Springen naar inhoud

Topsnelheid onderzeeer: boven of onder water?


  • Log in om te kunnen reageren

#1

zpidermen

    zpidermen


  • >1k berichten
  • 1623 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 14 april 2006 - 20:23

Ligt de topsnelheid van een onderzeeer boven of onder water? En waarom juist daar? Welke factoren spelen daarbij een rol?
Beter kaal als geen haar want een kip snurkt

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

#2

Helly1975

    Helly1975


  • >250 berichten
  • 767 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 14 april 2006 - 21:46

Het lijkt mij puur uit boerenverstand dat een duikboot onder water meer weerstand heeft dan dat deze dat heeft aan het oppervlak. De dichtheid van het water zal resulteren in een grotere weerstand dan dat deze duikboot dat zou hebben in half water, half lucht. Gezien de vorm en de diepgang van een duikboot, lijkt het mij dat, de snelheid boven water ongeveer 1/3 sneller zal zijn dan onderwater, voor in elk geval de oudere type's.

Maar ik kan mij ook voorstellen dat het huidige ontwerp zo is dat deze optimaal is voor onderwater en minder voor het varen aan het oppervlak.

Ik ben erg benieuwd naar het enige juiste antwoord op deze vraag, en het waarom.

#3

zpidermen

    zpidermen


  • >1k berichten
  • 1623 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 14 april 2006 - 22:19

Je moet eigenlijk de voor- en nadelen van boven en onder water tegen elkaar afwegen. Wat krijg je dan?

Boven water:
+ totale weerstand lager (helft water, helft lucht)
- deining van golven
- wind
- stromingen

Onder water:
+ hogere weerstand
- onderzeese stromingen

en dit overzichtje zal uiteraard wel niet volledig zijn...
Beter kaal als geen haar want een kip snurkt

#4

the_ninth_bit

    the_ninth_bit


  • >25 berichten
  • 43 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 15 april 2006 - 10:18

gevonden op wiki:

De Nederlandse marine maakt een hardnekkig onderscheid tussen duikboten en onderzeeboten. Volgens dit onderscheid is een duikboot een vaartuig dat zich voornamelijk boven water verplaatst en pas onder water gaat om aan tegenstanders (bijv. torpedobootjagers) te ontsnappen of voor het aangaan van een aanval. Tot aan het eind van de Tweede Wereldoorlog was dit de gewone werkwijze voor onderzeeboten. De topsnelheid was aan de oppervlakte doorgaans groter dan onder water. De U-boot is een typisch voorbeeld van een duikboot.

maar hier spreekt men in de verleden tijd geen idee hoe het nu zit (er staat ook doorgaans dus zijn er uitzonderingen)

http://nl.wikipedia.org/wiki/Duikboot

#5

Bart

    Bart


  • >5k berichten
  • 7224 berichten
  • VIP

Geplaatst op 15 april 2006 - 10:40

Rond de Tweede Wereldoorlog kon een duikboot maximaal twee dagen onder water blijven vanwege de hoeveelheid zuurstof. Het was dus eigenlijk een marineschip dat bij aanvallen onder water kon duiken.

De snelheid boven water van de onderzeeers van tegenwoordig doet er niet meer toe. Deze schepen hebben luchfilters en kunnen dus lang (maanden) onder water blijven. Zij varen dan ook meestal onder water.

De snelheid zal trouwens boven water altijd hoger liggen dan onder water. Water is nogal een massieve massa.
If I have seen further it is by standing on the shoulders of giants.-- Isaac Newton

#6

Dutch Leek

    Dutch Leek


  • 0 - 25 berichten
  • 20 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 26 april 2006 - 12:25

Ik zou ook iets kunnen zeggen dat vůůr hogere snelheden pleit als men op een bepaalde diepte zit: Het stuwingsprofiel veroorzaakt door de schroef. Maximale snelheid is te halen als het profiel zich volledig onder water bevindt. Je afzetten tegen water gaat beter dan tegen lucht.

#7

Brinx

    Brinx


  • >1k berichten
  • 1433 berichten
  • Lorentziaan

Geplaatst op 26 april 2006 - 12:58

Bij het aan de oppervlakte varen van een onderzeeer bevindt de schroef zich doorgaans volledig onder water - hij steekt er niet voor een deel bovenuit. Ik denk daarom dat het voortstuwingsvermogen van de schroef niet afhankelijk is van het feit of de duikboot aan de oppervlakte vaart of niet.

#8

*_gast_zeeman_*

  • Gast

Geplaatst op 26 april 2006 - 18:45

Ik zou ook iets kunnen zeggen dat vůůr hogere snelheden pleit als men op een bepaalde diepte zit: Het stuwingsprofiel veroorzaakt door de schroef. Maximale snelheid is te halen als het profiel zich volledig onder water bevindt. Je afzetten tegen water gaat beter dan tegen lucht.


Je reinste onzin.Zwaai eens met een lepel door de lucht en roer eens met de zelfde lepel in het water.De weerstand onder water is vťťl en vťťl hoger.De hedendaagse duikboten hebben een kernreactor en energie zat.Dieper kunnen duiken en zich stil en ongemerkt bewegen is van groter belang dan snelheid.Met snelheid veroorzaakt hij een hoger schroefgeluid,verraad hij zijn positie en zet zijn luister en aftast apparatuur(sonar) buiten dienst.De reden dat ze onder water blijven en veel trager varen is alleen om te oefenen voor een eventuele oorlog.Een duikboot moet zoveel mogelijk waarnemen zonder gezien te zijn door de vijand.Een duikboot die zijn positie is verraden is met de hedendaagse techniek,een vogel voor de kat.En wat de schroeven aangaat,die zitten als hij aan de oppervlakte vaart niet doorgaans,maar altijd onder water.Met de schroeven boven water kun je dan evengoed met je muts staan zwaaien.

#9

Dutch Leek

    Dutch Leek


  • 0 - 25 berichten
  • 20 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 01 mei 2006 - 15:35

Natuurlijk blijft de schroef onder water! Een stuwingsprofiel voor een schoef boven water is onzin.... nouja....niet echt nuttig.

Exp:
Pak een speelgoedduikbootje en monteer er een plastic schroef verbonden aan een elastiekje op. Stabiliseer het geheel met oordopje en visloodjes.

1. vul de duikboot met water zodat ie net onder water blijft. Windt het elastiekje 12x en laat los.

2. vul de duikboot zodat de schroef net onder water blijft. Windt het elastiekje 12x en laat los.

Resultaten: 1. DB gaat naar voren en iets wat naar beneden. 2. DB gaat een beetje naar voren en wipt steeds met de neus uit het water en ongeveer een cm achter de DB is het oppervlak turbulent door luchtinslag.

Ik heb het ook nog geprobeerd met slaolie --> werkt nog beter.
En thinner---> niet doen!!





0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures