ik kan de referentie niet vinden)

Dus ik denk dat deze vlekken komen en gaan, misschien nog een paar honderd jaar, maar daarna zal er snel weer een nieuwe komen.

Berichten: 31

Re: De Grote Rode Vlek van Jupiter

Die storm die je als een rode vlek ziet word min of meer in evewicht en op zijn plaats gehouden door de krachten daar op die planeet. Oneindig lang kan al zeker niet want alles heeft volgens mij wel een einde dus ik denk dat die storm zal duren tot de zon het gas wegblaast van Jupiter.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.623

Re: De Grote Rode Vlek van Jupiter

Aan het begin van 2004 is de vlek ongeveer de helft van de grootte die de vlek 100 jaar geleden had. Het is niet bekend hoe lang de Grote rode vlek nog zal voortbestaan, of dat de verkleining een resultaat is van normale schommelingen.
Met andere woorden: misschien dat er over 100 jaar geen grote rode vlek meer is. Ik vind het daarom best frappant dat er behoorlijk wat mensen zijn die denken dat de grote boze vlek nog wel een paar miljard jaar zal blijven bestaan. Hoe zijn jullie daar zo zeker van?
Beter kaal als geen haar want een kip snurkt

Gebruikersavatar
Berichten: 808

Re: De Grote Rode Vlek van Jupiter

Niemand is hier zeker van en opperen alleen maar ideeen.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.172

Re: De Grote Rode Vlek van Jupiter

nou ja wanneer is de vlek 'weg' en wanneer is het dezelfde? Ik denk dat die wervelstormen blijven zolang jupiter differentiaal draait. Maar specifiek dié vlek mmmmm tja de storm is vrij stabiel als er niet in valt (meteorieten of zo) waarom niet?

Gebruikersavatar
Berichten: 1.623

Re: De Grote Rode Vlek van Jupiter

nou ja wanneer is de vlek 'weg' en wanneer is het dezelfde? Ik denk dat die wervelstormen blijven zolang jupiter differentiaal draait. Maar specifiek dié vlek mmmmm tja de storm is vrij stabiel als er niet in valt (meteorieten of zo) waarom niet?
Stabiel? Hij is in 100 jaar tijd met de helft afgenomen... Dat noem ik allesbehalve stabiel.
Beter kaal als geen haar want een kip snurkt

Gebruikersavatar
Berichten: 1.172

Re: De Grote Rode Vlek van Jupiter

dat wist ik niet. dan is mijn 0de orde benadering niet goed.

ok 1e orde benadering: een lineaire afname van de storm, dus over honderd jaar is de storm pleite!
"If you wish to make an apple pie truly from scratch, you must first invent

the universe." -- Carl Sagan (US physicist and astronomer,1934-1999)

Berichten: 198

Re: De Grote Rode Vlek van Jupiter

Ik heb 10 jaar gestemd. Omdat hij in sterkte afneemt en er een nieuwe is ontdekt.

Berichten: 11

Re: De Grote Rode Vlek van Jupiter

Hallo1979 schreef:nou ja wanneer is de vlek 'weg' en wanneer is het dezelfde? Ik denk dat die wervelstormen blijven zolang jupiter differentiaal draait. Maar specifiek dié vlek mmmmm tja de storm is vrij stabiel als er niet in valt (meteorieten of zo) waarom niet?
Stabiel? Hij is in 100 jaar tijd met de helft afgenomen... Dat noem ik allesbehalve stabiel.


Je weet nooit of dit normaal is bij deze storm.

Misschien bestaat hij al duizenden jaren, en schommelt hij altijd maar wat.

Misschien is hij over 100 jaar weer 50% groter geworden.

Berichten: 49

Re: De Grote Rode Vlek van Jupiter

de grote rode vlek zal nog bestr lang bestaan en daarnaast er vormt zich momenteel een nieuwe vlek

http://www.seti.nl/article.php?id=2003 en hier wat over zijn broertje

http://www.seti.nl/article.php?id=1895

Gebruikersavatar
Berichten: 599

Re: De Grote Rode Vlek van Jupiter

Hoe kunnen 6 mensen oneindig lang antwoorden? Weet je wel hoe lang dat is? [rr]

Reageer