Schadelijke stralingen

Moderator: ArcherBarry

Berichten: 8

Schadelijke stralingen

Ik las onlangs in een Belgisch tijdschrift dat de straling die GSM-masten zouden verzenden slecht zou zijn voor de mens. Ook de bekende dect telefoon kwam er niet onderuit. Een draadloze huistelefoon in huis hebben betekent volgens de studie hetzelfde als zo'n 50m van een GSM-mast te wonen.

Nu was mijn vraag: Is de straling die een draadloze router/AP uitzendt ook schadelijk voor het menselijk lichaam?

Berichten: 106

Re: Schadelijke stralingen

Ik had inderdaad ook ooit gehoord dat de straling van mobiele telefoons slecht is, maar voornamelijk voor de beller zelf, omdat de straling het meest intensief is in de telefoon zelf (dus schadelijk tijdens het bellen, als je de telefoon bij je hoofd houdt).

Maar of een draadloze telefoon net zo intensieve straling heeft betwijfel ik. Het bereik van een draadloze telefoon is veel kleiner dan een mobiele telefoon, dus lijkt het mij logisch dat hierdoor de energie van de straling lager is. Ik meende trouwens dat straling van draadloze telefoons en routers IR is. IR is vrij laag-energetische straling dus niet gevaarlijk voor genetisch materiaal.

Maar je zou dan moeten gaan nagaan wat voor straling wordt uitgezonden bij mobieltjes, draadloze telefoons en routers. Hoog energetische straling komt volgens mij verder en heeft een kleine golflengte. De schade die het zou kunnen veroorzaken is DNA materiaal beschadigen, net als UV dat ook kan...
Discovery consists of seeing what everybody has seen and thinking what nobody has thought.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: Schadelijke stralingen

Ik meende trouwens dat straling van draadloze telefoons en routers IR is.
De afstandsbediening van je TV is infrarood. Probeer je TV eens te bedienen vanachter een krant.........

Dus mobiele huistelefoons zijn niet IR.....

Het gevaar van straling van dat soort apparatuur is tot heden, ondanks veel onderzoek nog nergens bewezen.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 8

Re: Schadelijke stralingen

In het artikel stond dat de schadelijkheid van draadloze binnenhuistelefoons nog niet echt bewezen was, maar er toch gevallen waren waardat een aantal mensen na het plaatsen van zo'n toestel plots hartritmestoornissen kregen, koppijn,... En dat na het wegnemen van het toestel ze zich direct weer beter voelden. Dit kan natuurlijk ook het gevolg zijn van het zogenaamde placebo-effect.

Gebruikersavatar
Berichten: 7.224

Re: Schadelijke stralingen

Het gevaar van straling van dat soort apparatuur is tot heden, ondanks veel onderzoek nog nergens bewezen.


En iedereen zit te zeuren over hoogspanningsmasten en gsm's. Heeft er iemand ooit aan gedacht wat voor hoeveelheid straling je magnetron en wasmachine produceert? En daar hoor ik nou niemand over.
If I have seen further it is by standing on the shoulders of giants.-- Isaac Newton

Berichten: 718

Re: Schadelijke stralingen

Miel schreef:Maar of een draadloze telefoon net zo intensieve straling heeft betwijfel ik. Het bereik van een draadloze telefoon is veel kleiner dan een mobiele telefoon, dus lijkt het mij logisch dat hierdoor de energie van de straling lager is. Ik meende trouwens dat straling van draadloze telefoons en routers IR is. IR is vrij laag-energetische straling dus niet gevaarlijk voor genetisch materiaal.

Maar je zou dan moeten gaan nagaan wat voor straling wordt uitgezonden bij mobieltjes, draadloze telefoons en routers. Hoog energetische straling komt volgens mij verder en heeft een kleine golflengte. De schade die het zou kunnen veroorzaken is DNA materiaal beschadigen, net als UV dat ook kan...
GSM straling is geen IR maar nog aanzienlijk lager in frequentie dan IR en zou dus, blijkens je eigen redenering, geen effect mogen hebben. Overigens zijn al die verhalen over het gevaar van GSM toestellen voor zover mij bekend inmiddels naar het rijk der fabelen verwezen. Het grootste gevaar van GSM is het infantiele niveau van de meeste gesprekken die via de GSM worden gevoerd. Als de angst voor straling dat kan verminderen dan heeft die angst toch nog een positief effect.

Berichten: 3

Re: Schadelijke stralingen

Volgens mij gebruiken we de gsm nog niet lang genoeg zo frequent om de gevolgen ervan werkelijk te kennen. De makers en verkopers van de gsm hebben ook veel macht en willen zeker niet dat de mensen gaan denken dat ze kanker zullen krijgen door gsmgebruik dus oefenen ook wel hun invloed uit.

Berichten: 31

Re: Schadelijke stralingen

ik lees dat het hier voornamelijk gaat over zendmasten en over het actief bellen met een GSM.

Is er iemand die iets weet over de schadelijkheid van straling terwijl de telefoon standby staat? Ik heb mijn telefoon bv vaak in mijn broekzak zitten. Dat is toch wel erg dichtbij gevoelig weefsel dat daar in de buurt hangt...

als mijn telefoon in de buurt van mijn computermonitor ligt, dan zie ik soms het beeld behoorlijk vervormen door de straling (blijkbaar communiceert de telefoon dan met het netwerk ofzo). Die straling kan toch niet gezond zijn.

Gebruikersavatar
Berichten: 691

Re: Schadelijke stralingen

In het begin was rontgenstraling ook ongevaarlijk......

Ik vraag me af hoe ze het onderzoek gedaan hebben?

Bij TNO was het onderzoek negatief maar daar hebben ze natuurlijk fouten gemaakt.....

Of hebben ze daar het onderzoek GOED gedaan.

Naar mijn weten is microgolven rond het 2.45 GHz bereik in hoge dosis schadelijk.

Ik stel voor om een werkende GSM antenne in het kamertje van Minister Balkende te monteren en te kijken hoe hij er op reageerd.

Ook in de burgemeester kamers plaatsen.

Als dan na 10 jaar blijkt dat alle burgemeesters kanker hebben gekregen dan zijn ze gevaarlijk....

Maar de KPN kan niet 10 jaar wachten dus de mensen die bij de GSM masten wonen worden nu proefkonijn.
Een computertaal is voor mensen, niet voor de computer.

Gebruikersavatar
Berichten: 7.224

Re: Schadelijke stralingen

Vandaag in het nieuws: UMTS-straling niet gevaarlijk
If I have seen further it is by standing on the shoulders of giants.-- Isaac Newton

Gebruikersavatar
Berichten: 691

Re: Schadelijke stralingen

Vroeger waren er medicijnen die men tijdens de zwangerschap gewoon in kon nemen.

Helaas kwamen er naderhand baby's van die problemen hadden.

Tijdje geleden in nieuws geweest inzake uitbetaling van schadevergoedingen.

Dus de wetenschap van de geneeskunde was toen niet 100%.

inzake de gsm antennen:

Ik weet niet hoe ze het onderzoek gedaan hebben maar het staat vast dat ze geen ongeboren vruchten van een moeder hebben bestraald met de frequenties.

Is er gecopuleerd tijdens de straling, hebben ze de effecten daarvan bekeken op kankergevallen bij 1 tot 10 jarigen....

Het onderzoek moet minimaal 10 jaar duren voordat men uitsluitsel kan hebben.

Zijn er effecten op geestelijk en welzijns vermogen van de mensen die bij de zendmasten wonen.

Als mijn mobieltje al stoort op de radio wat voor storing kun je verwachten in de nabijheid van de mast zelf?

Kun je nu iemand van de regering in schakelen om die radio te laten ontstoren voor die straling zonder betaling???

Het is toch zo dat je als consument mag verwachten dat de toegelaten zenders geen storing mogen geven maar ik denk dat de Regering zich niet thuis geeft als jij problemen ondervindt.
Een computertaal is voor mensen, niet voor de computer.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.259

Re: Schadelijke stralingen

Schwartz schreef:Vroeger waren er medicijnen die men tijdens de zwangerschap gewoon in kon nemen.

Helaas kwamen er naderhand baby's van die problemen hadden.

Tijdje geleden in nieuws geweest inzake uitbetaling van schadevergoedingen.

Dus de wetenschap van de geneeskunde was toen niet 100%.
Je kunt er natuurlijk van alles met de haren bij trekken (softenon?) maar dit doet de discussie geen goed. We moeten concluderen uit de bestaande onderzoeken dat straling afkomstig van GSM/UMTS masten en van de GSM in je broekzak/aan je oor geen significant negatief gezondheidseffect heeft. Het gebruik van GSM telefonie in de afgelopen 20 jaar heeft geen aanleiding gegeven tot het eventueel bestaan van negatieve gezondheidsaspecten.

Het wonen onder hoogspanningsleidingen heeft in GOED uitgevoerd onderzoek ook nooit geleid tot vreemde resultaten. De mythes dat je hartkloppingen en hoofdpijn kan krijgen van het lopen/wonen onder hoogspanningsleidingen is gebaseerd op toeval en placebo-effecten en is onder de minder ingelichte burgers een eigen verhaal gaan leiden.
Filosofie is een spel, de wetenschap is de scheidsrechter.

Gebruikersavatar
Berichten: 691

Re: Schadelijke stralingen

We zullen na 10 of 20 jaar wel zien...

In ieder geval mag je niet op het dak zijn in de stralingsbundel waar een werkende antenne aktief is.

Dit is door de hoge straling gevaarlijk.

Een steek van een bij is ook niet gevaarlijk, je heb natuurlijk van die mensen die allergisch ervoor zijn en die dan de pijp uit gaan...., maar hoe zit het met meerdere steken per dag en van meerdere bijen.

We hebben niet alleen maar straling van die masten, mijn mobiel ontvangt ze, maar ook van andere systemen.

Alles bij elkaar kan teveel zijn.

En misschien zijn er dan mensen die er geestlijk en lichaamlijk op reageren.

Hoeveel energie is er nodig om een dna te veranderen?

Hoe zit het de celwanden?

Als ik een koolstofstaafje van een bepaalde lengte in de magnetron stopt dan wordt het staafje in het midden witheet (zelfs onder water).

Een staafje van kortere lengte en/of grotere reageert anders.

In het lichaam hebben we banen van zoutachtige vloeistoffen die geleiders vormen.

Dus hebben we in het lichaam baantjes die we als staafjes kunnen zien.

Bij een lage constante elektrische stroom ontstaat er weinig effect.

Bij een zeer snel wisselende lage stroom kan een cel beschadigd raken doordat de celwerking in zijn aktiviteiten wordt gestoord.

Als er in de hersenen van de mens door de straling van de UMTS masten steeds maar cellen doodgaan dan zijn we na 30 jaar allemaal dement of eerder dement.

Mij gaat erom dat het onderzoek 100% waterdicht moet zijn als men gevaarlijke straling gaat rond strooien.

Weet iemand een link naar het geplubiceerde onderzoek?
Een computertaal is voor mensen, niet voor de computer.

Gebruikersavatar
Berichten: 691

Re: Schadelijke stralingen

Een link naar het onderzoek van TNO:

http://www.vrom.nl/pagina.html?id=2706&sp=2&dn=w195

als je dit gelezen heb.......
Een computertaal is voor mensen, niet voor de computer.

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: Schadelijke stralingen

Het onderzoek van TNO is hevig becritiseerd. Het experiment is te kleinschalig opgezet om betrouwbaar te zijn.

Het onderzoek dat in zwitserland is uitgevoerd veel beter uitgevoerd dan het onderzoek dat TNO heeft uitgevoerd.
"Meep meep meep." Beaker

Reageer