Springen naar inhoud

Waarom vieren niet-christenen christelijke feestdagen?

• Log in om te kunnen reageren

zpidermen

zpidermen

• >1k berichten
  • 1623 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 14 april 2006 - 17:05

Pasen staat voor de deur en daarom een mooie gelegenheid om eens wat dieper op christelijke feestdagen in te gaan. En dan met name hoe niet-christenen met deze feestdagen omgaan. Waarom vieren niet-christenen christelijke feestdagen, als kerst, goede vrijdag, pasen, hemelvaart en pinksteren? Vrijwel iedereen met een doorsnee beroep heeft dan vrij. Waarom eigenlijk, als je toch geen christen ben en toch niet in God gelooft? Ik ben een christen, maar ik ga heus geen ramadam of suikerfeest vieren. Waarom zijn niet-christenen, wat christelijke feestdagen betreft, zo inconsequent?
Beter kaal als geen haar want een kip snurkt

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

DePurpereWolf

DePurpereWolf

• >5k berichten
  • 9240 berichten
  • VIP

Geplaatst op 14 april 2006 - 17:23

Omdat ze het feest leuk vinden, voor hun is al de christelijke waarde ervan afgevallen. Zij doen alleen aan kerst voor de niet-christelijke aspecten ervan zo zullen ze niet met een advent krans aftellen, of naar de nachtmis gaan. Maar om van samenhorigheid en gezelligheid te houden hoef je niet christelijk te zijn. Het is ook niet specifiek christelijk.

PNCO

PNCO

• >250 berichten
  • 657 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 14 april 2006 - 17:25

Pasen staat voor de deur en daarom een mooie gelegenheid om eens wat dieper op christelijke feestdagen in te gaan. En dan met name hoe niet-christenen met deze feestdagen omgaan. Waarom vieren niet-christenen christelijke feestdagen, als kerst, goede vrijdag, pasen, hemelvaart en pinksteren? Vrijwel iedereen met een doorsnee beroep heeft dan vrij. Waarom eigenlijk, als je toch geen christen ben en toch niet in God gelooft? Ik ben een christen, maar ik ga heus geen ramadam of suikerfeest vieren. Waarom zijn niet-christenen, wat christelijke feestdagen betreft, zo inconsequent?

Ik vier geen christelijke feestdagen en ik denk dat dit voor de meeste niet-gelovigen wel hetzelfde is. Je hebt die feestdagen en het betekent toch een vrije dag. Door de eeuwen heen zijn er heidense elementen in de christelijke feestdagen gekropen, welke er voor zorgen dat er op dit soort feestdagen nog enigzins in de lijn der traditie wordt gefeest.

In hoeverre kun je het inconsequent noemen, als dit soort feestdagen al eeuwenlang bestaan en voor iedereen een feestdag zijn?

Ik denk dat het wat dit betreft veel inconsequenter is, dat we nog christelijke feestdagen als vrije dagen hebben. Daar lang niet iedereen meer in de christelijke filosofie gelooft, is het wat dat betreft ook raar dat die christelijke feestdagen nog steeds bestaan.

Ik denk dus dat het gewoon een kwestie is van acceptatie vermengd met de tijdsgeest, die er voor gezorgd heeft dat wij ons wel beseffen waarvoor de dag eigenlijk bedoelt is, maar tegelijkertijd vrij zijn ons al dan niet achter dit oorspronkelijke idee te scharen. Immers is iedereen vrij om op deze vrije dag zijn/haar ideeŽn over een bepaalde christelijke feestdag te geven en hun dag daar naar inrichten.

Waarom we uberhaupt nog onderscheid hebben tussen niet- en christelijke feestdagen zegt wat mij betreft al genoeg: het is een dogma pur sang!
Om de waarheid te vinden, ga je voor jezelf op zoek. Naar jezelf. In jezelf.

zpidermen

zpidermen

• >1k berichten
  • 1623 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 14 april 2006 - 18:52

Omdat ze het feest leuk vinden, voor hun is al de christelijke waarde ervan afgevallen. Zij doen alleen aan kerst voor de niet-christelijke aspecten ervan zo zullen ze niet met een advent krans aftellen, of naar de nachtmis gaan.

Oke, kerst is nog een beetje gezellig en ook commercieel met kerstboompies enzo en pasen is ook nog wel gezellig en commercieel met paashaasies enzo maar hoe zit het dan met die gezelligheid en commercie op hemelvaartsdag? En pinksteren? Die twee feestdagen lijken qua gezelligheid wel ondergeschoven kindjes, vergeleken met kerst en pasen.

Ik vind het in het algemeen echt heel vreemd dat in een niet-christelijke samenleving dit soort feestdagen als excuus worden gebruikt voor vrije dagen. Laat dit soort feestdagen aan christenen over en als je dan toch zo'n behoefte heb aan een paar vrije dagen, verzin eens iets origineels als een strandseizoenopeningsdag en gebruik dat dan voor een vrije dag. ff serieus, wie van de niet-christenen weet waarom we pinksteren vieren? (en niet spieken op wikipedia or whatever!)
Beter kaal als geen haar want een kip snurkt

PNCO

PNCO

• >250 berichten
  • 657 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 14 april 2006 - 19:14

Omdat ze het feest leuk vinden, voor hun is al de christelijke waarde ervan afgevallen. Zij doen alleen aan kerst voor de niet-christelijke aspecten ervan zo zullen ze niet met een advent krans aftellen, of naar de nachtmis gaan.

Oke, kerst is nog een beetje gezellig en ook commercieel met kerstboompies enzo en pasen is ook nog wel gezellig en commercieel met paashaasies enzo maar hoe zit het dan met die gezelligheid en commercie op hemelvaartsdag? En pinksteren? Die twee feestdagen lijken qua gezelligheid wel ondergeschoven kindjes, vergeleken met kerst en pasen.

Ik vind het in het algemeen echt heel vreemd dat in een niet-christelijke samenleving dit soort feestdagen als excuus worden gebruikt voor vrije dagen. Laat dit soort feestdagen aan christenen over en als je dan toch zo'n behoefte heb aan een paar vrije dagen, verzin eens iets origineels als een strandseizoenopeningsdag en gebruik dat dan voor een vrije dag. ff serieus, wie van de niet-christenen weet waarom we pinksteren vieren? (en niet spieken op Wikipedia or whatever!)

Nogmaals, jij plaatst het probleem buiten 'jouw' groep van christelijken. Is het niet aannemelijker dat er op een gegeven moment een culiminatie is geweest, waarin christelijken en andersdenkenden de feestdagen in stand hebben gehouden met de mogelijheid voor anderen om dit niet zo letterlijk hoeft te vieren?

Want jij zet hier nu min of meer wel het beeld neer van:
- de feestelijke dagen hebben wij aan het christendom te danken
- het is hypocriet dat niet-christelijken deze feestdagen vieren

Ik denk dat dit voor 90% van de bevolking geldt. Feestdagen worden van bovenaf opgelegd, wat kunnen wij als heiden er aan doen? Vertellen tegen de regering:
- nou die 20 feestdagen komen voort uit het christelijke geloof en daar we daar niets mee hebben, gaan we liever werken..

Ik wil niet zo zeer aan jouw integriteit komen, maar verplaats je ook eens in de wereld van een niet-christelijke in Nederland: je zou elke vrije dag toch ook zowiezo als vrije dag waarderen, ongeacht de achterliggende boodschap? :wink:
Om de waarheid te vinden, ga je voor jezelf op zoek. Naar jezelf. In jezelf.

