Hoe verder een sterrenstelsel staat hoe jonger wij het zien.

Moderators: Michel Uphoff, jkien

Hoe verder een sterrenstelsel staat hoe jonger wij het zien.

Hoe verder een stelsel staat hoe jonger wij het zien.

Ik zit met het volgende gedachte probleem.

Stel wij kijken naar een sterrenstelsel dat 12 miljard lichtjaar van ons vandaan staat.

Wij zien dat stelsel hoe het 12 miljard jaar geleden eruit gezien heeft.

12 miljard jaar geleden was het zichtbare heelal veel kleiner. Stel dat het heelal 14 miljard jaar geleden is ontstaan, dan had het zichtbare heelal een afmeting van 2 miljard lichtjaar.

In dit heelal straalde het stelsel naar alle kanten informatie uit. Ook ons stelsel werd gevormd. Stel dat de afstand tussen beide stelsels 1 miljard lichtjaar was, dan zou er informatie uitwisseling zijn tussen beide stelsels na 1 miljard jaar. Het heelal dijt uit en de stelsels verwijderen zich, maar de informatie stroom blijft gedurende deze 12 miljard jaar doorgaan. Waarom zien wij dan toch het stelsel zoals het 12 miljard jaar geleden eruit zag. En niet 1 miljard jaar. (Het stelsel is niet op 12 miljard lichtjaar van ons ontstaan, maar op 1 miljard lichtjaar.)

Gebruikersavatar
Berichten: 1.172

Re: Hoe verder een sterrenstelsel staat hoe jonger wij het zien.

Je zegt het eigenlijk zelf al: Het stelsel staat 12 lichtjaar ver! Ongeacht zn voorgeschiedenis zie je het stelsel als het 12mld jaar geleden was. Het licht duurt er nu eenmaal zo lang over.

Stel dat je hem vanaf het begin volgt dan zie je het stelsel in die 14 mld jaar amper veranderen, hij wordt namelijk amper ouder(NB: vanuit onze positie. Wij worden voor hun amper ouder). Je ziet het stelsel na een miljard jaar ontstaan en dan zie je het stelsel 'slechts' 1 miljard jaar ouder worden in de overige 13mld jaar!!!

Dit is een gevolg van de speciale relativiteitstheorie ofwel dit komt door de eindige snelheid van het licht!

Re: Hoe verder een sterrenstelsel staat hoe jonger wij het zien.

aangezien het heelal uitdijt, en u veronderstelt dat in die bepaalde tijd ons sterrenstelsel ontstaat, zou dit beteken dat wij het begin van ons sterrenstelsel zouden kunnen zien, en dus ook de schepping van de aarde. klopt dit of zit ik er helemaal naast??

Gebruikersavatar
Berichten: 1.210

Re: Hoe verder een sterrenstelsel staat hoe jonger wij het zien.

Onze aarde is zo'n 4.5 miljard jaar geleden ontstaan. als wij beginnen te reizen en me komen op een afstand van 4.5 miljard lichtjaar, dan zullen we indien mogelijk de evolutie van de aarde kunnen volgen. Idem voor ons melkwegstelsel, alleen moeten we nog verder reizen dan.
If you don't think you can reach the stars, that's fine cause it just leaves more for me to grab.

Gebruikersavatar
Berichten: 94

Re: Hoe verder een sterrenstelsel staat hoe jonger wij het zien.

En als wij een super-telescoop hadden zouden we toch op een gegeven moment de oerknal kunnen zien ?
Het is allemaal zo prachtig...

Gebruikersavatar
Berichten: 1.210

Re: Hoe verder een sterrenstelsel staat hoe jonger wij het zien.

inderdaad. Mocht de mens zoiets kunnen maken (wat enorm veel zou kosten als je bedenkt hoe groot die spiegel misschien niet moet zijn!)

Weet er iemand de grens waar we nu zitten?

Is dat geen 12 - 13 miljard of zoiets?
If you don't think you can reach the stars, that's fine cause it just leaves more for me to grab.

Gebruikersavatar
Berichten: 589

Re: Hoe verder een sterrenstelsel staat hoe jonger wij het zien.

En als wij een super-telescoop hadden zouden we toch op een gegeven moment de oerknal kunnen zien ?


Juist, en op wat voor afstand zouden we dat dan waarnemen?
How will it end?

Gebruikersavatar
Berichten: 94

Re: Hoe verder een sterrenstelsel staat hoe jonger wij het zien.

Tuv0k schreef:En als wij een super-telescoop hadden zouden we toch op een gegeven moment de oerknal kunnen zien ?


Juist, en op wat voor afstand zouden we dat dan waarnemen?


Hmmm... verschrikkelijk veel lichtjaren :shock: 8)
Het is allemaal zo prachtig...

Gebruikersavatar
Berichten: 581

Re: Hoe verder een sterrenstelsel staat hoe jonger wij het zien.

Ehm.. het kan aan mij liggen, maar volgens mij was de oerknal overal tegelijk.. Alle materie in t heelal komt immers uit die ene singulariteit, wij zelf dus ook..

Het lijkt mij dan ook vrij onbegonnen werk om een telescoop te bouwen die de oerknal kan waarnemen...
De kortste weg tussen twee punten is nooit een rechte lijn...

Gebruikersavatar
Berichten: 742

Re: Hoe verder een sterrenstelsel staat hoe jonger wij het zien.

Juist, en op wat voor afstand zouden we dat dan waarnemen?


Het was 15 miljard jaar geleden, dus op 15 miljaar lichtjaar afstand kan je het zien. Maar vergis ik me als ik denk dat we de oerknal, of toch iets wat niet veel later was kunnen zien in de zgn. achtergrondstraling?

Gebruikersavatar
Berichten: 1.172

Re: Hoe verder een sterrenstelsel staat hoe jonger wij het zien.

We kunnen de oerknal al zien of dat wil zeggen pakweg 100.000 jaar na de oerknal. Je kan het niet zien in zichtbaar licht, want het is te ver weg( of te lang geleden) maar het is in 1969 ontdekt en wordt sindsdien achtergrondstraling genoemd. Deze achtergrondstraling is overal om ons heen en zeer intens. Waarom kunnen we de oerknal zelf niet zien? Dit komt omdat we niet door de bariere van de achtergrondstraling heen kunnen kijken. Voor die 100.000 jaar grens was het heelal een groot plasma en werd straling niet vrij doorgelaten. Tot het heelal genoeg was afgekoeld dat protonen met electronen gevormd konden worden en waterstof atomen ontstonden. Op dit moment wordt het heelal pas doorzichtig en dit moment zien wij om ons heen. Wij kunnen ons sterrenstelsel niet zien 4.5 miljard jaar geleden omdat dat licht al veel te ver weg is. Wij kunnen wel sterrenstelsels zien die 4.5 miljard jaar ver staan en dat is automatisch 4.5 miljard jaar geleden. De wezens die daar wonen kunnnen ons wel zien als 4.5 miljard jaar geleden. Verder zien we terrenstelsels op ongeveer 13 miljard lichtjaar afstand.
"If you wish to make an apple pie truly from scratch, you must first invent

the universe." -- Carl Sagan (US physicist and astronomer,1934-1999)

Gebruikersavatar
Berichten: 589

Re: Hoe verder een sterrenstelsel staat hoe jonger wij het zien.

doemdenker schreef:Juist, en op wat voor afstand zouden we dat dan waarnemen?


Het was 15 miljard jaar geleden, dus op 15 miljaar lichtjaar afstand kan je het zien. Maar vergis ik me als ik denk dat we de oerknal, of toch iets wat niet veel later was kunnen zien in de zgn. achtergrondstraling?


Het licht doet er toch eerst weer 15 miljard jaar over omvan 15 miljard lichtjaar verderop hier te komen? In die 15 miljard jaar dijt het heelal weer 15 miljard lichtjaar uit dus is het heelal 30 miljard jaar oud en 30 lichtjaar in radius. Als je 15 miljard jaar terug in de tijd kijkt zie je ook hoe groot het heelal TOEN was. NU is het heelal groter. Waarom klopt dit niet?
How will it end?

Gebruikersavatar
Berichten: 1.172

Re: Hoe verder een sterrenstelsel staat hoe jonger wij het zien.

Het heelal is nu inderdaad groter dan wij zien, maar niet ouder
"If you wish to make an apple pie truly from scratch, you must first invent

the universe." -- Carl Sagan (US physicist and astronomer,1934-1999)

Gebruikersavatar
Berichten: 589

Re: Hoe verder een sterrenstelsel staat hoe jonger wij het zien.

Het heelal is nu inderdaad groter dan wij zien, maar niet ouder


Dus het heelal is 15 miljard jaar oud en heeft een straal van meer dan 15 miljard lichtjaar. Het heelal is dus sneller aan het uitdijen dan het licht...
How will it end?

Gebruikersavatar
Berichten: 94

Re: Hoe verder een sterrenstelsel staat hoe jonger wij het zien.

hallo1979 schreef:Het heelal is nu inderdaad groter dan wij zien, maar niet ouder


Dus het heelal is 15 miljard jaar oud en heeft een straal van meer dan 15 miljard lichtjaar. Het heelal is dus sneller aan het uitdijen dan het licht...


Ja, theoretisch wel.
Het is allemaal zo prachtig...

Reageer