Waarom fonkelen en verkleuren sommige sterren?

Moderators: Michel Uphoff, jkien

Gebruikersavatar
Berichten: 1.623

Waarom fonkelen en verkleuren sommige sterren?

Waarom fonkelen/flikkeren sterren? Wat voor objecten/materie/whatever is daar verantwoordelijk voor? Of heeft het met de eigenschap van licht te maken? Of met onze atmosfeer?
Beter kaal als geen haar want een kip snurkt

Gebruikersavatar
Berichten: 808

Re: Waarom fonkelen en verkleuren sommige sterren?

Op heldere nachten is er heel wat in het  

uitspansel oftewel sterrenhemel te zien.Als je gaat kijken naar de sterrenhemel zul je meteen  

zien dat sterren fonkelen. Dat komt doordat  

het licht van een ster wordt verstoord door de  

hevige winden atmosfeer.  

Planeten fonkelen veel minder dan de sterren.  

Hun lichtstralen zijn daarom breder en flikkeren niet zo sterk.


http://mediatheek.thinkquest.nl/~jrc006/st...errenkijken.htm

Gebruikersavatar
Berichten: 1.623

Re: Waarom fonkelen en verkleuren sommige sterren?

Dalton schreef:
Dat komt doordat  

het licht van een ster wordt verstoord door de  

hevige winden atmosfeer.  
http://mediatheek.thinkquest.nl/~jrc006/sterrenkijken.htm
Wind is onzichtbaar, je kunt er doorheen kijken, dus dat lijkt me geen argument waarom sterren fonkelen.
Beter kaal als geen haar want een kip snurkt

Gebruikersavatar
Berichten: 17.659

Re: Waarom fonkelen en verkleuren sommige sterren?

Beweging van de lucht kan wel degelijk een rol spelen doordat het beeld vervormd wordt. Kijk maar eens naar de lucht boven een warmtebron. Dan zie je ook dat hetgeen daarachter vertekend wordt.
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -

Gebruikersavatar
Berichten: 1.623

Re: Waarom fonkelen en verkleuren sommige sterren?

Beweging van de lucht kan wel degelijk een rol spelen doordat het beeld vervormd wordt. Kijk maar eens naar de lucht boven een warmtebron. Dan zie je ook dat hetgeen daarachter vertekend wordt.
Da's waar. 't Zal wel aan de waterdamp in de atmosfeer liggen... (is dat zo of ligt dat ergens anders aan?). Als je dus op de maan staat, zie je als het goed is de sterren niet fonkelen?
Beter kaal als geen haar want een kip snurkt

Gebruikersavatar
Berichten: 17.659

Re: Waarom fonkelen en verkleuren sommige sterren?

Waterdamp, en/of iets anders dat in de lucht zweeft is hier de oorzaak van ja. Ik neem dan ook aan dat je op de maan de sterren niet ziet fonkelen. Maar pin me er niet op vast, ik heb het zelf nooit kunnen controleren, helaas 8)
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -

Gebruikersavatar
Berichten: 1.172

Re: Waarom fonkelen en verkleuren sommige sterren?

ja dat was ook het mooie van de Hubble telescoop, want die ziet geen fonkelen. De sterrenkundige term heet seeing en komt tot stand in de atmosfeer. De weg door de atmosfeer zorgt voor een willekeurige afwijking van 1 boogseconde. dit is niet veel, maar het zorgt ervoor dat de sterren 'dansen' in de lucht
"If you wish to make an apple pie truly from scratch, you must first invent

the universe." -- Carl Sagan (US physicist and astronomer,1934-1999)

Gebruikersavatar
Berichten: 186

Re: Waarom fonkelen en verkleuren sommige sterren?

En als je zo als mij naast amsterdam en schiphol en midden in de randstad woont.

Wil het denk ik nog wel eens iets meer dan 1 boogseconde zijn :roll:

Gebruikersavatar
Berichten: 207

Re: Waarom fonkelen en verkleuren sommige sterren?

Ger schreef:Beweging van de lucht kan wel degelijk een rol spelen doordat het beeld vervormd wordt. Kijk maar eens naar de lucht boven een warmtebron. Dan zie je ook dat hetgeen daarachter vertekend wordt.
Da's waar. 't Zal wel aan de waterdamp in de atmosfeer liggen... (is dat zo of ligt dat ergens anders aan?). Als je dus op de maan staat, zie je als het goed is de sterren niet fonkelen?
De reden van het flikkeren van sterren heeft inderdaad met de turbulentie en waterdamp in de lucht te maken. Vooral die waterdamp speelt een zeer grote rol.

Simpel voorbeeld: Als de wind uit het (zuid) westen komt, en dus rechstreeks vanover de oceaan, zit die luchtmassa vol verdampte watermoleculen die het licht kunnen breken.

De seeing, de naam die men geeft aan de condities die ervoor zorgen dat sterren al dan niet flikkeren, is dan ook altijd slecht.

Als de wind uit het noorden komt, dus als er polaire of nog beter (maar zeldzaam) arctische lucht naar onze streken wordt gevoerd is deze véél minder verzadigd met water en zijn de seeing-condities veel beter. Ook lucht uit het Oosten heeft die kenmerken.

Slechte seeingcondities zijn een hel voor astronomen en hebben een grote invloed op de scherpte van een beeld.

Men heeft nu een techniek ontwikkelt waarbij men met een laser een soort artificiële ster maakt, en door hier de afwijking te bekijken kan men het vertreoebelde beeld corrigeren.

http://www.lc.leidenuniv.nl/lc/web/2005/159/press.php3

Berichten: 4.546

Re: Waarom fonkelen en verkleuren sommige sterren?

niet alleen waterdamp, de gehele atmosfeer heeft daar invloed op. ik vind het zelf niet erg, ze worden er alleen maar mooier van :P

en ik merk idd vaak dat soms de sterren veel helderder zijn en dat je er meer ziet, dat zal dan wel aan die wind liggen best cool (btw, vanavond weer een mooie sterren avond :roll: )
'The universe has a way of not caring about what you believe.'



- Robert Heinlein -

Berichten: 20

Re: Waarom fonkelen en verkleuren sommige sterren?

En zwaartekracht? Heeft zwaartekracht van bv een zwart gat geen invloed op de reis van licht?

Planeten, puin en andere objecten, zij krommen toch ook de baan van het licht?

Gebruikersavatar
Berichten: 17.659

Re: Waarom fonkelen en verkleuren sommige sterren?

Ze krommen de baan van het licht wel enigzins, maar op die afstanden en met die krachten niet waarneembaar met het blote oog. Volgens mij zelfs nauwelijks met een sterrekijker. Bovendien is het kromming en geen verstrooiing.
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -

Gebruikersavatar
Berichten: 207

Re: Waarom fonkelen en verkleuren sommige sterren?

Bricktop schreef:En zwaartekracht? Heeft zwaartekracht van bv een zwart gat geen invloed op de reis van licht?  

Planeten, puin en andere objecten, zij krommen toch ook de baan van het licht?


Zoals Ger zegt gaat het hier om verstrooiing (in de atmosfeer) en niet over kromming door zwaartekracht die heeft geen invloed op de "seeing"

Gebruikersavatar
Lorentziaan
Berichten: 1.433

Re: Waarom fonkelen en verkleuren sommige sterren?

Ook typisch bij het fonkelen van sterren is, dat als gevolg van die dichtheidsverschillen in de atmosfeer verschillende golflengten van het licht over iets andere hoeken worden gebogen, zoals bij een prisma ook gebeurt. Hierdoor kun je ook nog krijgen dat sterren van kleur lijken te veranderen als ze fonkelen! Vooral Sirius, de helderste ster aan de hemel (op de zon na natuurlijk...) vertoont dit effect erg sterk.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.409

Re: Waarom fonkelen en verkleuren sommige sterren?

-- Nieuw topic samengevoegd met bestaand topic --

Hallo

Ik vraag mij nu al lang het volgende af: Als je naar de sterren kijkt dan zijn die normaal wit. Maar soms veranderd dat wit in geel, rood, en terug wit.

Weet er soms iemand een uitleg voor dit fenomeen?
Its supercalifragilisticexpialidocious!

Reageer