Dalton

Dalton

• >250 berichten
  • 808 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 14 april 2006 - 19:34

Ik zou het liefst zien dat alle christelijke feestdagen afgeschaft worden en vervangen worden voor niet religieuze feestdagen. Of in ieder geval de religie aspecten van deze feestdagen. Kerstman en paashaas vindt ik niet erg maar dat gezeur over jezus vind ik vreselijk en probeer ik zoveel mogelijk te vermijden.

Ik neem de dag wel vrij omdat ik recht heb op net zoveel feestdagen als collega's en het is gewoon makkelijker als iedereen daarvoor dezelfde dag neemt.

DePurpereWolf

DePurpereWolf

• >5k berichten
  • 9240 berichten
  • VIP

Geplaatst op 14 april 2006 - 19:34

Ik ben het er ook geheel mee eens dat iedereen zijn eigen feestdagen in kan moeten plannen, dus moeten mensen gewoon een x-aantal feestdagen krijgen die ze door het gehele jaar kunnen plannen, zo kunnen de moslims zonder problemen een suikerfeest houden, kunnen joden doen wat hun doen (die gebruiken moeilijke namen voor hun feestdagen dus daar ga ik me niet aan wagen roskasjiena of zoiets) en katholieke wat hun willen. etc. etc. Enige probleem is dat in een bedrijf soms het aantal mensen dat vakantie neemt niet opgevangen kan worden door de werknemers die achterblijven, en worden die medewerkers verplicht vakantie te nemen, anders kunnen ze toch niets doen. Vooral met school heb je dan een probleem, als 50% van de leraren pinksteren wil vieren moet je dus als scholier 50% vrijnemen.

Volgens mij kreeg ik geen vrij met pinksteren of met hemelvaartsdag van werk, ik weet dat eigelijk niet meer, hier heb ik maar 2 weken vakantie per jaar.

Het is er alleen historisch ingeslopen dat we allemaal voor pinksterren vrij krijgen, iets wat in principe niet hoort in een seculiere maatschappij (maar ja, het is ook niet het belangrijkste onderwerp in de wereld)

Ik denk niet dat er veel zal veranderen, mensen, of ze nu geloven of niet, zullen toch vrijnemen met kerst, ookal is het alleen om nieuwjaar. Hup, dan noemen we het toch anders.

Johan2

Johan2

• >1k berichten
  • 1780 berichten
  • Verbannen

Geplaatst op 14 april 2006 - 19:52

Ik vind het in het algemeen echt heel vreemd dat in een niet-christelijke samenleving dit soort feestdagen als excuus worden gebruikt voor vrije dagen. Laat dit soort feestdagen aan christenen over en als je dan toch zo'n behoefte heb aan een paar vrije dagen, verzin eens iets origineels

De vrije dagen dateren al uit de tijd dat de maatschappij volledig Christelijk was. De gemeenschappelijkheid van vrije dagen is een practische noodzaak: je kunt geen fabriek draaien met de helft van je personeel en geen manifestaties (kerkdienst of popconcert) met de helft van je doelgroep.

Het hebben van vrije dagen is een fysieke noodzaak, het opleggen van vrije dagen een maatschappelijke noodzaak. Dat hadden de schrijvers van Exodus al door: Zes dagen kunt u werken en alle arbeid verrichten, maar de zevende dag is de sabbath voor de Heer uw God. ....(Ex. 9-10) Dat is niets anders dan de allereerste sociale wetgeving, gepresenteerd in een door God opgelegd bevel, ten einde de naleving ervan te waarborgen in een maatschappij waarin maatschappelijke instituties nog nauwelijks ontwikkeld waren.
<i>Si vis pacem paralellum</i> (J. Goedbloed)

Gieter

Gieter

• >100 berichten
  • 152 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 14 april 2006 - 20:15

Waarom vallen de meeste christelijke feestdagen "toevallig" allemaal samen met oude "heidense" feestdagen die al bestonden voor er christenen waren. En waarom zijn er "toevallig" allemaal heidense riten in die feestdagen. Als je dat kan beantwoorden is het redelijk dat niet christenen die feesten ook vieren.
Daarnaast lijkt het me wel tof om alle feestdagen van alle geloven te vieren :roll:
Als ik dat nu eens eerder had geweten... dan was ik het vast alweer vergeten.

GJ_

GJ_

• >250 berichten
  • 802 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 14 april 2006 - 20:28

Juist: de vraag kan ook zijn: waarom vieren christenen niet-christelijke feestdagen?

En waarom zo jij niet willen meevieren met het suikerfeest (de culinaire hoogstandjes die daar vertoond worden overstijgen de hutspot en fricandellen kwaliteit van onze nationale keuken royaal)
Toegegeven, de ramadan die er aan vooraf gaat sla ik ook even over ;-)
Programmers don't byte, they nibble a bit

Johan2

Johan2

• >1k berichten
  • 1780 berichten
  • Verbannen

Geplaatst op 14 april 2006 - 20:51

Kerstman en paashaas vindt ik niet erg maar dat gezeur over jezus vind ik vreselijk en probeer ik zoveel mogelijk te vermijden.

Wat maar weer duidelijk maakt dat de ontkerkelijking in ieder geval niet leidt tot intellectuele niveauverheffing.
En wat meer respect voor andermans geloofsovertuigingen zou ook geen kwaad kunnen.
<i>Si vis pacem paralellum</i> (J. Goedbloed)

GJ_

GJ_

• >250 berichten
  • 802 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 15 april 2006 - 09:35

Wat maar weer duidelijk maakt dat de ontkerkelijking in ieder geval niet leidt tot intellectuele niveauverheffing.

Het omgekeerde is overigens ook nooit aangetoond.
Respect voor anderen, niet de geloofsovertuiging in het bijzonder, is altijd een goed ding.

de grijze muis

de grijze muis

• >1k berichten
  • 1168 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 15 april 2006 - 16:22

GJ_

En waarom zo jij niet willen meevieren met het suikerfeest (de culinaire hoogstandjes die daar vertoond worden overstijgen de hutspot en fricandellen kwaliteit van onze nationale keuken royaal)

Ieder jaar word ik uitgenodigd op het suikerfeest, niet ieder jaar is het een culinair hoogstandje, hoewel de gerechten vaak ieder jaar hetzelfde zijn, hoeft ook niet als het maar gezellig is.
Jouw nationale keuken is duidelijk de mijne niet, die nederlandse vriendinnen van jou lijken er een zootje van te maken.

GJ_

GJ_

• >250 berichten
  • 802 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 15 april 2006 - 17:01

GJ_

Ieder jaar word ik uitgenodigd op het suikerfeest, niet ieder jaar is het een culinair hoogstandje, hoewel de gerechten vaak ieder jaar hetzelfde zijn, hoeft ook niet als het maar gezellig is.
Jouw nationale keuken is duidelijk de mijne niet, die nederlandse vriendinnen van jou lijken er een zootje van te maken.

Waarom zouden mijn vriendinnen
1) nederlands zijn?
2) moeten koken?

De Nederlandse keuken gaat idd wel iets verder dan hutspot maar erg spannend is het niet.

de grijze muis

de grijze muis

• >1k berichten
  • 1168 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 15 april 2006 - 18:13

Waarom zouden mijn vriendinnen  
1) nederlands zijn?  
2) moeten koken?

Niks van dat alles moet, maar het zou kunnen.Vanwege je opmerking dacht ik begrepen te hebben, dat je andere vriendinnen er geen zootje van maken. Misschien maak je er zelf wel een potje van omdat je zo denigrerend over de nationale keuken sprak.
Omdat het topic chr. feestdagen betreft en kennelijk feestmaaltijden daarbij behoren, raakt jouw opmerking tevens de keukens van andere europese landen. Een beetje meer respect graag.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures