Springen naar inhoud

wat heeft de paashaas met het paasfeest te maken?

• Log in om te kunnen reageren

pangeaman

pangeaman

• >100 berichten
  • 224 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 14 april 2006 - 13:52

als je gaat nadenken, dan hebben wij mensen toch wel vreemde feestdagen ontwikkeld, wat heeft in godsnaam de paashaas met pasen te maken?
wanneer en door wie is de paashaas ingevoerd als traditie?

groeten pangeaman.
''Niemand is slim genoeg om zijn eigen domheid te bevatten''.

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44877 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 14 april 2006 - 14:49

Google: easter bunny een paar resultaten:

http://wilstar.com/holidays/easter.htm

http://en.wikipedia....ki/Easter_Bunny

http://altreligion.a...easterbunny.htm

http://www.holidays....ster/bunny1.htm

over een aantal basiszaken is iedereen het zo te zien wel eens. :roll:
heidens-Saksische origine

Overigens wordt hier in het van origine katholieke Oost-Zeeuwsch-Vlaanderen nog veel gesproken van de Paasvogel, waarmee dan weer misschien de Frans-Belgische vliegende Roomse Paasklokken worden bedoeld. Geen idee, want zelf ben ik met de Paashaas opgevoed, maar dat was dan ook 20 km verderop, in een protestants deel van dit landje..... :P
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

majstro

majstro

• >100 berichten
  • 131 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 15 april 2006 - 18:22

als je gaat nadenken, dan hebben wij mensen toch wel vreemde feestdagen ontwikkeld, wat heeft in godsnaam de paashaas met pasen te maken?  
wanneer en door wie is de paashaas ingevoerd als traditie?

groeten pangeaman.

De haas was ooit het symbool van vruchtbaarheid, en werd als zodanig waarschijnlijk ook als een passend symbool voor het lentefeest gezien. De Paashaas is een inheems en oorspronkelijk onderdeel van de paastraditie, en die Jezus-figuur is pas later geÔmporteerd uit het Midden-Oosten.

de grijze muis

de grijze muis

• >1k berichten
  • 1168 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 15 april 2006 - 20:24

Majstro schreef

De haas was ooit het symbool van vruchtbaarheid, en werd als zodanig waarschijnlijk ook als een passend symbool voor het lentefeest gezien. De Paashaas is een inheems en oorspronkelijk onderdeel van de paastraditie, en die Jezus-figuur is pas later geÔmporteerd uit het Midden-Oosten.

Inderdaad is het een haas/hare/hase en geen konijn/rabbit/kaninchen of bunny wat sommige sites er van maken.
Een haas is een autochtoon, itt het konijn dat uit Noord Afrika is ingevoerd en de wereld heeft veroverd.

evilbu

evilbu

• >250 berichten
  • 792 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 15 april 2006 - 23:02

mij hebben ze bijgebracht :

paashaas : protestants
paasklokken : katholiek

ik ben opgevoed met een zeer interessante versie van pasen
de paasklokken ging de paaseieren in rome halen (vreemd want ik kon de klokken zien hangen in onze kerk, die waren nooit weg), maar dan zorgde de paashaas voor de lokale distributie
maar al bij al was dat allemaal 'niet zo waar', maar sinterklaas wel!! (ah, als kind geloof je werkelijk alles)

pangeaman

pangeaman

• >100 berichten
  • 224 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 15 april 2006 - 23:45

oke , ik kom dus uit Roosendaal, uit het Katholieke West Brabant, ik ben katholiek gedoopt, maar kan me niet herinneren dat ik ooit een chocolade klok heb gezien met pasen, maar wel genoeg chocolade paashazen.
dus protestants?
groeten pangeaman.
''Niemand is slim genoeg om zijn eigen domheid te bevatten''.

de grijze muis

de grijze muis

• >1k berichten
  • 1168 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 16 april 2006 - 08:47

oke , ik kom dus uit Roosendaal, uit het Katholieke West Brabant, ik ben katholiek gedoopt, maar kan me niet herinneren dat ik ooit een chocolade klok heb gezien met pasen, maar wel genoeg chocolade paashazen.
dus protestants?
groeten pangeaman.

Die Roomsen toch! Ze geloven echt van alles. De Paashaas was bij protestanten uit den Boze, want die leidde de aandacht maar af van het echte gebeuren. De Paashaas was voor de onkerkelijken, die zijn er altijd geweest.

wombat

wombat

• >250 berichten
  • 582 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 23 april 2006 - 09:23

dus protestants?
groeten pangeaman.

Die Roomsen toch! Ze geloven echt van alles. De Paashaas was bij protestanten uit den Boze, want die leidde de aandacht maar af van het echte gebeuren. De Paashaas was voor de onkerkelijken, die zijn er altijd geweest.

Wat ik er van begrepen heb.
Ostea was een vruchtbaarheidsgodin bij de germanen en die had een haas en een ei . Waarom een haas en een ei toen gekozen zijn weet ik niet. Bij het ei kan ik mij nog wel iets voorstellen.

Die symbolen zijn in het christendom geintegreerd en omdat Ostea een godin was kon die er natuurlijk niet bij want in het christelijk geloof is er slechts plaats voor 1 god.

In het duits heet pasen daarom ook zoiets als Osterren (waarschijnlijk fout geschreven)
Het eerste wiel was echt niet rond

de grijze muis

de grijze muis

• >1k berichten
  • 1168 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 23 april 2006 - 16:07

Wombat schreef:

Ostea was een vruchtbaarheidsgodin bij de germanen en die had een haas en een ei . Waarom een haas en een ei toen gekozen zijn weet ik niet. Bij het ei kan ik mij nog wel iets voorstellen.  
Die symbolen zijn in het christendom geintegreerd  

Ze zijn niet geintegreerd, maar leven naast elkaar voort.
En waarom een haas? Niet zo moeilijk te begrijpen als je bij een weiland woont, trek er anders eens op uit bij het begin van de lente. Je ziet de hazenfamilies, van oorsprong inheemse wilde dieren, in groten getale door de wei rennen. In andere jaargetijden laten zij zich veel minder zien.

majstro

majstro

• >100 berichten
  • 131 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 25 april 2006 - 19:11

Die symbolen zijn in het christendom geintegreerd en omdat Ostea een godin was kon die er natuurlijk niet bij want in het christelijk geloof is er slechts plaats voor 1 god.

Bij sommige sekten toch 3? Hoewel het er tegelijk maar 1 schijnt te zijn; wie dat snapt mag het zeggen ;-)

In het duits heet pasen daarom ook zoiets als Osterren (waarschijnlijk fout geschreven)

Inderdaad. En naast het Duitse "Ostern" hebben we natuurlijk ook nog het Engelse "Easter".

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures